De Rekenkamer Utrecht constateerde onlangs dat de gemeente Utrecht onvoldoende aanstuurt op adequate behandeling van klachten van burgers. In navolging hier op stelt ze de gemeenteraad voor een aantal besluiten te nemen.
De gemeenteraad zou volgens de Rekenkamer een stevige positie van de decentrale klachtencoördinator moeten waarborgen door hun rol expliciet te benoemen als een onafhankelijke functie gericht op het bevorderen van adequate klachtbehandeling. Daarnaast zou ze de analyse van klachten en de rapportage moeten verbeteren per organisatieonderdeel, gebruik moeten maken van ICT-ondersteuning en zowel de aard als de oorzaak van klachten registreren. Ook dient de raad volgens de Rekenkamer beter geïnformeerd te worden over klachtbehandeling door ook te rapporteren over oorzaken van klachten en verbeteringen die zijn doorgevoerd in de dienstverlening.
1 Reactie
ReagerenVan een rapport van de rekenkamer ligt de gemeenteraad niet wakker.De gemeenteraaad SLAAPT en vergadert en daar tussen door doet men zich te goed aan allerlei versnaperingen.Gemeenteambtenaren en klachtencoördinators zijn tesamen één grote leugen.Er wordt uit één grote pot gegeten en de deksel blijft daarna stijf op de pot.