Stichting Bouwloods Utrecht (SBU) heeft een werkgroep bij elkaar gebracht om de Utrechtse stadskraan te herbouwen en deze weer op de originele plek terug te plaatsen. De eerste bekende stadskraan in Utrecht dateert uit de 15e eeuw en stond op het wed bij de Ganzenmarkt. Het is de bedoeling om de stadskraan op authentieke wijze te herbouwen.
De houten kraan werd gebruikt om goederen vanaf schepen op de kade te tillen. “Bij de kraan werden alle goederen gewogen en geïnspecteerd, op basis daarvan werd belasting geheven”, laat de stichting weten. “De kraan vormde op die manier een belangrijke bron van inkomsten voor de stad.”
De kraan is verloren gegaan toen de vier grote zuilen van de Winkel van Sinkel vanuit Engeland aankwamen in Utrecht. Tijdens het ophijsen van het laatste beeld op 9 september 1893 brak het bovenste gedeelte af en viel met beeld en al in de Oudegracht. De kraan is nooit meer hersteld.
Toekomst
Ondertussen heeft de SBU een 3D-model laten maken van de historische kraan. Ook heeft de stichting al gesprekken gevoerd met de exploitant van het terras aan de gracht op de originele locatie. “De ruimte voor de kraan aan het wed bij de Ganzenmarkt is sinds 1893 niet wezenlijk veranderd”, aldus de SBU. Er moet nog wel onderzoek gedaan worden naar eventuele technische belemmeringen. Het gemeentebestuur wordt uitgenodigd om te kijken naar de haalbaarheid van de locatie.
De totale projecttijd zal ongeveer drie jaar in beslag nemen en zal zo’n 588.820 euro moeten kosten. Het is mogelijk om onderdelen van de stadskraan te adopteren om zo het project financieel te ondersteunen.
De SBU biedt werkervaring aan mensen met “afstand tot de arbeidsmarkt en hen te helpen bij het intreden in die arbeidsmarkt.” De stichting heeft een werkplaats waar leerlingen les krijgen in houtbewerking. Al eerder maakte de SBU een Romeinse wachttoren, een Romeins vrachtschip, enkele Japanse bruggen en andere historische bouwwerken. Sinds 2005 zijn er rond de 60 leerlingen voor langere tijd in opleiding en werkzaam geweest bij de SBU. De stichting wordt onder andere gesponsord door de gemeente Utrecht en de Europese Unie.
14 Reacties
ReagerenLeuk idee, maar mag ook wel voor 6000 euro ipv 6 ton.
Subsidie voor oudambachtelijke houtbewerking lijkt me namelijk niet zo nuttig in de huidige tijd.
Klinkt goed. En krijgen we dan ook weer ‘kraankinderen’, de arbeiders die de kraan bedienden? 😉
Beste redactie, jullie hebben de locatie verkeerd. De molen stond altijd op de werf naast de Winkel van Sinkel (er hangt daar ook een herdenkingsplakkaat). Leuk idee, hoop dat het gerealiseerd wordt! Eigenlijk hoort die molen bij het stadsbeeld.
Oh, ik schrijf molen maar bedoel natuurlijk kraan. En het instorten van de kraan gebeurde volgens dat plakkaat al in 1838, dus nog veel vroeger.
Dit is zeker een goed idee
Maar voor zoveel geld?
Met zoveel werkeloze jongeren moet er toch
een oplossing zijn te vinden.
… werklozen inzetten de utrechtse historische binnenstad in oude luister te herstellen kan een toejuichenswaardig initiatief zijn. Herbouw Johannitergasthuis ter hoogte van huidig Blokker/V&D-Vredenburg is een optie. Herbouw De Teerling (huidig De Vredenburg) behoort tot de mogelijkheden. Herbouw Daalsebuurt geeft Utrecht de skyline die ze verdient; de kleinschaligheid zal menig toerist aantrekken [u moest eens weten!]. Ambulante handel, waaraan Utrecht -mede- haar Stadsrechten en groei ontleent, wordt gerespecteerd (in dat verband kwam Jaarbeurs niet echt/echt niet uit de lucht vallen). Het vestigen van een bibliotheek ter plaatse van een logistiek knooppunt zal anders uitpakken dan een festival-terrein ter plaatse [weinig omwonenden die hinder zouden kunnen hebben van hardop lezenden].
Morgen wil ik een artikel schrijven over de bijdrage die de architectuur van Tivoli-Vredenburg levert aan de Stad, en waarom ik me niet verkiesbaar stel in de Gemeenteraad; zo ik al stemmen zou krijgen…
Een geweldig idee (tel zo al 5 redenen). Doen!
Jaren geleden had ik een boek in handen met schilderijen rondom het stadhuis door de eeuwen heen. Alsof je in een tijdmachine de stad herbeleefde.En inderdaad, opeens was de stadskraan op de schilderijen verdwenen. Een prachtig initiatief.Jos heeft al vijf redenen.Ik doe mee voor 2500 Euro als het project doorgaat en binnen 14 dagen voor nog 25.000 euro door Utrechters op deze site toegezegd wordt.
Ik mag natuurlijk niet voor Bernard onderdoen.Leuke film van maken!
Kijk dat zijn nou de echte kerels, zoals Bernard Tomlow die 2500 euro toezegt, geweldig.
Dit is iemand met historisch besef en hart voor de stad Utrecht en geen toegewezen marionet als burgemeester.
Ik vind dit een geweldig idee, om een stukje aandeel te kopen om het project van de grond te laten komen.
Echt fantastisch van de heer Tomlow, dit zal zeker veel toeristen trekken en de stad nog meer in de schijnwerpers zetten.
Eindelijk een goed plan om die hijskraan te
herbouwen, ik heb een kopie van een schilderij van Utrecht stadhuis en staat die hijskraan op fantastisch om te zien!
En als het zo ver is zal ik ook in iets uit de Buidel
halen ,om mee te betalen voor dit geweldig initiatief .
Een aardige voorzet mijnheer Tomlow, maar waarom eisen aan anderen stellen? Doneer of niet. Laat iedereen die dat wil naar draagkracht een donatie toezeggen dat lijkt mij al heel mooi. Overigens een leuk plan voor een ‘aardig’ bedrag!
Geweldig idee voor de stad, zo kan ik als baliekluiver, zo werden utrechters vroeger in de volksmond genoemd, weer kijken naar een typisch oud utrechts stadshouwspel, zo als het hier vroeger ooit afgespeeld heeft. Dit is absoluut een toevoeging voor de stad.
Waarde Tomlow,
Dank voor de steunende woorden en voor de financiele toezegging. Probleem is dat we nog niemand om geld hebben gevraagd. Dat doen we later. Ook je voorwaarde dat binnen 14 dagen anderen voor het tienvoudige moeten meedoen is zeer stimulerend. Naar ik aanneem gaat die termijn in als we geld gaan werven. Ik zal je dat tijdig laten weten.
Je kan natuurlijk ook nu vast storten, dan stimuleer je ons nog meer, voorzover mogelijk.
Groet,
Martin Vos
voorzitter werkgroep Stadskraan