Definitief Ontwerp ‘Rabobrug’ vastgesteld; Corio weigert komst perrontrappen | De Utrechtse Internet Courant Definitief Ontwerp ‘Rabobrug’ vastgesteld; Corio weigert komst perrontrappen | De Utrechtse Internet Courant

Definitief Ontwerp ‘Rabobrug’ vastgesteld; Corio weigert komst perrontrappen

Definitief Ontwerp ‘Rabobrug’ vastgesteld; Corio weigert komst perrontrappen

Het Definitieve Ontwerp (DO) van de ‘Rabobrug’ is vastgesteld. Bij eerdere ontwerpen was er veel vraag, onder andere van toekomstige gebruikers, naar trappen van de brug (die over het station loopt) naar de perrons eronder. Corio (eigenaar Hoog Catharijne) heeft daar bij het DO nu duidelijkheid in geschept: voorlopig geen ‘perrontrappen’.

Corio heeft bij de gemeente aangegeven het gelijktijdig aanbrengen van de trappen met de bouw van de brug te beschouwen als contractbreuk. Corio zal dienovereenkomstig handelen. Daarbij is te denken aan een of meer schadeclaims bij de gemeente (die dan aangetoond moeten worden) en een vertrouwensbreuk.

Gezien deze consequenties die Corio in het vooruitzicht heeft gesteld heeft de gemeente besloten hiermee in te stemmen. Wel hoopt de gemeente hier in de toekomst, nadat de nieuwe OV-terminal in gebruik is genomen, het alsnog te kunnen hebben over de komst van de trappen.

Alleen Rabobank tegen latere komst trappen

De Jaarbeurs heeft aangegeven het standpunt van Corio te ondersteunen onder het credo: ‘afspraak is afspraak’. De NS en ProRail vinden de trappen niet noodzakelijk en willen na 2020 verder kijken. Eerst moeten het aantal reizigers ‘gemonitord worden’, aldus de NS.

Rabobank had liever gezien dat de trappen direct waren aangebracht, maar trekt hier geen consequenties uit voor wat betreft haar bijdrage aan de Rabobrug.

Brug wordt recht

Het brugdek wordt recht in plaats van gebogen. Dit in tegenstelling tot alle ontwerpschetsen die tot nu toe naar buiten zijn gebracht. Hierdoor wordt de brug 45 meter korter. Ook wordt de oostelijke aanlanding rechtdoor getrokken om zo als onderdeel van de ‘herenroute’ te fungeren. De brug krijgt zeventien bomen.

De bouw start in 2015 en moet een jaar later klaar zijn.

De Rabobrug

De Rabobrug wordt een brug voor fietsers en voetgangers tussen de binnenstad en de westkant van de stad. De brug is een belangrijke schakel in het netwerk van hoofdfietsroutes. De totale lengte wordt circa 230meter en loopt vanaf de Croeselaan tussen de Knoopkazerne en de Rabobank, over het spoor richting het Moreelsepark. De breedte is circa 10 meter.

13 Reacties

Reageren
  1. Niels Bokhove

    Ik hoop al jaren dat we eindelijk van die commerciële terreur verlost raken. Maar helaas, niet dus. Tegenover de grote ervaring van Corio-bonzen, die daar al jaren zitten, stonden Utrechtse wethouders die om de vier jaar (of nog sneller) wisselen. Dat schiep en schept natuurlijk geen gelijkwaardigheid in de onderhandelingen tussen beide partijen.

  2. Ed Landsmeer

    Niet alleen de RABObank is tegen latere bouw van trappen naar de perrons ook @vanZijstweg is tegen latere bouw.
    Doordat Corio zijn koopgoot vol wil hebben moeten werknemers van de RABObank met de auto blijven komen wat s,morgens een verkeersinfarct op de van Zijstweg veroorzaakt, omdat de auto’s van de RABObank niet zo snel hun parkeer garage in kunnen, hoe breed je de van Zijstweg ook maakt. straks komen er ook de bussen nog bij.

  3. kees van oosten

    Ik geloof er niets van dat de gemeente zich contractueel jegens Corio heeft verplicht de trappen naar het perron achterwege te laten. De gemeente gebruikt wel vaker zogenaamde contractuele verplichtingen jegens Corio of de Jaarbeurs om insprekers af te troeven. Als je er dan in duikt blijkt dat ze het bij de gemeente zelf niet willen, maar zich verschuilen achter zogenaamde verplichtingen jegens Corio en Jaarbeurs

  4. Sander Willemsen

    Ik geloof dat Corio het ook al als contractbreuk ziet dat ik nooit in HC kom. De mensen zouden eens iets nuttigers doen dan winkelen.
    Als de gemeente dit niet aankan, moeten we dan zelf maar wat doen? De Rabo hoeft van mij ook niet te winnen, Jaarbeurs ook niet per se. De gemeenschap mag ook eens hè.

  5. Mia Amram

    We kunnen vlgs mij straks dus alleen nog maar dwars door HC heen om van West naar de binnenstad te komen. Verplicht elke keer langs altijd maar die winkelketens in HC. Door de indeling moet je nog uitkijken ook dat je geen rondje loopt en er amper nog uit komt. Schandalig dat onze vertegenwoordigers dit toelaten.

  6. Tommie Hendriks

    Waar een wil is, is een weg (met trappen). Blijkbaar ontbreekt die bij de Utrechtse bestuurders.

  7. Huibert

    Het wordt hoog tijd dat de macht van Corio gebroken wordt. Nationaliseren die hap.

  8. Meester Kees

    Duidelijkheid geSCHEPT?

  9. Huibert

    Bedenk ik mij opeens dat een ferm bestuur nog weleens kwam met het ‘algemeen belang’. Het Utrechts bestuur likt eigenlijk al jaaaaren alleen maar hielen. Inderdaad, Tommie, de wil ontbreekt. De vraag is dan, ook op die van Kees: waarom?

  10. gerben

    @mia, en anderen, juist wel, via de Rabobrug, de buitenompassage van de OVT en door de van Sijpesteijntunnel kan je zonder verleid te worden van oost naar west en vv, zonder de winkels van Corio tegen te komen.
    Zie het dus als een geschenk dat dat er geen trappen komen naar de perrons.

  11. Ed Landsmeer

    @gerben
    Met uw welnemen door de RABObrug kon het personeel van de bank direct naar de treinen,vooral s,nachts, het is namelijk een 24uurs 7dagen per week economie die nu met de auto moeten om niet in jouw tunneltje onderweg naar huis nog even lastig gevallen of nog erger te worden.
    temeer nu de NS ook haar zin heeft gekregen en de Sijpesteijnkade vervalt en een no go area is geworden.
    Ook voor de Dichterswijk is het een veel kortere route naar de stad en treinen en met het zelfde argument, je zou toch werkelijk om minder pissig worden.

  12. gerben

    laat de rabobank nu net na 20.00, ff ruim genomen, gesloten zijn, dat motief gaat niet op.
    in het tunneltje rijden nu ook geen auto’s, laat staan in de toekomst.
    en mocht je nu echt HC etc willen ontwijken vanuit dichterswijk, stap je gewoon op station Vaartscherijn op, prima alternatief, hoef je HC helemaal niet in.

  13. Bert Buckler

    Misschien moet Corio zelf de gemeenteraad maar bemannen. Dat poppenspel wordt zo wel heel gênant.

    Ik bedoel wie heeft het er hier eigenlijk nog voor het zeggen in Utrecht?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).