Milieuzone voor oude personen- en bestelauto’s die op diesel rijden per 1 januari 2015 | De Utrechtse Internet Courant Milieuzone voor oude personen- en bestelauto’s die op diesel rijden per 1 januari 2015 | De Utrechtse Internet Courant

Milieuzone voor oude personen- en bestelauto’s die op diesel rijden per 1 januari 2015

Milieuzone voor oude personen- en bestelauto’s die op diesel rijden per 1 januari 2015

Per 1 januari 2015 geldt de milieuzone ook voor personen- en bestelauto’s van voor 1 januari 2001 die op diesel rijden. Dat betekent dat deze voertuigen vanaf 2015 het centrum van Utrecht niet meer in mogen. Utrecht is hiermee de eerste stad in Nederland met een milieuzone voor personenauto’s. Vrachtwagens worden al sinds 2007 geweerd in de binnenstad. 

De milieuzone wordt ingevoerd omdat de genoemde voertuigen veel gezondheidsschadelijke stoffen uitstoten. Het college hoopt er de luchtkwaliteit mee te verbeteren en zo vanaf 2015 te voldoen aan de Europese normen. Eerder behelsde het plan ook een milieuzone voor benzineauto’s, maar dat kreeg geen steun van de meerderheid van de raad. Andere plannen in het pakket zijn het stimuleren van het openbaar vervoer, het inzetten van elektrische voertuigen en het verbeteren van de verkeersdoorstroming.

Ontheffing

Er bestaan mogelijkheden om een ontheffing aan te vragen voor het verbod. Eigenaren van een oldtimer van veertig jaar of ouder en diesels die om medische redenen zijn aangepast, komen in aanmerking voor een langdurige ontheffing. Hier zijn wel bepaalde voorwaarden aan verbonden.

Behalve een langdurige ontheffing is het ook mogelijk om een dagontheffing aan te vragen. Dit geldt bijvoorbeeld voor eigenaren van een kampeerauto die in de milieuzone wonen en voor ondernemers met een bestelauto. Zij kunnen maximaal zes keer per jaar een dagontheffing aanvragen. Daarnaast zijn er sinds eind 2013 subsidieregelingen die ervoor moeten zorgen dat bewoners en bedrijven hun oude diesel laten slopen en overstappen op een schoner alternatief.

Voor meer informatie over de milieuzone, de subsidiemogelijkheden of de ontheffingsmogelijkheden kijkt u op de website van de gemeente Utrecht.

14 Reacties

Reageren
  1. Henny Tielrooy

    Het is onbegrijpelijk dat elke gemeente zijn eigen regels gaat opleggen aan inwoners van de gemeente wat betreft milieu zone’s. Neem een voorbeeld aan Duitsland waar dit al jaren geregeld is via een vignet op je ruit.
    Ik heb hem ook al jaren en hoe willen ze dit controleren en handhaven.
    De gemeente overtreed nu ook al de wet van de Privecy door mijn kenteken gegevens op te vragen bij de RDW voor dit soort eigen regeltjes en je een mailing stuurt voor subsidie om een andere auto te kopen. Speelt de gemeente (Lot van Hooydonk) voor Sinterklaas met dit soort onzin.
    Het is natuurlijk een verkapte regeling om in de toekomst voor extra inkomsten te zorgen omdat er geen parkeerplaatsen beschikbaar zijn om de kas te spekken.

  2. kaidon

    Prachtige maatregel die het milieu vast ten goede gaat komen.

    Ik wil als tip aan de beleidsmakers meegeven om eens de afstelling van de verkeerslichten te laten onderzoeken. Hoeveel liters brandstof ik onnodig heb verbruikt voor het wachten bij een kruispunt waar verder geen verkeer gebruik van maakt wil je niet weten.
    Dat moet anno 2014 toch beter kunnen.

  3. Tja

    Prima maatregel. Fijn dat de gemeente aan mijn longen denkt. Meer en goedkopere parkeermogelijkheden rondom de stad zouden mijn inziens dit beleid complementeren. Veel autoverkeer binnen de oude binnenstad is vaak autoverkeer uit luiheid en heel vaak onnodig (en ook nog vaak hinderlijk, wanneer je met de fiets door de binnenstad moet).

