Cartesiusdriehoek wordt gemengd woon- en werkgebied met fietstunnels | De Utrechtse Internet Courant Cartesiusdriehoek wordt gemengd woon- en werkgebied met fietstunnels | De Utrechtse Internet Courant

Cartesiusdriehoek wordt gemengd woon- en werkgebied met fietstunnels

Cartesiusdriehoek wordt gemengd woon- en werkgebied met fietstunnels
Luchtfoto van het gebied
Luchtfoto van het gebied

Het bedrijventerrein Cartesiusdriehoek wordt een woon- en werkgebied waar duurzame verstedelijking en bereikbaarheid de ruimte krijgen. Het college van B&W heeft hiervoor een startdocument voor vastgesteld. 

De Cartesiusdriehoek is het gebied gelegen tussen de Cartesiusweg en de sporen naar Amsterdam en Den Haag/Rotterdam en waar nu onder andere de oefenstudio’s van dB’s zitten.

De gemeente ziet voor het gebied kansen voor goede fietsverbindingen gekoppeld aan het terugdringen van autogebruik. Er wordt ingezet op de aanleg van een langzaam-verkeerstunnel tussen de Cartesiusdriehoek en de Tweede Daalsedijk, gecombineerd met een nieuwe fietstunnel van de Tweede Daalsedijk naar de Eerste Daaldijk.

Ook het intensiveren van het gebruik van de trein via het aangrenzende station Zuilen kan een bijdrage leveren aan een afname van het autogebruik.

Het planproces neemt ongeveer 7 maanden in beslag. Verwacht wordt dat er rond oktober 2016 een plan ligt voor besluitvorming door de raad.

7 Reacties

Reageren
  1. max

    Goed plan, bouw hier intensief woningen zodat het Station Zuilen ook echt meer verbindingen krijgt met de overige 7 NS stations van Utrecht.
    Jammer is dat aan de Cartesius weg zelf door de lage bedrijf’s gebouwen een rommelig geheel is ontstaan..

  2. Beppie

    Waar kan ik het startdocument van de gemeente vinden?

  3. jannes

    Er was ooit sprake van een 30km/h weg langs dat stuk, gaat dat nog door?

  4. Bill

    Leuk om met een startdocument te komen als er net een knoepert van een sligro in het gebied is geplaatst. Lijkt met dat de impact van dit bedrijf enorm is terwijl er veel meer woonkansen lagen, typisch de gemeente om erna met zo’n documentje te komen.

  5. WP

    De ontsluiting van het extra autoverkeer als gevolg van deze nieuwbouw van en naar de A2 lijkt mij wel een onderwerpje… Ben erg benieuwd hoe de gemeente hier over heeft nagedacht. Extra verkeer door Oog in Al is geen optie lijkt me…

  6. Ronald

    Laatste kans om een flinke binnenstedelijke verdichting te kunnen realiseren en zo zonder al te veel ruimte de woningbouwopgave in te vullen.
    Maar ‘t zal wel weer laagbouw worden.

  7. Utrecht Centraal

    @ ronald, eens dit was zo extreem dicht bij het centrum, en notabene met een eigen Randstad station totaal onlogische locatie voor een sligro. Hoogbouw woningen/appartementen met mooi zicht op intensieve spoorbewegingen hadden een mooie wijk link kunnen vormen tussen de wijken Majella -Zuilen.
    Randstad station MAJELLA is overigens ook nog niet van de baan, maar NS eist terecht dan ook voldoende woningen !
    Ook zijn veel woningen een goede remedie om het winkel bestand op de ASW en op de Vleutense weg in stand te houden.
    Ben benieuwd of er met de nadrukkelijk bouw opdracht voor 60.000 nieuwe inwoners , hier ook de capaciteit wel optimaal gebruikt gaat worden en het gebied niet ” verromeld” door hap snap nieuw ( laag) bouw.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).