Zijn de enorme fietsfiles op het Smakkelaarsveld nu echt verleden tijd? | De Utrechtse Internet Courant Zijn de enorme fietsfiles op het Smakkelaarsveld nu echt verleden tijd? | De Utrechtse Internet Courant

Zijn de enorme fietsfiles op het Smakkelaarsveld nu echt verleden tijd?

Zijn de enorme fietsfiles op het Smakkelaarsveld nu echt verleden tijd?

Een nieuw stukje fietspad werd afgelopen vrijdag op het Smakkelaarsveld geopend. De verbreding komt als geroepen, want vorige week had het fietspad zijn maximum capaciteit ver overschreden.

Sommige twitteraars meldden dat fietsers wel 8 minuten lang in de  file stonden @herbert_tiemens: ”Volgens collega’s bedraagt de vertraging op de oversteek #Catharijnesingel #utrecht 8 minuten. Complimenten aan de fietsers in de #fietsfile”

Gemeente ook in de rij

Ook wethouder Victor Everhardt zei in de ophoping gestaan te hebben. Raadsleden Bram Fokke (D66) en Jan Wijmenga (CU) hebben het probleem dezelfde dag nog aan de orde gesteld bij de Commissie Stad & Ruimte.

fiets2

Verbeterde doorstroming

Door de  werkzaamheden rondom de Catharijnesingel zijn velen bang dat deze fietsfile niet de laatste zal zijn. Het nieuwe deel moet de doorstroming  sterk verbeteren. Het fietspad is deel van de nieuwe oversteek over de Catharijnesingel.

fiets3

We zijn benieuwd naar uw ervaringen sinds deze aanpassingen. Foto’s van harte welkom. Deze kunt u mailen naar redactie@duic.nl

6 Reacties

Reageren
  1. Coen

    Ik heb vorige week geklaagd bij CU2030 en kreeg keurig antwoord dat ze het er roerend mee eens waren, dankzij de vele klachten is het nu prima. Enige puntje is dat invoegen op die nieuwe fietssnelweg vanaf fietsparking niet heel relaxed is.

  2. Toon

    Het wordt tijd dat de fiets, evenals de auto, uit de binnenstad wordt verbannen en dat er een einde komt aan die fietsterreur. Net zoals dat in de 60’er en 70’er jaren voor de auto bleek, is het tijdperk van de fiets in de binnenstad ten einde. Voortaan alleen de voetganger en het OV toestaan binnen de singels. Het overige verkeer dient om de singels heen te rijden. Maak dus de fietspaden smal, dan kiest de fietser vanzelf een andere route, hoe breder het fietspad des te meer fietsers er komen. Een vicieuze cirkel.

  3. Toon

    P.S.
    Tol heffen kan natuurlijk ook. €2,00 voor de fiets, €5,00 voor een personenauto en €10,00 voor een vrachtwagen. Tollenaars bij elke brug, 24 uur per dag. Dat levert banen op en inkomsten voor de gemeente.

  4. Jiri

    @Toon
    Ik houd wel van cynisme. We zijn in Nederland de afgelopen jaren al zuur genoeg geworden. Leuke stukje cabaret voert u op! Dank daarvoor!

  5. Ulaan

    In deze kwestie is het van belang je evenwicht te bewaren. Overigens getuigt Toon’s idee over een fietsvrije binnenstad van lef. Met zijn voorstel vielen mij de schellen van de ogen. Hij heeft gelijk. Er zijn zó verschrikkelijk veel fietsers – en fietsen dus, kijk eens naar die afzichtelijke massa’s fietsen op en rond het Centraal Station – dat je gerust kunt spreken van een ernstige fietsplaag. Ik ben vóór een fietsvrije binnenstad, een busbaan en veel brede trottoirs met brede zebrapaden. Bedankt Toon!

  6. Durk

    Zonder cabareteske bedoeling ben ik het een gedeelte eens met Toon. Een groot gedeelte van de Oude Gracht mag van mij fietsvrij worden, en dan ook elders parkeren dan aan de grachtenrekken. Fietsers willen best een route om de Oude Gracht heen rijden, zeker als er geen auto’s rijden.
    Utrecht wordt er beter, leuker en veiliger van. Utrecht kan een voorbeeld nemen aan Amsterdam. Daar is steeds minder ruimte voor de auto in het centrum en daar wordt het centrum veel beter van. Ik lees net een onderzoek dat fietsers inderdaad meer te besteden hebben dan automobilisten, vaker komen en winkel-trouw zijn. Een goed fietsplan is dus ook goed voor de winkeliers.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).