”89 procent van de auto’s mag straks binnenstad niet in” | De Utrechtse Internet Courant ”89 procent van de auto’s mag straks binnenstad niet in” | De Utrechtse Internet Courant

”89 procent van de auto’s mag straks binnenstad niet in”

”89 procent van de auto’s mag straks binnenstad niet in”

Studenten informatiekunde Tom Oostvogels en Dennis Adriaansen bieden sinds maart dit jaar de mogelijkheid te controleren of uw auto de stad nog in mag, na de milieumaatregelen van Wethouder Lintmeijer. Van de ruim tweeduizend ingevoerde kentekens is 89 procent straks verboden.

Het autoverbod is één van de veel besproken maatregelen die Utrecht moet helpen de Europese luchtkwaliteitsnorm voor 2015 te halen. Aanstaande dinsdag kunnen inwoners hun stem laten horen over het autoverbod op een inspraakavond van de gemeente. Eén van de grootste argumenten tegen het verbod is de minimale milieuwinst die tegenover de hoge financiële kosten staat.

”Er ligt al een hele mooie oplossing,” vertelt Oostvogels van autoverbod.nl. De milieuwinst van het autoverbod is 1,01 microgram stikstofdioxide en kost enorm veel. Maar alleen al het verschonen van de bussen scheelt 4,9 microgram, terwijl het één vijfde kost van het autoverbod.”

Wie krijgt een boete?

Oostvogels maakt zich ook zorgen over de arbitraire maatstaf die gebruikt zal worden om auto’s te beboeten. Toen de leeftijd van auto’s geen goede maatstaf bleek, schakelde wethouder Frits Lintmeijer over naar milieuclassificaties van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RWD). Maar volgens Oostvogels werkt juist dit averrechts.

”In de database van de Rijksdienst voor Wegverkeer heeft 78% van de personenvoertuigen nog geen milieuclassificatie. Die is nooit ingevuld. Logisch natuurlijk, want de RWD is ooit ontwikkeld om belasting te kunnen heffen in een tijd dat milieu geen issue was,” vertelt Oostvogels. ”Onder meer hierdoor kan 89 procent van de ruim tweeduizend mensen die onze kentekencheck hebben ingevoerd straks de binnenstad niet.”

Het klopt volgens Oostvogels ook niet dat de Europese normen nou zo nodig gehaald moeten worden voor 2015. ”In 2009 heeft Nederland uitstel gevraagd aan de EU. Engeland heeft dit niet gedaan en zit nog steeds ver boven de norm, zonder gevolg. Lintmeijer gaf eerder ook al aan dat we de norm niet gaan halen, dus waarom zulke onbezonnen maatregelen als het autoverbod instellen?”

Schrijnende verhalen

De bewoners van Wijk C haalden in april dit jaar de nota al onderuit met de constatering dat er geen relevante milieuwinst zou zijn bij de invoering van de maatregel. Het Wijk C-Komitee berekende dat deze winst verwaarloosbaar is in vergelijking met de hoge kosten.

Oostvogels en Adriaansen pleiten voor een zo groot mogelijke opkomst bij de avond. ”We ontvangen veel schrijnende verhalen via de website. Bijvoorbeeld over een moeder die haar gehandicapte zoon niet zonder auto kan bezoeken en simpelweg geen geld heeft voor een nieuwe auto.”

13 Reacties

Reageren
  1. Bas Huizen

    Tom Oostvogels is fractiemedewerker bij de VVD in Utrecht. Misschien het vermelden waard…

  2. Tom

    Klopt! Maar dit staat los van mijn part-time baantje daar.

  3. Beau Vagg

    Sowieso moet je niet met de auto de binnenstad in willen, waarom niet gewoon een autoverbod met ontheffing voor bewoners, leveranciers en gehandicapten? Simpel en effectief.

  4. Tom

    Beau, en voor alle bezoekers, dan hebben we een deal;)

    In Den Haag hebben ze heel lang de straten met de slechtste luchtkwaliteit van Nederland gehad. Dat is nu helemaal opgelost, zonder auto’s uit de stad te jagen. Het kan dus echt wel, op een manier die niet extreem ingrijpend voor heel veel mensen, de cultuur en de economie is:)

  5. Jasper

    Beau, de milieuzone betreft niet alleen de binnenstad (zoals de titel van het bericht overigens wel suggereert), maar het gebied is veel breder, zoals de jongens op hun site met een plaatje laten zien (http://www.autoverbod.nl/meer-informatie/het-plan/). Logistiek belangrijke wegen als de Graadt van Roggeweb en het Westplein vallen er zelfs onder. Ben het er mee eens dat deze maatregel veel te ingrijpend is…

  6. Pelle

    Ik vind het wel een zwaktebod om 90% van de auto’s te verbieden uit de binnenstad.

  7. Kees

    Even googlen dat Dennis sinds vorig jaar bij campagnebureau van de vvd werkt. Net een een week later registreert hij de site autoverbod, dit kun je zien bij SIDN.nl. Nogal verdacht..

  8. Dennis

    Beste Kees,

    Wat je zegt klopt gedeeltelijk. Ik werk niet voor een campagnebureau of iets, maar ik maak af en toe foto’s bij flyer-acties van de VVD in Utrecht. Dat doe ik al een flinke tijd. En zou het niet pas echt verdacht zijn als ik de domein niet op m’n eigen naam gezet had?;)

  9. John

    Gewoon de Duitse classificatie voor milieuzonering toepassen zoals die door Tüv worden toegepast. De beste classificatie is “groen 4”, gevolgd door “geel 3” en “rood 2”. Een bewezen systeem. Auto’s die al een groene sticker op de voorruit hebben voldoen aan alle milieunormen. Overnemen dus???

  10. Tom

    John,

    Dank voor je opbouwende reactie! Er worden steeds meer evaluaties van die Duitse milieuzones gedaan, en daar blijkt alleen uit dat dat systeem ook niet werkt: de luchtkwaliteit wordt niet meetbaar beter en er worden geen schonere auto’s gekocht. (als je wilt heb ik links naar de rapporten) Wordt toch tijd dat ze de doorstroming gaan verbeteren?

  11. Pelle

    Doorstroomen of afsluiten?

  12. Hans DFortmond

    Als ik alles zo lees, is mijn conclusie: “Pure symboolpolitiek” Zei ik vorig jaar juni ook al op het NOS journaal.

  13. Robert Frank Wieneke

    Ruil oudere diesels om via de milieu strenge gemeenten. Zij die kiezen voor de harde lijn en geen symboolpolitiek of armere automobilistjes pesten, stellen een flinke tegemoedkoming en faciliteiten ter beschikking aan elke inwoner van haar gemeente, voor electrisch rijden.
    Verder blijven de boetes van kracht want dat geld moet terug komen. Maar dan lager als nu dus € 40,00?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).