Oei, Utrecht groeit! | De Utrechtse Internet Courant Oei, Utrecht groeit! | De Utrechtse Internet Courant

Oei, Utrecht groeit!

Oei, Utrecht groeit!

Laatst fietste ik op de Europalaan ter hoogte van Equens, en een automobilist die gestopt was bij de stadsplattegrond die bezoekers aan Utrecht wegwijs moet maken, riep om hulp. Hij bleek op zoek naar een adres in Papendorp en kon het niet vinden. Een blik op de kaart maakte snel duidelijk waarom. Geen Papendorp, überhaupt geen enkel stukje Leidsche Rijn, wel de gemeentegrens met de gemeente Vleuten-De Meern, en knooppunt Oudenrijn nog niet omgebouwd. De stadsplattegrond was dus bijna twintig jaar oud.

Nu lijkt dat op de bijna 900 jaar die Utrecht stadsrechten bezit niet zo veel, maar in die korte tijd is Utrecht wel behoorlijk veranderd.

Utrecht groeit sneller dan gemiddeld

Utrecht is bijvoorbeeld flink aan het groeien, in een sneller tempo dan in het verleden en dan de meeste andere steden. Van 254.141 inwoners na de grenscorrectie met Vleuten-de Meern in 2000 naar 327.834 inwoners  op 1 november 2013, is een groei van bijna 30 procent in 13 jaar, en het einde is nog niet in zicht. Utrecht is gewild!

Groter groeien in zo’n spurt gaat vaak samen met (her)vinden van identiteit. En hoe houd je grip? Als groei je alleen maar overkomt of je in milde paniek reageert in plaats van anticipeert, dan mis je kansen of maak je suboptimale keuzes. Heb je een beeld van je vernieuwde identiteit, dan ontstaat er een strategie, een kompas, en is de kans op goed uitpakkende keuzes groter.

Dan komen vragen bovendrijven als: Wat zijn we eigenlijk  voor stad? Hoe verhouden we ons tot andere steden? Hoe behouden we de menselijke maat? Hoe gaan we om met vervoer en infrastructuur? Hoe profileren we ons? Of moeten ons juist niet profileren maar kijken hoe we zo compleet mogelijk kunnen zijn?

Ik denk dat Utrecht zich nog een beetje ongemakkelijk voelt in zijn nieuwe jas en wel wat bewuster bezig kan zijn met deze vragen. Keuzes die te maken hebben met de schaalvergroting van de stad gaan vaak stroperig en vertonen ook niet altijd samenhang. Oude stadsplattegronden blijven gewoon staan.

Bouwstenen nieuwe identiteit van de stad

Tegelijkertijd bruist de stad als nooit tevoren met ambitie, met vaak kleinschalige initiatieven ‘van onderop’. Denk aan wat er op het Westplein gebeurt, of bij de Vriendinnen van Cartesius of bij MeerMerwede. Deze initiatieven kun je zien als bouwstenen van de nieuwe identiteit van de stad. Met wat regie zouden die bouwstenen zomaar kunnen leiden tot een kompas voor de groeiende stad.

Utrecht is een prachtige stad met een hoogwaardige leefomgeving en verdient het dat die goed wordt bewaakt, juist in tijden van groei. Mijn hoop is dat we hier in 2014 met zijn allen een flinke stap in zetten. De vereniging Nieuw Utrecht doet in elk geval graag mee!

De dolende bezoeker heb ik gewezen op de ‘Polder Papendorp’ op de kaart en ongeveer de goede kant op gewezen. Nu nog een kompas om erbij te geven…

Alan Lauris Hoekstra
Nieuw Utrecht

In deze reeks columns over de stad nemen leden van de vereniging Nieuw Utrecht bij toerbeurt de pen ter hand.

Meer weten over Nieuw Utrecht? Ga naar de website of volg ons op Facebook.

 

nieuwutrecht

9 Reacties

Reageren
  1. Wim Barmentloo

    Op geen enkele plek van welke windrichting dan ook is duidelijk dat je de gemeentegrens van Utrecht bent gepasseerd. Op de A2, A 12 en A 27 en A 28 rijd je door zonder ook maar ergens te weten Utrecht Nog steeds staan verwijzingen op ANWB borden alsof Vleuten en De Meern zelfstandige gemeentes zijn. En staan er ergens borden dan zijn deze vast geschroefd aan paaltjes, al dan niet krom enz. Slechts het door de gemeente Stichtse Vecht geplaatste bord is duidelijk en maakt duidelijk dat het Utrecht is.

  2. Frans van der Reijden

    Ik meen dat Vleuten en De Meern nog steeds aparte kernen zijn . Dus Vleuten (gem. Utrecht) en ,De Meern (gem. Utrecht)

  3. Wim Barmentloo

    ja zo lust ik er wel een paar. Binnen de gemeente Utrecht zijn wel meer zogenaamde aparte kernen uit vroeger tijden. Hoograven/Laagraven/Tuindorp/Zuilen/Rijnenburg/Oudwijck. Nog veel verder terug wat dacht je van de aparte Kapittels met eigen bestuur en rechtspraak. En er zijn er nog veel meer. Vleuten/De Meern is officieel een wijk (nr X).

