GPS-gegevens zorgen voor betere OV-voorspellingen in regio Utrecht | De Utrechtse Internet Courant GPS-gegevens zorgen voor betere OV-voorspellingen in regio Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

GPS-gegevens zorgen voor betere OV-voorspellingen in regio Utrecht

GPS-gegevens zorgen voor betere OV-voorspellingen in regio Utrecht

Wegbeheerders in de regio Utrecht kunnen voortaan een betere inschatting maken van het toekomstige verkeer, dankzij het nieuwe Verkeersmodel Regio Utrecht. Bestuur Regio Utrecht (BRU) heeft het nieuwe verkeersmodel officieel gelanceerd. Het nieuwe systeem werkt op basis van GPS-gegevens en niet via het ouderwetse busboekje.

Het nieuwe systeem kan voor de beheerder van al het OV in de regio, BRU, snel in kaart brengen wat een wegafsluiting in de binnenstad betekent voor het verkeer of met hoeveel auto’s er rekening mee gehouden moet worden als er een nieuwe weg wordt aangelegd. Maar ook wat het afstellen van stoplichten voor invloed heeft op het aantal buspassagiers. Met dit verkeersmodel loopt de regio Utrecht voorop in Nederland.

Het verkeersmodel baseert zijn prognoses op meer en gedetailleerder verkeerskundige gegevens dan tot nu toe gebruikelijk was. Zo zijn de reistijden van bus en tram afgeleid van werkelijk per GPS gemeten rijtijden en niet alleen van de gepubliceerde dienstregelingen. Daardoor kan bijvoorbeeld ook worden voorspeld wat de invloed is op het reizigersgedrag als bus en tram beter op tijd kunnen rijden. Door het hoge detailniveau van de gebruikte OV-data kan het regionale OV veel beter worden voorspeld dan voorheen.

Ook zijn afgelopen jaren op honderden locaties in het hele gebied voertuigtellingen verricht, op verschillende tijdstippen van de dag. Daarnaast leverden ook de provincie Utrecht, Utrechtse gemeentes en Rijkswaterstaat een schat aan lokale verkeersdata en gegevens over bestaande en toekomstige wegen en openbaar vervoer. Juist die veelheid vergroot de betrouwbaarheid van het model.

Toekomstige ontwikkelingen gemakkelijk en snel doorgerekend

De regio Utrecht verandert de komende jaren sterk door allerlei ontwikkelingen die invloed hebben op de vervoersstromen. Dat zijn bijvoorbeeld de ontwikkeling van het stationsgebied, de realisatie van de Uithoflijn en de aanleg van bedrijventerreinen en woonlocaties. Waar dit soort ruimtelijke of infrastructurele veranderingen inmiddels zeker zijn, zijn ze ook opgenomen in het verkeersmodel.

Daarnaast zijn de verwachte sociaal-economische ontwikkelingen verwerkt in het model. Doordat het nieuwe verkeersmodel gebruiksvriendelijker is en sneller werkt dan eerdere versies, zullen verkeerskundigen het ook sneller en gemakkelijker kunnen inzetten. Bijvoorbeeld om de bedoelde en onbedoelde effecten van voorgenomen verkeersmaatregelen te kunnen voorzien.

1 Reactie

Reageren
  1. Krakeling

    Hangt er ook een prijskaartje aan?
    BRU dus ik verwacht een bedrag met 5 nullen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).