Bewoners Pijlsweerd verbijsterd over gepasseerd bezwaarschrift: “Dit wordt echt een chaos” | De Utrechtse Internet Courant Bewoners Pijlsweerd verbijsterd over gepasseerd bezwaarschrift: “Dit wordt echt een chaos” | De Utrechtse Internet Courant

Bewoners Pijlsweerd verbijsterd over gepasseerd bezwaarschrift: “Dit wordt echt een chaos”

Bewoners Pijlsweerd verbijsterd over gepasseerd bezwaarschrift: “Dit wordt echt een chaos”
Aanstaande maandag begint de gemeente met de aanleg van de knips in de wijk Pijlsweerd. De bezwaarprocedure loopt nog en de aankondiging van de werkzaamheden leidt daarom tot grote verbijstering van bewoners: “Als de bezwaren straks gegrond worden verklaard, heeft de gemeente onnodig veel geld uitgegeven”, aldus bewoner Michiel Leijenaar.

Aanstaande maandag begint de gemeente met de aanleg van de knips in de wijk Pijlsweerd. De bezwaarprocedure loopt nog en de aankondiging van de werkzaamheden leidt daarom tot grote verbijstering van bewoners: “Als de bezwaren straks gegrond worden verklaard, heeft de gemeente onnodig veel geld uitgegeven”, aldus bewoner Michiel Leijenaar.

Vijf kruispunten in de wijk worden middels dynamische paaltjes aangepast om het sluipverkeer tegen te gaan en de verkeersveiligheid te verbeteren. Na het plaatsen van een dynamisch paaltje op een locatie blijft het paaltje in eerste instantie naar beneden. Pas op het moment dat alle werkzaamheden bij het laatste kruispunt (kerkweg-Tiendstraat) in juni van start gaan, gaan alle paaltjes omhoog. Dan kan het autoverkeer niet meer van Oudenoord door de wijk naar de Amsterdamssestraatweg rijden en omgekeerd.

Leijenaar heeft op twaalf maart een hoorzitting bijgewoond tegen de verkeersbesluiten over de knips in Pijlsweerd. “Mijn grootste bezwaar is de wijze waarop bewoners van de Singel, Dwarsstraat en Herenweg via de Amsterdamsestraatweg hun wijk uit moeten. Er worden geen extra verkeersmaatregelen genomen en vanwege de drukte op de Amsterdamsestraatweg wordt dit echt een chaos.” Tijdens deze hoorzitting werd aangegeven dat het collegeadvies pas medio april klaar zou zijn en dat bezwaarmakers daarvan op de hoogte zouden worden gesteld. De bezwaarprocedure is nog niet afgerond en de uitvoering is begonnen. Volgens Leijenaar is dit schandalig: “De burger verliest op deze wijze volledig het vertrouwen in een goed en betrouwbaar openbaar bestuur en de bezwaarprocedures die daar onlosmakelijk onderdeel van uitmaken.”

Amsterdamsestraatweg-Bethlehemweg. Beeld: gemeente Utrecht
Amsterdamsestraatweg-Bethlehemweg. Beeld: gemeente Utrecht

De gemeente laat aan Leijenaar weten dat de afhandeling van bezwaarschriften inderdaad nog loopt met een advies van de bezwarencommissie aan het bestuur van B&W. Daarnaast wordt aan Leijenaar medegedeeld dat dit niet betekent dat de bezwaren niet serieus worden beoordeeld. Als het B&W besluit dat de maatregelen niet gerealiseerd moeten worden dan blijven de paaltjes omlaag staan en worden ze niet gebruikt. Als het college besluit dat de maatregelen wel gerealiseerd kunnen worden dan zijn de voorbereidende maatregelen al getroffen en kunnen de paaltjes allemaal omhoog.

Volgens Leijnaar valt het wel mee met het sluipverkeer en vindt hij dat er eerst een goed onderzoek moet worden gedaan. “Dat er minder sluipverkeer zou komen en dat de verkeerssituatie veiliger wordt, was in samenhang met de knip op de Monicabrug. Die knip wordt nu een knijp dus het hele concept is veranderd.” Volgens Leijenaar moet de gemeente eerst zorgen dat Paardenveld klaar is en dan pas naar de verkeerssituatie van de Monicabrug kijken: “Ze zijn nu uitgegaan van subjectieve reacties van burgers. Ze moeten eerst meten en op basis daarvan een besluit nemen.”

Daarnaast zal de situatie volgens Leijenaar beslist niet veiliger worden: ”Het wordt alleen maar onveiliger als mensen alleen maar via de Amsterdamsestraatweg de wijk uitkomen en die is juist druk. Daarnaast zal het tweerichtingsverkeer onveilig zijn en dan komen mensen op een onveilige manier hun wijk uit. Ik heb er inmiddels wel genoeg van. Het is jarenlang zo’n zootje met de verkeersonveiligheid.”

6 Reacties

Reageren
  1. piet

    Als buurtbewoner ben ik overigens wél tevreden over de te nemen maatregelen. Dit zal het sluip- en raceverkeer door de wijk tegengaan.

  2. Henriette

    Deze meneer vergeet dat deel verkeer op ASW door wijk vanaf Oudenoord komt. Dat kan straks niet meer. Ik ben blij met maatregelen!

  3. Fred

    Wat een suggestieve kop van de journalist. Los daarvan weet meneer Leijenaar duidelijk niet waar hij over praat. Er is al lang en breed onderzoek gedaan naar de hoeveelheid sluipverkeer door de buurt: ruim de helft van het aantal auto’s door Pijlsweerd heeft geen bestemming in de buurt! Laat de knips dus maar komen.

  4. Marijn

    Ik ben het geheel met Leijenaar eens. Eerst werkzaamheden afmaken en dan meten, dat geeft een realistische meting. Niet nu de puinhoop, zeker op de ASW, groter is dan ooit tevoren. Sluipverkeer? Volgens een zeer groot deel van de wijk valt dat heel erg mee en is daar goed mee te leven als je bijna in het centrum van de stad woont. Wordt sluipverkeer niet verward met bestemmingsverkeer?

  5. advies

    Direct een verzoek om voorlopige voorziening aanvragen om schorsing van het besluit bij de rechtbank anders doe je er niets tegen.

  6. Ronald

    Zodra je “dynamische” paaltjes moet gaan plaatsen in die nu al hobbelige onprettig rijdende straatjes, zou je je misschien moeten afvragen of er in de basis niet iets goed mis is met de hoofdroutes. Dit klinkt meer als symptoombestrijding dan probleemoplossing. Of zou de gemeente de inwoners van de stad vooral als probleem zien?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).