  4. Ronald

    Ik ben heel benieuwd, leuk onderwerp.
    Maar ik twijfel of de vraag “Hoe behouden we de menselijke maat?” wel een goede is.
    Dat argument hoor ik altijd als er hoger wordt gebouwd dan 4 bouwlagen, terwijl ik dat persoonlijke heel menselijk vindt. Een weinig neutrale vraag dus.

    Beste Wim, er staat natuurlijk wel aangegeven dat je rijdt op de Ring Utrecht, tenzij je de splitsing mist natuurlijk 😉

  5. toekomst Utrecht

    Goed stuk want;
    Belangrijk is dat Utrecht zich veel meer verplaatst in de rol van de externe bezoeker…en dan valt op wat er ontbreekt. ..
    RING UTRECHT;
    De ring van Utrecht wordt op veel verschillende wijze weergegeven ( ring A27, Ring noord in blauwval, Ring Utrecht in wit vlak, etc) helemaal niet consequent zoals rondom Amsterdam. Ook de Afrit VEEMARKT wordt nog steeds aangeven, terwijl vaak wijk namen ontbreken op de ring snelweg. ..
    STATIONS ;
    De 7 NS stations van Utrecht worden vrijwel niet aangeven, of CS wordt simpelweg aangeven als alleen ; STATION…. vlak bij als je om de hoek al staat…gelukkig is dat in het buitenland beter.
    LOCATIES;
    Ook belangrijke gebouw/ lokaties binnenstad worden sporadisch/onregelmatig voor automobilisten aangeven. Bv, Stadschouwburg, Neude, Domplein, Ledig Erf, etc.
    LEIDSE RIJN;
    Hoewel Vleuten/ De Meern (zgn) zelfstandige kernen zijn, voor een externe bezoeker zijn het wijken in stadsdeel Leidse rijn……Duidelijker zou zijn deze niet als aparte steden aan te duiden.
    STADSPLATTEGROND ;
    De musea e.d. worden te voet in de binnenstad goed aangeven, maar bv Hotels ontbreken op de binnen stads plattegronden…. ( bv op het Domplein) geen toeristen / zakelijke bezoekers gewenst.?
    Wijk plattegrond ontbreken volledig… b.v. in de Science Park Utrecht ( die overigens overal nog steeds als de plaatsnaam DE UITHOF staat aangegeven) en Lage wijde, industrie wijken.
    TOURISTEN HIGH-LIGHT BORDEN;
    De bruine borden langs de snelweg kenden we vroeger vaak van het buitenland, inmiddels staan er ook veel in NL. Maar ons UNESCO object ( Rietveld house) & unieke grachten werven ontbreken als aanduiding langs de snelweg.Waarom ?
    Er is een duidelijke achterstand met de andere randstad steden ontstaan in dit opzicht. Tijd voor een grondige aanpak/inhaal slag is geen luxe.

  6. Wim Barmentloo

    Beste Ronald,
    Aankondiging Ring (diverse namen en inconsequent) zegt niets over gemeentegrens.
    vb: gemeentegrens ligt komend vanuit Amsterdam A2 bij riviertje Haarrijn direct na Tankstation. De Ring is een heel stuk verder.

  7. Krakeling

    De ambtenaren die dat moeten regelen zijn druk doende met het plaatsen van ongevraagde/ongewenste parkeermeters. Binnenkort is ongetwijfeld Leidsche Rijn aan de beurt voor een “parkeerdrukmeting”. Op dat moment wordt wellicht ook op de stadsplattegrond bijgewerkt.

  8. Wim Barmentloo

    @Krakeling Dat is niet het onderwerp. Maar wil er best iets over zeggen.
    Bovendien worden en werden parkeerzones ingesteld op initiatief van bewoners en wanneer een meerderheid voor was. Alleen binnen de singels en rondom belangrijke “spots” heeft de gemeenteraad zonder volksraadpleging ingestemd met parkeerzones waar betaald moet worden. Spots zijn bv. Diakonessenzkh/Hogescholen/kantoorconcentratie/winkelcentrum in Wittevrouwen en Tuindorp.
    In de buitenste schil betaal je per uur €2,41 in de binnenstad het dubbele. Lijkt mij volkomen terecht vooral om het parkeren van buiten de stad tegen te gaan. Ga nu overdag eens kijken bij het ziekenhuis Leidsche Rijn, Cap Gemini en zie de parkeerdruk op de Jazzsingel eo. Terecht als daar wordt ingegrepen en zo mensen te dwingen in de parkeergarage te parkeren.

  9. Krakeling

    @ Wim Barmentloo
    “Spots” is de ambtenaren bla-bla om een aanzienlijke lastenverzwaring te camoufleren en om wijkbewoners ongewenste zaken door de strot te wurgen.
    De treurige incompetente manier waarop de stad wordt gemanaged, dat is hét probleem. Zie het bovenstaande artikel en uw eerste reactie. Wijze naar “het parkeren van buiten de stad” als oorzaak van alle kwaad is slechts een afleidingsmanoeuvre.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).