  4. Peter Utrecht

    Prima. Maar eh, volgens mij wonen de meeste Utrechters niet in het centrum, maar daaromheen. Die mogen dus kennelijk letterlijk en figuurlijk stikken van deze gemeente. Waarom die paar binnenstadsbewoners beschermen (rijdt sowieso bijna geen verkeer) en mensen daar net buiten niet? Wonen ambtenaren in de binnenstad? Waarom geen actie op bv. Albatrosstraat, Venuslaan, en andere zwaar vervuilde straten. De smerigste gebieden liggen NIET in het centrum. Maatregel is dus een wassen neus mensen!

  5. pauline

    wij hebben een vignet waarmee we in Duitsland, waar de milieuwetgeving veel strenger is, elke stad in mogen rijden omdat onze auto daar als schoon geldt.
    Het zou vreemd zijn als onze auto hier dan opeens als vies zou gelden…

  6. Nije4

    En hoe is de regelgeving voor auto’s met een gecombineerde motorisering van hybride en diesel?

  7. pauline

    Het is trouwens raar dat Utrecht zo laks is met het milieu.
    Bomen kappen die eindelijk groot beginnen te worden, bomen laten doodgaan door slecht zand of gebrek aan voeding of water, bomen waarvan onnodig takken worden gehaald. En nog steeds geen trams in de regio die automobilist uit auto haalt.

    Als we in Utrecht schone lucht willen dan
    1. moeten de brommers/scooters schoon worden (1 brommer vervuilt ca. net zoveel als 20 auto’s)
    2. moeten er meer bomen komen (halen de CO2 uit lucht en geven Utrechters de oh zo nodige zuurstof O2 en schaduw mits ze volwassen zijn)
    3. moeten er meer trams komen (schoon openbaar vervoer waarin iedereen in wil zitten, ipv bussen).

    Maar ja, Utrecht spant liever het paard achter de wagen…

  8. Nije4

    Sorry, de intro niet goed gelezen …

  9. Henny Tielrooy

    Ja Pauline daar verbaas ik mij ook zo over dat zogenaamd goed opgeleide mensen zoals onze Milieu Wethouder Lot van Hooydonk zo wereld vreemd is wat de milieu zone’s betreft.
    Maar zij is pas in een grote Duitse stad geweest en als ze heeft opgelet ziet ze dat het perfect landelijk is geregeld met een Vignet op de auto.
    Handhaven is dan geen probleem.

  10. Luukupuuk

    Weer symboolpolitiek. Hoeveel 14 jaar oude dieselauto’s zouden dagelijks door het centrum van utrecht rijden?? En wat gaat het verbreden van de A27 aan extra uitstoot teweegbrengen??

  11. Jan Goedhart

    Waanzin dat Utrecht weer zijn eigen regeltjes gaat invoeren. Symbool politiek. Worden auto’s niet jaarlijks APK gekeurd, waarbij ook roetmetingen gedaan worden. Wat is de waarde nog van APK.
    En wat te denken van de taxi die ‘s avonds en ‘s nachts op klanten staan te wachten op Potterstraat en Janskerkhof met draaiende motor. Als fietser moet je je dan een wegbanen door dieseldampen. Hetzelfde geldt voor wachtende autobussen. Nogmaals symboolpolitiek en burgertje pesten.

  12. Sjors

    Als bewoner van de binnenstad (zone A1) in het bezit van drie auto’s begrijp ik niet dat de gemeente niet gewoon zegt” binnen de singels geen verkeer”.
    Laat de mensen parkeren in de Kruisstraat,Grifpark en Jaarbeurs.
    Utrecht is een leuke compacte stad waar een ieder op fiets of loopafstand van de binnenstad woont, daarom is een auto helemaal niet nodig om naar de stad te gaan.
    Zware aankopen kan je gewoon laten bezorgen.
    Binnenstad helemaal verkeer vrij maken dus ook geen bussen en taxi meer uitgezonderd invaliden vervoer.
    Dit is gewoon goed mogelijk in onze kleine stad.

  13. marcel

    oude dieselauto ? Hoe oud is oud en waarom betaal ik een APK-roetmeting ? Mijn Berlingo kost € 219,- belasting per kwartaal uit mijn bijstandspotje. O, ik wil best benzine rijden (die overigens meer stinkt) maar wie betaal me die auto ? Je mag hier wel een diesel auto kopen en BTW en hoge wegenbelasting betalen, maar eigelijk willen de ambtenaren dat het een bron van boete-inkomsten is. Ach….die alfa-ambtenaren maken zowiezo de economie kapot. Machtzucht omdat ze geen barst van techniek begrijpen. Kijk mij heilig zijn met schone lucht te organiseren.

  14. joke hauser

    ik heb een aan gepaste bus medische reden kom geen stad meer in of elke keer een boete van 97

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).