CDA en VVD rekenen uit: bijdrage gemeente aan stalling Zadelstraat 24 keer duurder dan normaal | De Utrechtse Internet Courant CDA en VVD rekenen uit: bijdrage gemeente aan stalling Zadelstraat 24 keer duurder dan normaal | De Utrechtse Internet Courant

CDA en VVD rekenen uit: bijdrage gemeente aan stalling Zadelstraat 24 keer duurder dan normaal

CDA en VVD rekenen uit: bijdrage gemeente aan stalling Zadelstraat 24 keer duurder dan normaal
De fracties van de CDA en VVD zijn geschrokken van de hoge gemeentelijke bijdrage aan de fietsenstalling in de Zadelstraat. Deze blijkt 24 keer zo hoog als bij andere fietsenstallingen in de stad.

De fracties van de CDA en VVD zijn geschrokken van de hoge gemeentelijke bijdrage aan de fietsenstalling in de Zadelstraat. Deze blijkt 24 keer zo hoog als bij andere fietsenstallingen in de stad.

“Dat de stalling aan de Zadelstraat een erg dure maatregel was, was al bekend. Maar uit de evaluaties wordt nu ook de verhouding duidelijker,” zo laten de partijen weten. “Op basis van de twee evaluaties concluderen CDA en VVD dat de gemeentelijke bijdrage aan de stalling op de Zadelstraat ongeveer €7,17 per bezoeker bedraagt, terwijl de gemeente aan de stalling op het Jaarbeursplein rond de €0,30 per bezoeker bijdraagt.”

De partijen hebben nu dan ook schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W. Ondanks dat de service in de stalling erg goed beoordeeld wordt door de gebruikers willen de partijen weten of de hoge kosten hier tegenop wegen en of het klopt dat de gemeente de situatie wil blijven continueren ongeacht het toekomstig aantal bezoekers.

Tot slot willen de partijen weten welke afspraken er zijn gemaakt over opzegging van de huur van het winkelpand aan de Zadelstraat.

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. BramD

    Maar nu staat er ook geen enkele fiets meer fout geparkeerd.
    (Grapje hoor…)

    Vraag: waarom draagt de gemeente überhaupt iets bij?
    Gebeurt ook bij auto’s?

  2. jochem

    Hoeveel stomme dingen kan je uithalen als gemeente? Zelfs Jules de Corte kon dit zien aankomen en Jules zag niet veel….

  3. Claudia

    En de nog enige toegankelijke fietsenstalling in de stad waar je met een driewieler kunt parkeren. Zeker nu het Neude is opgeheven en bij het Vredenburg, – ondanks de band-, je de helling niet op en af kunt. Jaarbeurs is ook negen van de tien keer niet toegankelijk vanwege kapotte liften en opbreken weg. En niet heel ‘beperkt’ vriendelijk.

  4. utrechtse vogel

    merkwaardig straatmeubilair ook op die foto.

  5. Fab

    @claudia. Zelfs zonder driewieler is de binnenstad voor mensen met een (loop)handicap met regelmaat een drama. Ik kom er niet meer tenzij zeer strakke planning voorafgaand. Weinig goed zitmeubilair om even dingen te overbruggen, veel te korte stoplichttijden, tussenbermen weggehaald. Zadelstraat is een van de weinige fietsparkeerplekken zonder al te veel obstakels. Jammer en kortzichtig voor een gemeentebestuur dat pretendeert dat Utrecht dè fietsstad gaat worden.

  6. Hans Versnel

    Wat een prachtige fietsenstalling, veilig, makkelijk toegankelijk en altijd overvol. Daar moeten er veel meer van komen.

  7. Geert

    Mooi dat de gemeente Utrecht fietsenstallingen openstelt (1e 24u gratis) om op die manier de binnenstad enigszins begaanbaar te houden. Met de auto is het sowieso afgelopen daar.

    Deze stalling is echter veel te klein; geen wonder dat hij per gestalde fiets extreem duur is. Op een A-locatie maar een paar fietsenrekjes hebben staan, dat is natuurlijk niet voordelig. Zelfs de stalling onder het stadhuis is al minstens twee keer zo groot. Misschien is een fietskelder van serieuze omvang onder de Mariaplaats een goed alternatief, maar dat vraagt een enorme investering.

  8. Bill

    Mooi en typisch voorbeeld van het Groenlinks beleid in Utrecht. Proefballonnetjes te over (kan iedereen verzinnen) maar totaal onrealistisch met betrekking tot de betaalbaarheid..!!! Als stad tegelijk groen en arm worden tekenen het beleid.

  9. Werknemer U-stal

    Ik als werknemer hoor alleen maar positieve geluiden van de mensen die er komen en ja in het weekend is deze stalling meestal vol en door de weeks wordt er best wel veel gebruik gemaakt van deze stalling en staan er relatief weinig fietsen op de Mariaplaats.

  10. Johan

    Het zou CDA en VVD sieren als ze dit soort berekeningen ook eens voor auto’s zouden maken. Dan zouden we pas echt schrikken… (Aanleggen parkeerplaatsen, bouw garages, etc)

  11. Mia Amram

    Ik moet zeggen dat nu hij er eenmaal is, ik er veel en dankbaar gebruik van maak. Dichtbij, netjes, aardige kerels die me af en toe nog helpen ook die zware e-bike omhoog te takelen, prima.
    Maar het is natuurlijk van de idiote dat daar zo’n ontzettend duur winkelpand voor wordt gebruikt. Een kind kan bedenken dat daar flink geld op toe moet. Daar is de Gemeente toendertijd ook op gewezen door de winkeliers. En nee nu komt men opeens tot de ontdekking dat het eigenlijk veels te duur is. Waar is de verantwoordelijke ambtenaar die zo eigengereid met ons belastinggeld is omgegaan?

  12. Joris

    @ BramD
    Geen idee of de gemeente ook bijdraagt aan parkeergarages voor auto’s. Met namen de ondergrondse zijn erg duur om te bouwen dus het zou zomaar kunnen dat daar geld bij moet.
    Maar het feit is dat de gemeente (terecht) wil dat bezoekers van de binnenstad met de fiets of het OV komen. Of eigenlijk; zo min mogelijk met de auto. Dan is het logisch dat je dan ook investeert in parkeervoorzieningen voor al die fietsen die je graag in de stad ziet.

  13. n.vt.

    prima service en hulp; wordt steeds drukker
    maak er veelvuldig lang of kort gebruik van

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).