Harrie op zijn vingers getikt door gemeente en winkeliers | De Utrechtse Internet Courant Harrie op zijn vingers getikt door gemeente en winkeliers | De Utrechtse Internet Courant

Harrie op zijn vingers getikt door gemeente en winkeliers

Harrie op zijn vingers getikt door gemeente en winkeliers

De strijd om de extra koopzondagen in Utrecht is inmiddels in volle hevigheid losgebarsten. De groots opgezette Harrie-actie van winkeliers dendert voort, maar lijkt wel steeds meer barsten te vertonen. Zo heeft de gemeente Utrecht de actiegroep @Harrie030 inmiddels verzocht om het gebruik van het Utrechtse citymarketinglogo te stoppen. Door het gebruik van dat logo dachten veel mensen dat de gemeente Utrecht de actie steunde.

Het feit dat de gemeente Utrecht het heeft gelaten bij een waarschuwing valt bij tegenstanders van de actie niet in goede aarde. Die tegenstanders, verenigd onder @Geen_Harrie, wisten de actievoerende winkeliers er inmiddels op te wijzen dat zij op de lijst met deelnemende winkeliers ook winkels hebben opgenomen die al jaren failliet of gesloten zijn en zelfs winkels waarvan de eigenaar fel tegen extra koopzondagen is. Ook het bekende Da Capo Records, dat op 31 december 2011 haar deuren sloot na het overlijden van de fameuze Michel Terstegen stond op de lijst vermeld. Na commentaar van @Geen_Harrie werd die fout inmiddels hersteld, maar ondertussen gaat de actie gewoon door.

Inmiddels heeft ook de lokale politiek zich in de discussie gemengd. D66 heeft aangegeven dat zij een gedegen onderzoek wil  naar de economische en maatschappelijke gevolgen van de invoering van algehele koopzondagen in de Utrechtse binnenstad. Gemeenten mogen zelf de keuze maken of het wordt ingevoerd maar een onderzoek is wettelijk verplicht. Rond de steeds vaker gehoorde oproep om een nieuw referendum te houden stelt D66 gemeenteraadslid Arjan Kleuver: ‘D66 vindt dat de wereld zowel economisch als maatschappelijk is veranderd sinds 2005, het jaar van het referendum. Juist daarom is een onderzoek zo belangrijk, we laten onze keuze dan ook nadrukkelijk afhangen van de uitkomsten daarvan. Het is belangrijk dat de discussie over koopzondagen op basis van feiten wordt gevoerd’. Of dat nog mogelijk is in het heetst van de strijd valt nog te bezien.

4 Reacties

Reageren
  1. tjark reininga

    eens met D66 dat de discussie op basis van feiten moet worden gevoerd, maar de vraag is dan wel welke feiten en hoe die verschillende feiten worden gewogen.

    hier alvast een simpel feit: een maand telt tussen de 28 en 31 dagen. daarvan vallen er vier of vijf op een zondag. en van deze zondagen is onder het huidige regime al een koopzondag, evenals alle maandagen tot en met zaterdagen. dat betekent dat de koop- en winkellustigen iedere maand tenminste 25 dagen in de binnenstad van Utrecht terecht kunnen, terwijl er voor de genieters van een ‘stille’ binnenstad maximaal vier dagen in een maand beschikbaar zijn. hoe deze feiten te wegen?

    of andersom: een jaar heeft 52 zondagen, waarvan er maandelijks 1 als koopzondag is aangemerkt, d.i. 12 zondagen per jaar waarop de koop- en winkellustigen in de binnenstad van Utrecht terecht kunnen, terwijl er (52-12)=40 zondagen zijn waarop we van een stille binnenstad kunnen ‘genieten’. het is maar hoe je er naar kijkt.

  2. Charlotte

    Tjark, er zijn ook nog de extra koopzondagen in november en december, waardoor er in totaal 18-20 koopzondagen per jaar zijn. Op een jaar van 365 dagen blijven er dan nog maximaal 34 ‘stille’ dagen over, dat vind ik eigenlijk wel een mooie balans!

  3. Joris

    Maar wat te doen met de horeca, de musea, benzinestations etc. of horen deze activiteiten niet tot de gewenste stilte of bezwaren van de kleine ondernemers? Wat doen we met bijvoorbeeld het commerciele festival De Parade?…dicht op zondag of is dat geaccepteerde -niet- stilte? Vragen vragen maar volgens mij moet het antwoord heel simpel zijn; als de consument een koopzondag wil dan moet deze er zijn, de klant betaalt en dus bepaalt.

  4. Ria van der Velde

    Die koopVRIJE zondagen worden door vele gekoesterd. En waarom: omdat Utrecht zo’n prachtige historische binnenstad heeft die het best ervaren wordt als de winkels wat meer op de achtergrond zijn (dicht dus). Als Utrecht Culturele hoofdstad wil worden in 2018 dan is het JUIST één van de krachten van Utrecht. Buiten alle zware belasting die al het verkeer tijdens koopdagen heeft op de binnenstad en directe omgeving en de bewoners aldaar.
    http://vimeo.com/20019334

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).