Weer uitstel oplevering fly-over 24 Oktoberplein | De Utrechtse Internet Courant Weer uitstel oplevering fly-over 24 Oktoberplein | De Utrechtse Internet Courant

Weer uitstel oplevering fly-over 24 Oktoberplein

Weer uitstel oplevering fly-over 24 Oktoberplein

Een exacte datum voor de oplevering van de in aanbouw zijnde fly-over op het 24 Oktoberplein is volgens verkeerswethouder Frits Lintmeijer niet te geven nu uit onderzoek is gebleken dat de betonnen vangrails niet in orde zijn. Dat blijkt uit een brief van de wethouder aan de Utrechtse gemeenteraad. Nadat de openstelling eerder werd verschoven naar december is het nu onzeker of dat gehaald wordt. 

Om de doorstroming van het verkeer aan de westkant van de stad te verbeteren krijgt het 24 Oktoberplein een bijzondere fly-over van 66 unieke prefab kokerliggers die wordt opgebouwd uit elf velden van zes liggers. De betonnen elementen variëren zowel in lengte (30 tot 40 meter) als in hoogte (1,55 tot 1,85 meter). Door de licht gebogen vorm en de ronde onderzijde van de elementen is geen enkele ligger gelijk. Voor bouwbedrijf MNO Vervat Beton is de uitvoering van alle betonwerk een logistiek complexe operatie. Haitsma Beton heeft alle elementen over water getransporteerd naar de Kernhaven in Lage Weide. Daar zijn ze door Sarens Nederland gelost, per as verder getransporteerd en op locatie met twee kranen op de juiste plek geplaatst. De grootste uitdaging bij de montage is om alle liggers, waarvan de onderzijde in het zicht ligt, in één mooie, sluitende boog te plaatsen. Dat leek gelukt.

Eind oktober bleek echter, dat de oplevering van de fly-over op het 24 Oktoberplein enkele maanden vertraging heeft opgelopen in verband met een probleem bij de maatvoering van een aantal liggers. Inmiddels is uit een recente inspectie gebleken, dat ook de betonnen vangrails niet in orde zijn. Dat blijkt uit een brief van Lintmeijer aan de leden van de commissie Stad & Ruimte van de Utrechtse gemeenteraad. De zogenaamde ‘barriers’, de betonnen vangrail op de fly-over aan zowel de zijkanten als op de middenberm blijken niet veilig. AD/UN wist vandaag te melden dat er luchtbellen in de ‘barriers’ zijn aangetroffen. Op dit moment vindt nader overleg en onderzoek plaats met en door de aannemer om het probleem volledig in beeld brengen.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).