Strijd rond extra koopzondagen Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Strijd rond extra koopzondagen Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Strijd rond extra koopzondagen Utrecht

Strijd rond extra koopzondagen Utrecht
Harrie voert actie op Centraal Station Utrecht

Wil Utrecht meer koopzondagen? Ja zegt @Harrie030 en nee zegt @Geen_Harrie. In de Domstad is een heuse strijd ontstaan tussen voor- en tegenstanders van de wekelijkse koopzondag. Een meerderheid van de Utrechtse winkeliers wil er bij de gemeenteraad op aandringen om ook voor Utrecht een wekelijkse koopzondag toe te staan. In een poging dat te bewerkstelligen introduceerden zij kort geleden Harrie, een getekend poppetje dat graag winkelt op zondag. Inmiddels is echter ook een tegenoffensief gestart.

Al in maart dit jaar tekenden Utrechtse winkeliers bezwaar aan tegen het besluit van de gemeente om 52 koopzondagen toe te staan aan alleen supermarkten en andere levensmiddelenwinkels. Samen met de vakbonden FNV Bondgenoten, CNV Dienstenbond en Reformatorisch Maatschappelijke Unie voor Werknemers (RMU) en de landelijke Stichting Tegen Verruiming Zondag openstelling dienden zij daartoe een bezwaarschrift in bij de Utrechtse gemeenteraad. Winkeliers en bonden protesteerden daarmee tegen het misbruik van de toerismebepaling in de Winkeltijdenwet door de gemeente Utrecht om de zondag openstelling voor alleen levensmiddelenwinkels te realiseren. Inmiddels introduceerden winkeliers hun Harrie bij het winkelpubliek, een getekend poppetje dat graag winkelt op zondag. Via ‘Harrie actieformulieren’ roepen zij mensen op het initiatief te steunen vanuit de filosofie dat daarmee ook de Utrechtse economie een impuls krijgt. Deelnemers aan de actie wordt daarbij een leuke prijs in het vooruitzicht gesteld.

Kort daarop is ook het initiatief ‘Ik ben geen Harrie’ gestart waarmee tegenstanders van de extra koopzondagen ageren tegen de actie van Utrechtse winkeliers. De bevolking van Utrecht heeft zich, volgens de tegenstanders, in overweldigende meerderheid uitgesproken tegen wekelijkse koopzondagen in het centrum. Tevens blijkt uit een recent onderzoek dat 90 procent van de winkeliers in het midden- en kleinbedrijf (winkels en winkelketens met minder dan tien vestigingen) óók tegen wekelijkse koopzondagen zijn. Eigenlijk zijn het dus voornamelijk de grote ketens (o.a. Media Markt, V&D, Bijenkorf en Ikea) die heel graag op zondag open willen. De initiatiefnemers verwijten de grootwinkelbedrijven dat zij het winkelend publiek proberen aan te praten dat extra koopzondagen zowel voor hen als voor de Utrechtse economie een must zijn, terwijl zij eigenlijk gewoon meer omzet willen maken. En omdat winkeliers in hun actie het logo van de gemeente Utrecht gebruiken bestaat het vermoeden dat ook de gemeente zich achter het initiatief heeft geschaard. De gemeente ontkent dat overigens.

Inmiddels begint de discussie over de extra koopzondagen aardig om zich heen te grijpen en zetten zowel voor- als tegenstanders daarbij de social media in om hun gelijk te krijgen. De redactie van DUIC werd onlangs getipt over een poll op de LinkedIn pagina van Utrecht Netwerk, waar gevraagd wordt naar de mening van Utrechters. Die lopen nogal uiteen blijkt uit de reacties. Wat dus de uitkomst gaat worden van deze strijd blijft nog even onzeker.

10 Reacties

Reageren
  1. tjark reininga

    wat een rommelig bericht is dit, redactie is hard nodig.

    bovendien lijkt de suggestie dat de genoemde vakbonden en stichting pleiten voor verdere verruiming van de openingstijden van winkels op zondag een onjuiste weergave van hun positie. hun bezwaar tegen de verruiming in maart was juist gericht op beperking van het aantal geopende winkels en het ligt dus niet voor de hand dat ze nu het ondernemersinitiatief tot verruiming van de winkeltijden voor andere branches dan de levensmiddelen zouden steunen.

    overigens zijn het inderdaad de grootwinkelbedrijven die voor verruiming van de openingstijden pleiten. zij kunnen die extra uren met laagbetaalde medewerkers invullen, terwijl de kleine middenstander daar zelf voor opdraait of duur personeel moet inhuren. economisch leggen de voorstanders weliswaar meer gewicht in de schaal, maar voor de aantrekkelijkheid van de (winkel)stad zijn al die concernzaken geen echte aanwinst.

  2. Rob van Doesburg

    Het is toch die hooggeprezen marktwerking die zo goed zou zijn voor onze economie, betuttel dan niet op z’n calvinistisch en laat het vrij. De winkels zijn er voor de klanten en niet andersom. het blijkt dat er veel behoefte is om winkels open te houden op zondag.

  3. maurice

    Tjark, het ging inderdaad even mis met de opmaak. Dank voor je opmerkzaamheid en excuses.

  4. Marleen den Hartog

    Dat zal best @robvandoesburg, maar de behoefte om geen 52 koopzondagen te hebben is groter. We hebben niet voor niets een referendum gehad enkele jaren geleden en de uitkomst daarvan was glashelder. Het irriteert me bovendien mateloos dat er wordt gesuggereerd dat ‘Utrecht’ dit wil, terwijl dat pure misleiding is (ik haal nog maar eens het referendum aan).

  5. Harriët (géén Harrie)

    Wat als we nu eens op maandag alles dichtgooien? De kleine ondernemer gaat kapot aan dat almaar open moeten zijn en zo af en toe eens een lege stad is een zegen…

  6. tjark reininga

    dank voor de correcties in de opmaak, Maurice.

    ik denk nog steeds dat jullie Harrie in de tweede alinea ten onrechte een initiatief van de genoemde vakbonden en de stichting noemen. Harrie komt naar mijn gevoel uit de georganiseerde middenstand, vooral gesteund vanuit de concernzaken.

  7. maurice

    Zo dan! ‘Inmiddels introduceerden winkeliers hun Harrie bij het winkelpubliek…’

  8. Jelmer

    Ik was laatst bij een informatie avond in Utrecht over de koopzondag en alle kleine ondernemers die daar waren (op 1 na en die was na de discussie niet meer tegen, ook nog niet overtuigd voor) waren voor de koopzondag. Mensen verleggen hun winkelgedrag naar het weekend. Ze halen het grootste deel van hun omzet in het weekend. Winkeliers zijn liever op zondag open dan op maandag.

    Het referendum is alweer vele vele jaren geleden. De wensen van de consument zijn verandert. Net als de belevenis van kleine ondernemers ook. En die van mijzelf trouwens ook.

  9. Bill

    In deze tijden van economische neergang staan er banen op het spel. De ondernemer heeft in dit geval dus altijd voorrang, boven de mening en principes van de burger. Open die zondagen, en snel!

  10. koopzondagen

    Goed idee om de koopzondagen bij de ondernemers neer te leggen, eindelijk meer koopzondagen. Dit is niet alleen goed nieuws voor de winkeliers maar ook voor bijvoorbeeld hotels en cafés etc.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).