Buurtbewoners zetten Lombokplein in bloei

Afbeelding

Tuinieren in verplaatsbare, zelfgemaakte houten plantenbakken, midden in de stad. Stadstuintjes zijn hip. En daar speelde “Mobiele Tuinen, halte Westplein”, goed op in. Afgelopen zondag vond de kick-off plaats, waarbij al flink wat bloembollen werden geplant. Maar in het voorjaar gaat het project pas écht van start.

De ontwikkelvisie van het college van B&W is al ruim een jaar geleden vastgesteld. Maar wat er nu werkelijk gaat gebeuren met het Lombokplein, blijft onduidelijk. Om de situatie zo aangenaam mogelijk te maken hebben de bewoners van Lombok besloten het gebied in de tussentijd al te laten bloeien, door middel van het planten van bloemen, groenten en fruit.

Sociale verbinding


De Mobiele Tuinen, Halte Westplein - een verwijzing naar de verdwenen tramhalte op de middenberm - is zo’n initiatief dat dat bewerkstelligt. “Het in zelfbeheer uitgeven van tuintjes vergroot de betrokkenheid met het gebied en de sociale verbinding onderling. Het idee is om van het verkeersplein een oase te maken die kan meegroeien met de veranderingen die het plein zal ondergaan,” zegt initatiefnemer Remco Jutstra.

Positieve reacties


De bewoners die bij de kick off aanwezig waren, reageerden in ieder geval positief. Zo blijkt uit het verslag van Dichtbij. “Ik vind het een super leuk initiatief. Ik kreeg de flyer en ik vond het eigenlijk wel lachen om me daarvoor in te schrijven. Het tuintje van één bij één meter zal dan ook puur voor de lol zijn. Als ik er een paar tomaten uit haal is het alleen maar mooi meegenomen”, zegt buurtbewoner Jos Witjes (25) in Dichtbij. Ook Riet Veldkamp (67) is enthousiast en weet al precies wat er in haar tuintje komt. “Ik wil er schitterende en geurende bloemen in hebben en daarnaast misschien nog wat kruiden, zoals lavendel en rozemarijn.”

1384228_240045752815657_25814354_n 1380235_244902708996628_1698495298_n 1379301_244902648996634_629579181_n 1378469_240040299482869_999013485_n