Taxichauffeurs demonstreren tegen nieuw keurmerk: “We willen gehoord worden” | De Utrechtse Internet Courant Taxichauffeurs demonstreren tegen nieuw keurmerk: “We willen gehoord worden” | De Utrechtse Internet Courant

Taxichauffeurs demonstreren tegen nieuw keurmerk: “We willen gehoord worden”

Taxichauffeurs demonstreren tegen nieuw keurmerk: “We willen gehoord worden”

Al tijden klinken er geluiden dat het nieuwe taxikeurmerk Utrecht (STKU) ondemocratisch tot stand gekomen is. Taxichauffeurs zouden in tijden van crisis onnodig op hoge kosten gejaagd worden en geen inspraak krijgen. Vandaag reed een groep van circa veertig chauffeurs naar het stadhuisplein om te demonstreren. ‘’Ik heb door de kosten niet eens geld om mijn kapotte interieur te repareren.’’

‘’We worden gedwongen om in een rijdende trein te springen,’’ vertelt Ray Devis, voorzitter van de VSU. ‘’En als die trein de verkeerde route pakt, dan springen daar uit.’’ De rijdende trein waar Devis naar refereert, is het taxikeurmerk Utrecht.

Niet representatief

Chauffeurs worden uitgesloten van standplaatsen en andere voorzieningen als zij niet voor het keurmerk betalen. Hoewel het keurmerk ingesteld is door de gemeente in samenwerking met Taxi Regio Utrecht (TRU), wordt die laatste groep niet als representatief ervaren. Als tegenhangende organisatie is de Vereniging Straattaxi Utrecht (VSU) opgericht.

‘’Wij kunnen niet met ze in gesprek. Ze beantwoorden onze mails niet, en geven ons geen inspraak omdat we geen betalende leden zijn. Maar waarom zou ik betalen, wat hebben zij ooit voor ons gedaan? Er wordt gewoon niet geluisterd, daarom staan we hier. ’’

Het taxikeurmerk Utrecht zorgde vanaf het begin al voor onrust bij chauffeurs. De extra kosten, bijna driehonderd euro per jaar, zijn voor hen een probleem. Maar de werkelijke onvrede schuilt in de onmacht die de chauffeurs voelen tegenover de organisaties die kunnen beslissen over hun levensonderhoud.

Vriendjespolitiek

‘’Het is een constante onzekerheid,’’ vertelt dezelfde taxichauffeur die zijn interieur niet kon vervangen. ‘’We moeten ook nog een boordcomputer van 1600 euro kopen en een printer. Ik ben aangesloten bij de STKU omdat het werk mij anders onmogelijk gemaakt wordt. Ik heb kinderen die ik moet onderhouden.’’

Het beeld dat deze chauffeur van de STKU heeft, is dat het een groep chauffeurs is die het spel naar hun eigen voordeel draaien. ‘’Het is pure vriendjespolitiek’’

‘’We willen nu met ze in gesprek,’’ vertelt Devis. ‘’De gemeente heeft dit keurmerk in het leven geroepen, dan moeten zij er ook voor betalen. Dit keurmerk is gezien onze drastische omzetverlaging door de crisis onvoorstelbaar. We willen gehoord worden.’’

1 Reactie

Reageren
  1. Ronald van Voorthuizen

    Een keurmerk is prima, maar 300 euro moeten betalen om nog mee te mogen doen in de taxiwereld, klinkt meer als een onvrije markt…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).