Het invloedrijke Amerikaanse Wired heeft weer samen met het Deense Copenhagenize Design Company een ranglijst gemaakt van de meest fietsvriendelijke steden van de wereld. Dit deden het magazine en het onderzoeksbureau al eerder in 2011 en 2013. Utrecht staat net zoals in 2013 op plek nummer 3.
“De fiets is een logische manier van vervoer in steden”, schrijft Wired. Het magazine dat sinds 1993 bestaat en tot de top 300 best bekeken websites van Amerika behoort schrijft veel over hoe technologie invloed heeft op cultuur, economie en politiek. Wired benadrukt dat vele onderzoeken aantonen dat fietsen niet alleen goed is voor de gezondheid, maar dat er ook economische en sociale voordelen aan vastkleven. Een aantal steden zou dit principe begrijpen, aldus Wired, maar een aantal ook niet.
In 2011 werden er 80 steden onderzocht, in 2013 150 steden, dit jaar zijn er 122 steden wereldwijd onderzocht. De steden worden bekeken aan de hand van 13 categorieën. De infrastructuur, politiek, veiligheid, stedelijke ontwikkeling en culturele aspecten worden onder andere meegenomen.
Kopenhagen
De meest fietsvriendelijke stad van de wereld is op dit moment volgens het onderzoek Kopenhagen. In 2013 en 2011 stond deze stad nog op nummer 2. “Kopenhagen blijft consistent investeren in de fiets als transportmiddel. De fietsinfrastructuur is ongeëvenaard in de wereld. De stad heeft een duidelijke visie.”
Voorgaande jaren op nummer 1, maar nu op nummer 2: Amsterdam. “Zoals veel steden in Nederland probeert Amsterdam vooral zijn kwaliteiten op het gebied van de fiets in stand te houden in plaats van te verbeteren door moderne innovatieve middelen.” De hoofdstad van Nederland staat vooral zo hoog omdat het jarenlang geïnvesteerd heeft in de fiets maar grote stappen moeten weer gemaakt worden volgens het onderzoek.
Op nummer 3 staat dus Utrecht. “Een stabiele plek. Utrecht blijft een wereldleider voor de kleinere stedelijke gebieden.” Wired noemt het gemeentelijke project : Utrecht: Aantrekkelijk en Bereikbaar een goede stap in de richting om hogerop te komen, maar het zou niet goed genoeg zijn om heel veel beter te worden. De stad probeert vooral op een stabiele en verstandige manier verder te gaan. De grootste fietsenstalling ter wereld wordt wel specifiek aangestipt als een mooie ontwikkeling. “Als het Utrecht lukt om iets te doen aan alle klinkerstraten en een meer uniforme fietsinfrastructuur maakt dan zal de stad hoger gaan eindigen dan Amsterdam.” Als probleem wordt vooral het fietsparkeren genoemd, maar de grootse fietsenstalling laat volgens Wired zien dat Utrecht de wil heeft om de beste Fietsstad van de wereld te worden.
Zie hier de volledige top 20. Lees hier meer over het onderzoek.
19 Reacties
ReagerenDus de stad asfalteren ipv klinkers om hogerop te komen? Ik hoop het toch niet. Nummertje 3 is dan een hele mooie plek. Gefeliciteerd.
Nou heb ik niet heel veel in Amsterdam gefietst, maar de bruggetjes, de toeristen en de tramsporen waar je lelijk in kan vallen vind ik toch minpunten wat fietsen betreft, dingen waar Utrecht allemaal geen last van heeft.
En alsjeblieft ga niet asfalteren….
Ik ken toch genoeg steden in Nederland die heel wat fietsvriendelijker zijn. Waar ze niet of nauwelijks aan fietskwakken doen en waar ze zich wel nog enigzins aan regels houden en rekening houden met elkaar.
Echt?? Probeer eens van Jaarbeursplein via Neude naar Ledig Erf te fietsen. Drama.
@Joost: dan maak je wel een heel rare omweg, van Jaarbeursplein via Neude naar Ledig Erf.
Zo’n drama is het niet hoor, gewoon rustig fietsen en goed uit je doppen kijken
Ik denk dat Utrecht goed op weg is om het allemaal te verbeteren; fietsbrug over het Amsterdamrijnkanaal, de Rabobrug, bouw van meerdere grote fietsenstallingen en de P route fiets. Dat mag ook wel eens gezegd worden i.p.v. dat continu gezeik overal op.
Goh, een jury van oa Copenhagenize Design Company heeft Kopenhagen als beste fietstad verkozen.
Wij van WC-eend adviseren WC-eend.
“Als het Utrecht lukt om iets te doen aan alle klinkerstraten en een meer uniforme fietsinfrastructuur maakt dan zal de stad hoger gaan eindigen dan Amsterdam.”
In extreem overbevolkte steden zoals Utrecht is een fiets, als het geen regen plenst, wel een uitkomst. Alleen zouden ze die vreselijke fietsenstallingen voortaan allemaal ondergronds moeten aanleggen zodat de toeristen niet continu tegen enorme verzamelingen oud roest zitten aan te kijken.
De scepsis van de Utrechtse burger over het gemeentelijk fietsbeleid is zo groot dat de gemeente met veel tam tam een Amerikaans tijdschrift er bij haalt om ons ervan te overtuigen hoe ontzettend wij het eigenlijk getroffen hebben met ons geweldige gemeentebestuur.
Haha Utrecht extreem overbevolkt, ontzettende provinciaal! Weleens buiten het dorp geweest?
Verder bedankt voor uw wijsheid dat de fiets een uitkomst is, ik moet soms boodschappen doen maar heb dan geen idee hoe ik dat klaar zou moeten spelen 😉
Die fietsenstallingen zijn inderdaad lelijk om naar te kijken. Neem bijvoorbeeld die op het Janskerkhof en de Neude.
@ Kees van Oosten
Praat lekker voor jezelf.
Nou moe!? Heeft Utrecht net de afgelopen jaren zo haar best gedaan en zo’n beetje alle mooie oude klinkers uit de omliggende wijken weg gejat om er de binnenstad mee te verfraaien en nu krijgt het het advies om de hele antieke boel weer onder een laag asfalt te verstoppen. Doe dat advies maar lekker in ‘n diepe la verstoppen.
Nee Danny. Kees praat in deze ook voor mij; ik had t zelf niet beter kunnen verwoorden. Dus praat lekker zelf voor jezelf, Danny.
@Joost Van jaarbeursplein naar Ledig Erf fiets je toch niet via Neude ?!? ik zou de Croeselaan nemen als ik jou was. Dan is de route opeens ook niet meer zo slecht.
Lekker baantje heb je dan. Om voor een onbekend magazine 80 steden in de wereld te bezoeken om daar fietspaden te controleren. Waar kan ik solliciteren? Ik wil zo’n test ook wel doen voor voetpaden!
Utrecht, fietsvriendelijke stad. Nu nog vriendelijke fietsers die dat waarderen en gebruik maken van de faciliteiten die met heel veel gemeenschapsgeld gerealiseerd worden. Inplaats van de kwakmaarneercultuur.
Goed idee @Juri, als jij de voetpaden doet dan wil ik wel de leukste vaarwegen testen 🙂 De mooiste beroepen die schep je zelf inderdaad.
Haal alle tegels er uit waar men op rijdt en vervang het met asfalt.. minder weerstand ( minder schade )
Plus het rijdt zooveel lekkerder