Verkeerskundige ‘knip’ Monicabrug stuit op nog meer verzet | De Utrechtse Internet Courant Verkeerskundige ‘knip’ Monicabrug stuit op nog meer verzet | De Utrechtse Internet Courant

Verkeerskundige ‘knip’ Monicabrug stuit op nog meer verzet

Verkeerskundige ‘knip’ Monicabrug stuit op nog meer verzet

Actiegroep Stopknipmonicabrug verzette zich in januari al tegen de voorgenomen verkeersafsluiting bij de Monicabrug. De groep is bang voor extra verkeersoverlast en verslechtering van de luchtkwaliteit rond de Amsterdamsestraatweg. Ook de bewoners van de Kerkweg zijn ‘pertinent tegen’ de afsluiting, die, als het door gaat, vanaf 1 januari 2015 in werking zal treden. 

“Wij zijn zeer tegen de aangekondigde maatregelen omdat het voor bewoners van onze straat vrijwel onmogelijk wordt gemaakt de straat te verlaten en onze huizen te bereiken. Na het installeren van de blokkades, is het voor de bewoners van de Bethlehemweg, Kerkweg en Tiendstraat nog maar op één manier mogelijk de wijk te verlaten en wel via de Blokstaat naar de Amsterdamsestraatweg”, laten zij weten.

Verder geven de bewoners van de Kerkweg als redenen: “De wijk Pijlsweerd wordt op deze manier in tweeën gesplitst, de Amsterdamsestraatweg wordt nu nog meer (over)belast. Hierdoor wordt de straat nog drukker en de luchtkwaliteit dus nog slechter.

De bewoners sluiten af: “Vooropgesteld dat wij op zich geen bezwaar hebben tegen het tegengaan van sluipverkeer door de wijk, zijn wij wel van mening dat de maatregelen voor niemand nadelige gevolgen mogen hebben!”

De ‘knip’ houdt in dat het vanaf 1 januari 2015 niet meer mogelijk is van de Daalsetunnel door te rijden naar Oudenoord via Weerdsingel en omgekeerd. De maatregel zou een einde moeten maken aan de verslechterde luchtkwaliteit aldaar.

Bron: Gemeente Utrecht
Bron: Gemeente Utrecht

12 Reacties

Reageren
  1. Egbert

    Tijd voor een online petitie? Of is die er al?

  2. Egbert

    Ja, dus:
    http://petities.nl/petitie/stop-knip-monicabrug

  3. Clitorus van Voorus

    De heer van Oosten waarschuwde hier al jaren voor, iedereen lacht hem uit maar hij heeft wel gelijk gekregen.
    Utrecht raakt steeds meer vervuild door vuile lucht, dankzij ambtenaren die schoon rekenen, over de rug van de Utrechters.

  4. Aanstoot

    Dit lijkt mij het zoveelste voorbeeld van ambtenaren die vanachter hun bureau alles beter denken te weten. Ik woon in de Vogelenbuurt. Als ik oude mensen van het station wil afhaen (ja, met de auto) of ze daar wil brengen of naar de achterkant van het station moet, dan rest min dus maar één manier:via de Hopakker en de Predikherenstraat naar de Neude. Daar rechtsaf en en bij de Oudegracht weer rechtsaf de gracht op. Aan het einde bij de sluizen de Zandbrug over en via de Nieuwekade of Oranjestraat naar de Monikabrug. Want dan mag ik daar wél linksaf. Ze lijken wel niet goed wijs op het stadhuis.

  5. Jiri

    Ik lees nergens waarom die knip er moet komen. Is het weer een GroenLinks gevalletje van automobilistje pesten?

  6. Ronald van Voorthuizen

    Die knip moet er komen om te voldoen aan wettelijke eisen mbt luchtkwaliteit. Als de normen niet gehaald worden, mogen nieuwe bouwprojecten niet worden opgestart.
    Dat er dankzij knips feitelijk meer vervuilende lucht wordt uitgestoten in de stad als gevolg van omrijden, wordt hierbij gemakshalve genegeerd.
    Om nog maar te zwijgen over ergernis van mensen die de weg niet kunnen vinden en de daarop volgende verkeersonveiligheid van straatje kerende auto’s.

  7. A. Vlaming

    Over de knip wordt al sinds 2008 gesproken. De knip is als onderdeel van sectorenmodel (p.12) voor de stad bedacht in combinatie van 3 andere knips. De stad Utrecht was als het ware in 4 taartpunten verdeeld, het was onmogelijk van een punt naar de andere te komen via wegen in het centrum. Men kon alleen de stadsring gebruiken om van een taartpunt naar de andere te komen.

