Centimeterwerk op de Utrechtse grachten voor toeristen met boten | De Utrechtse Internet Courant Centimeterwerk op de Utrechtse grachten voor toeristen met boten | De Utrechtse Internet Courant

Centimeterwerk op de Utrechtse grachten voor toeristen met boten

Centimeterwerk op de Utrechtse grachten voor toeristen met boten
Rustig door de mooie Utrechtse grachten varen en de stad bekijken, dat is was veel toeristen voor ogen hebben. Een groep toeristen op twee boten verging dat vandaag anders; het was centimeterwerk en ze werden zelf veel bekeken.

Rustig door de mooie Utrechtse grachten varen en de stad bekijken, dat is was veel toeristen voor ogen hebben. Een groep toeristen op twee boten verging dat vandaag anders; het was centimeterwerk en ze werden zelf veel bekeken.

Er wordt op dit moment aan de kluis- en walmuren van de Utrechtse grachten gewerkt. Het gevolg is dat de Oudegracht op sommige plekken erg versmald is. Het is al voorzichtig varen voor de kleinere plezierjachten maar deze twee groepen toeristen kwamen met brede jachten aan. Stapvoets voeren de boten door de gracht, schurend tegen de kanten. En zonder de hulp van de bouwlieden die bezig zijn aan de Utrechtse kluis- en walmuren waren ze er niet door gekomen. Het gevolg was een hoop bekijks en een file van boten in de Oudegracht.

(Foto’s: Robert Oosterbroek)Boot Grachten 001 Boot Grachten 002 Boot Grachten 003 Boot Grachten 004 Boot Grachten 005 Boot Grachten 006 Boot Grachten 007 Boot Grachten 008 Boot Grachten 009 Boot Grachten 010

22 Reacties

Reageren
  1. Matthijs

    Ligt het aan mij of worden die boten steeds groter?

    Of de gracht steeds kleiner..? 😉

  2. Jeremy Irony

    Wat een hoop bekijks! Ik zie bij elkaar op alle foto’s wel 12 mensen die staan te loeren. De mensen op de brug op foto 2 niet meegeteld, maar die kijken niet, dus dat valt niet onder ‘bekijks’ denk ik.

    Verder een enorm interessant verhaal. Hoe gaat het met die chick in Portland?

  3. Frank

    Uh… als ze er zonder de hulp van de bouwlieden niet doorgekomen waren, kunnen er drie dingen aan de hand zijn:

    – Er staat aan het begin en het eind van de gracht geen vaarbreedte aangegeven;
    – de bouwlieden hebben de vaarbreedte niet gerespecteerd;
    – de kapiteins van de schepen zijn klunzen in het manouvreren
    – men weet de breedte van het eigen schip niet;

    of een willekeurige combinatie van deze vier.

    O ja, redactie: het zijn kluis- en walmuren. niet klas- en walmuren. Als het één keer goed kan, kan het toch ook twee keer goed?

  4. vis

    Frank, drie dingen? Diskwalificatie om nog iets over fouten in de tekst van DUIC te zeggen, lijkt me.

    En wat een onzin dat alleen deze vier dingen aan de hand kunnen zijn. Ik noem de mogelijkheden:
    – Er staat wel een vaarbreedte aangegeven maar deze is incorrect;
    – Er staat wel een vaarbreedte aangegeven maar deze is met opzet genegeerd, in de hoop dat er een zekere marge is ingebouwd;
    – De aarde zet uit met 9,9 meter per seconde, net als alle massa die zich erop bevindt (waardoor in een klap ook wat wij ‘zwaartekracht’ noemen wordt verklaard), echter de Oude gracht heeft hierbij om onverklaarbare reden een zekere vertraging.

  5. Bram de Goede

    de Weerd sluis was vol vandaag, ik zag de boten voorbij komen, grote huurboten varen door de Oudegracht. Ik hoop dat de gemeente de schippers goed voorlicht. De aannemer moet ruimte maken, de doorvaart moet gegarandeerd blijven.

  6. Bram de Goede

    de aannemer plaatst borden langs de Oudegracht om te waarschuwen dat er werkzaamheden worden verricht. Bewoners draaien de borden zo dat ze kunnen lopen op de werf, daardoor kunnen schippers de borden niet lezen. Bewoners weten niet waar de borden voor dienen, dat is voor de vaarweg die dwars door de stad loopt. De borden moeten door de gemeente worden goed gezet, zij varen de hele dag op de grachten met verschillende boten en kunnen dit bewaken.

  7. Erwin

    Hoop onervaren klunzige schippers met veel te grote (gehuurde) jachten… En dat mag gewoon zonder problemen door onze historische grachten varen…

  8. Bram de Goede

    Moet er meer verboden worden op het water, het gaat allemaal heel traag dus ernstige ongelukken gebeuren er niet veel. Maar als je borden plaatst moeten ze wel goed zichtbaar zijn of haal ze weg.

