Bezuinigingen busvervoer Utrecht onvermijdelijk | De Utrechtse Internet Courant Bezuinigingen busvervoer Utrecht onvermijdelijk | De Utrechtse Internet Courant

Bezuinigingen busvervoer Utrecht onvermijdelijk

Bezuinigingen busvervoer Utrecht onvermijdelijk

De bezuinigingen op het busvervoer in Utrecht zijn onontkoombaar. Dat stelt Utrechts wethouder Frits Lintmeijer (GroenLinks) in een reactie op de kritiek van de SP. De SP demonstreerde afgelopen weekend tegen de voorgenomen bezuinigingen op het buslijnennet in Utrecht. De partij is boos omdat de gemeente Utrecht en BRU voornemens zijn om het aanbod te beperken en tegelijkertijd de prijzen te verhogen. Gisteravond werden de plannen besproken op een Raadsinformatieavond.  

De voorgenomen bezuinigingen staan vermeld in het OV-uitvoeringsplan 2013 van Bestuur Regio Utrecht (BRU), over het openbaar vervoer in Utrecht en de randgemeenten. Daaruit blijkt dat er 4 miljoen euro moet worden bezuinigd, wat betekent dat een aantal lijnen verdwijnt of wordt ingekort, dat bussen minder vaak gaan rijden en dat de loopafstand naar de haltes gemiddeld langer wordt. In de notitie van BRU worden beleidsmatige, vervoerkundige, infrastructurele en financiële uitgangspunten beschreven die vervoerders GVU en Connexxion nodig hebben om een voorstel te kunnen doen voor de uitvoering van het openbaar vervoer in 2013. Daarbij wordt invulling gegeven aan besparingsvoorstellen op het voorzieningenniveau (per saldo zo’n 6 procent minder OV-aanbod/Dienstregelingsuren in de regio ten opzichte van 2012) en de 5 procent gemiddelde tariefsverhoging bovenop de indexering. Deze besparingsmaatregelen komen voort uit het door het Algemeen Bestuur in juni 2011 vastgestelde ‘Besparingsmaatregelenpakket 2011-2014.’

De bezuinigingsplannen hebben een flinke impact op het Openbaar Vervoer in Utrecht. Daarom werd bewoners gisteren tijdens een goed bezochte Raadsinformatieavond de gelegenheid geboden om hun bezwaren aan de Utrechtse delegatie van het BRU kenbaar te maken. In september neemt het BRU een definitief besluit.

1 Reactie

Reageren
  1. Reijnen FJM

    Jarenlang was buslijn 6 van station naar Hoograven een van de bestrenderende buslijnen althans volgens GVU destijds.Vreemd dat juist daarop nu wordt gesnoeid.Wat is de relatie tussen opbrengst per lijnhelft en de bezuinigingen?Of spelen andere problemen mee bij de keuze van de bezuinigingen?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).