    In 2012 is het sectorenmodel in Ambitiedocument Utrecht aantrekkelijk en bereikbaar (p.26) losgelaten, omdat die overbelasting voor de verbindingswegen naar de stadsring zou veroorzaken. De ASW is zo een verbindingsweg. Ook zorgt het sectorenmodel voor extra voertuigkilometers en overbelasting van de stadsring zelf.
    Sinds 2008 is locatie, functie en inrichting van de knip nog 2 keer veranderd.
    1. Eerst was de Knip Weersingel (2008), die van Weerdsingel doodlopend weg maakte. Er zou geen verkeer mogelijk zijn tussen Weerdsingel en ASW, Daalsetunnel of Catharijnesingel. Deze knip zou zoveel overlast voor de ASW veroorzaken, dat die alleen in combinatie met afslagverbod Daalsetunnel naar de ASW uitgevoerd kon worden. Verder zou de knip veel overlast voor stadsring betekenen.

    2. Na veel inspraak is de knip in Knip Paardenveld (2009) veranderd. Deze knip zou het verkeer van Daalsetunnel naar Weerdsingel onmogelijk maken. Let op: Het verkeer tussen Catharijnesingel( HC en Garages) en Weerdsingel richting Noorden was nog steeds mogelijk. De ASW zou bij knip Paardenveld alleen het eventueel doorgaand verkeer uit de Daalsetunnel opvangen. Voor dit extra verkeer zou in 2018 toch afslagverbod van de Daalsetunnel richting de ASW moeten komen.

    3. In 2013 is de knip in Knip Monicabrug veranderd. Deze Knip maakt het doorgaand verkeer tussen de Weerdsingel en de Oudenoord onmogelijk. Wijk C blijft bereikbaar van de Daalsetunnel en ook van de Oudenoord. De ASW moet het doorgaand verkeer uit de Daalsetunnel opvangen maar ook het verkeer vanuit Catharijnesingel richting Noorden. De situatie voor ASW wordt nog slechter dan bij de Knip Weerdsingel, want ook het verkeer tussen de ASW en Weerdsingel blijft mogelijk. Ondanks alle deze extra intensiteiten die de ASW te verwerken krijgt staat afslagverbod van de Daalsetunnel naar de ASW niet meer in het maatregelen pakket.
    Meer over de knip op onze website:
    http://www.stopknipmonicabrug.nl/evolutie-van-de-knip/

  8. Erik

    Wat houdt de automobilisten tegen om, net als bij de knip in de Croeselaan, de St Jacobstraat in te rijden, daar te keren en vervolgens vrolijk de Oudenoord op te rijden? Volgens mij niets. En dat is precies wat massaal gaat gebeuren Mark my words.

  9. Jaap Verhoeven

    Op dit moment is het verkeer over de Weerdsingel en Oudenoord buiten alle proporties en ongezond en daar moet echt iets aan gebeuren. Natuurlijk denkt iedereen die niet met die overlast en vervuilde lucht hoeft te leven aan zichzelf, maar enig alternatief hoor ik hier niet. Alleen tegen, tegen, tegen.

    Het lijkt me beter te praten over meer maatregelen om de ASW overlast te beperken, maar vind ook dat die schromelijk wordt overdreven. De bulk van het verkeer is doorgaand vanuit de A2 naar Vogelenbuurt/ Tuinwijk, etc. Die zullen dan gewoon de Noordring kiezen. Kost ze (bijna) geen extra tijd. Ik heb daar eerder gewoond en koos dat sowieso al vaak.

  10. Bram de Goede

    Een starre knip, verplaatst alleen het probleem van fijnstof van de ene naar de andere straat. Ik pleit al 4 jaar voor een dynamische knip, alleen als het nodig is, dus een verkeersgeleidings-systeem die bij grote drukte zorgt dat het verkeer een andere route gaat of stil gezet wordt, vol is tenslotte vol en daar hoeven omwonende niet de dupe van te worden. Het invoeren van een dergelijk systeem duurt jaren, jammer had er nu kunnen zijn. Ik pleit al jaren voor een route onder het jaarbeursplein, als dat samen met de jaarbeursplein parkeergarage wordt aangelegd kost dat niets meer en maakt het verkeer veel flexibeler en verbeterd de service aan de burger.

  11. Jiri

    Je krijgt hier straks dezelfde onveilige situaties als na de invoering van de Knip op de Croeselaan. Man man man, wat een geslaagd project is dat weer. Iedereen slaat rechtsaf de Jacobstraat in en keert dan direct om terug te rijden naar de Oudenoord. Is dat wat dat Linkse tuig wilt?

  12. Anie

    Jullie vergeten dat ze naast de knip bij de monicabrig ook nog in de acaciastraat een knip willen aanbrengen( was eerder het voornemen) waardoor naar verwachting de verkeersdrukte in de kleine en smalle straten in de woonwijk omgeving acaciastraat, azaleastraat enz. toe zal gaan nemen: onveilig en onmogelijk.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).