  9. Frank

    @vis: Ik had er drie en realiseerde me later dat er een vierde was en dat ik er wellicht ook ‘minstens’ aan toe had moeten voegen. Ik vind dat geen diskwalificatie want het grote verschil tussen de inhoud die de redactie schrijft en de inhoud van reacties op een stukje is dat de reacties van lezers niet door henzelf gecorrigeerd kunnen worden en de redactie haar eigen tekst na plaatsing wel kan corrigeren.

  10. Jan

    Die grote Olympia jachten worden alleen verhuurd aan schippers die aantoonbaar ervaring hebben.

  11. Frank

    @jan: Dat zal best maar de vraag is hoe je ervaring controleert of kunt controleren. De vraag is ook hoe die mensen dan precies die ervaring opdoen. Weten waar de gashendel zit is geen enkele garantie voor een beetje stuurmanskunst.
    In Friesland barst het van de verhuurders die grote jachten verhuren aan Duitsers die bij wijze van spreken niet eens weten waar een boegschroef voor dient.
    En zolang je met het schip maar binnen de daarvoor geldende (n.m.m. veel te ruime) grenzen blijft die daarvoor gelden is ook/zelfs een vaarbewijs niet nodig.

  12. Matthijs

    Oplossing: lekker via de singel sturen. Veel ruimte en geen gedoe.

  13. Jan

    @Matthijs, de maximale doorvaarthoogte op de Singels is veel lager. Zo’n 1.90 meter tegenover 3.25 op de oude Gracht. Veel grotere schepen kunnen dus niet over de Singel.

    @Frank deze verhuurder vraagt “aantoonbaar ervaring” maar wat zij bewijs vinden weet ik niet. Bel ze.

  14. Jan

    Overigens, @Frank, is die groene boot die dwars op de gracht ligt zeer waarschijnlijk geen huurboot. Het zijn dus niet alleen ‘huurders’ die de problemen veroorzaken.

  15. Frank

    @Jan: Ik hoef ze niet te bellen. Jij doet de bewering hier. Wie stelt bewijst.

  16. Frank

    @Jan: Jij gaat er kennelijk vanuit dat het de groene boot is die de problemen veroorzaakt en dat ik er vanuit ga dat het alleen huurders zijn die de problemen veroorzaken. Beiden zijn aannames zonder basis.
    Er is daarnaast maar één ding waar je vanuit kunt gaan en dat is dat je op foto’s niet kunt vertrouwen. Daarom stelde ik in mijn eerste reactie ook dat er een aantal dingen aan de hand KON zijn. Niet dat die ook werkelijk het geval waren.

  17. Jan

    http://www.olympia-charters.nl/nl/jachtverhuur/olympia-superkruiser/

    “De schipper van de 12-persoons Olympia hoeft niet te beschikken over een vaarbewijs. Wel vragen wij aantoonbaar ervaring op vergelijkbare schepen.”

    En ik weet dat een vaarbewijs alleen theorie is… En over bewijzen: ik zie op de foto’s geen bewijs dat huurboten hier het probleem zijn.

  18. bruggemeester

    Hahaha wat een overloos gezwets, tante Frank en oma Jan. Totaal vastgedraaid in een onzinnige metadiscussie over huurboten en theorievaarbewijzen.

    Blij dat DUIC jullie nog een beetje aan sociaal contact helpt. Men zou hier subsidie voor aan moeten vragen

  19. Frank

    @bruggemeester: En ik begrijp dat jij vandaag Heel Belangrijke Zaken aan het doen bent, gezien het feit dat je de discussie volgt en er de tijd voor neemt om er commentaar op te leveren?

    @Jan: Ik zeg nergens dat een vaarbewijs praktijk veronderstelt. Wel is het feitelijk het enige bewijs dat iemand ondubbelzinnig kan aantonen. “Aantoonbaar ervaring op vergelijkbare schepen” is tenslotte nauwelijks vast te stellen. Wat moet je daarvoor doen? vakantiefoto’s overleggen met een groot stuurwiel in je handen?

    Bovendien is de eis m.b.t. dat vaarbewijs een bizarre, puur technische kwestie. Dat is ook waarom die Olympia slechts 5 cm korter is dan waar je dat vaarbewijs voor nodig hebt.

    En verder: “Bij reservering ontvangt u een uitgebreide technische beschrijving van uw schip, een overzicht van de “verkeersregels” op het water… ”

    Geweldig. Zie je het gebeuren? Net voordat je de Oudegracht op vaart nog gauw even de verkeersregels lezen… Of niet dus…

  20. Frank

    Ter aanvulling: de site meldt wat de verhuurder eist. De brochure slechts wat de wetgever eist. De wetgever eist geen vaarbewijs voor dit schip. De verhuurder vindt een vaarbewijs kennelijk ook prima als je geen ervaring hebt:

    “De schipper dient over een vaarbewijs en/of aantoonbare stuurmanservaring te beschikken.”

    en/of dus. Alleen een vaarbewijs mag dus kennelijk ook.

  21. Bram de Goede

    waar praten we over er gebeuren nauwelijks ernstige ongelukken.

  22. Luuk Upuuk

    en een 16 jaar oud invalidebusje op diesel mag de stad niet meer in vanwege de milieuzone………………….

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).