120 bomen gekapt voor aanleg Uithoflijn | De Utrechtse Internet Courant 120 bomen gekapt voor aanleg Uithoflijn | De Utrechtse Internet Courant

120 bomen gekapt voor aanleg Uithoflijn

120 bomen gekapt voor aanleg Uithoflijn
Er wordt 12 maart weer een aantal bomen gekapt voor de aanleg van de Uithoflijn. Afgelopen maand is het grootste deel van 120 bomen langs de Sorbonnelaan tot en met de energiecentrale van het UMC Utrecht al gekapt.

Er wordt 12 maart weer een aantal bomen gekapt voor de aanleg van de Uithoflijn. Afgelopen maand is het grootste deel van 120 bomen langs de Sorbonnelaan tot en met de energiecentrale van het UMC Utrecht al gekapt.

De bomenkap is nodig om ruimte te maken voor de trambaan. Omgevingsmanager Elske Geelhoed van Projectorganisatie Uithoflijn legt uit waarom het zo belangrijk is juist nu te beginnen met de bomenkap: “Straks begint het broedseizoen en dan zitten er mogelijk vogelnesten in de om te kappen bomen. Nu is gecontroleerd of deze er al in zaten. Dit bleek niet het geval en dus kan er gekapt worden.”

Op zaterdag 12 maart worden enkele bomen herplant en de laatste bomen gekapt. In 2017, na de werkzaamheden aan de Uithoflijn, komen er in De Uithof weer evenveel bomen van gelijke grootte voor terug.

Dit voorjaar starten op diverse plekken in De Uithof de werkzaamheden voor het verleggen van kabels en leidingen. Vanaf juni 2016 start aannemer BAM met het doortrekken van het fietspad op de Cambridgelaan naar de Bolognalaan.

11 Reacties

Reageren
  1. Katja

    Belachelijk dat gekap ! En waarom geen trolleybus ?

  2. Erik

    @Katja
    Één woord: capaciteit. In een tram passen veel meer mensen. De huidige lijn 12 met dubbelgelede bussen kunnen het nu al weer aan. Er bestaan geen eens dubbelgelede trolleybussen op de wereld. Met een (trolley)bus is het onmogelijk om de steeds groeiende vervoersvraag naar de Uithof op te vangen. En daarvoor moeten bomen worden gekapt ja. Zonde maar het is niet anders.

  3. R

    Heel soms is het kappen van bomen te verdedigen, zoals nu bij de aanleg van deze tramlijn. De trams zijn niet alleen keihard nodig, maar zorgen er ook voor dat vele bussen straks verdwijnen, waarmee de vieze Utrechtse lucht schoner wordt. Daarnaast wordt een gelijk aantal even grote bomen terug geplant.

    De bomenkap in de Cremerstraat (tbv bouwterrein Prorail en aanleg stadsverwarming) is nu weer een perfect voorbeeld van totaal zinloze bomenkap. De heren van Eneco (stadsverwarming) en Prorail moeten zich keihard schamen dat zo luchtig gedacht wordt over het vrijwel volledig kappen van een parkje. Ze hebben heel duidelijk enkel aan hun eigen belangen gedacht, waarbij na kap de bomen ook vrijwel niet terug gaan komen. Lees hier meer over de zinloze sloop van het Cremerpark: http://cremerstraatutrecht.webnode.nl/nieuws/

    Tweede voorbeeld van zinloze bomenkap is Golfclub de Haar. Daar gaan 800 bomen tegen de vlakte omdat het bestuur (niet eens de leden) graag willen uitbreiden van 9 naar 18 holes. Helaas hebben ze slechts 1,7 van de benodigde 5 miljoen euro, zodat na bomenkap de uitvoering blijft steken op een uitbreiding naar 11 holes…. waarmee GC de Haar de eerste 11 holes golfbaan van Europa is. Lees hier verder over hoe het bestuur van GC de Haar en liefhebbers van bomen het bij de rechter uitvechten: http://www.facebook.com/Redhetzuiderpark

    Mensen zouden moeten nadenken voordat ze bomen kappen. In het geval van de tramlijn in het artikel hebben ze dat gelukkig – voor de uitzondering – goed gedaan.

  4. Freddy

    @ Katja… trolly bus ? verouderd systeem dat thuis hoort in provincie steden…zoals Arnhem….

  5. Jacobson

    Die mooie hoge bomen op de foto bij dit artikel zijn enkele jaren geleden verplaatst van het tram-trace naar hun huidige plaats. Zo is een mooie laan met bomen behouden. Er is dus al behoorlijk veel moeite gedaan om de tram mooi in te passen.

  6. tom

    leuk

  7. wern

    @ Freddy
    en Utrecht is geen provinciestad?
    trolleybus is achterhaald en biedt weinig voordeel met huidige bussen

  8. Jack

    @Erik Dubbel gelede trolleybussen rijden in Zürich. https://www.youtube.com/watch?v=yspsFpcIHgU

  9. LessWattsLessEnergy

    En terwijl de mensen vechtend over straat gaan over een paar boompjes, worden plannen beraamd om per dag een heel bos op te stoken in naam van het milieu. En dat is dan weer wel goed kennelijk.
    http://lesswatts.nl/lesswatts.nl/publicaties/

  10. wimutrecht

    Bij alle plannen in de stad is bomenkap één van de noodzakelijke stappen in realisering van infrastructuur. Tot nu toe is bij en na alle bomenkap minimaal hetzelfde aantal maar in werkelijkheid een veelvoud aan bomen teruggekeerd. Dat de verdubbeling van het spoor tussen station LeidscheRijn centrum en CS bomen kost op dit moment kan iedere sukkel snappen. Dat daarvoor kabels en leidingen etc. dus ook die van Eneco verlegd moeten worden is toch echt niet zo moeilijk En blijf je dan toch nog zeuren. Verhuis dan lekker naar bv. Lopik. Geen trein, geen nieuw Stationsgebied maar bovenal geen Kees vd Oosten. En dat is dan jammer voor alle klagers.

  11. Malvinas

    Kees, roep eens wat !

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).