College trekt zich niets aan van second opinion Jaarbeurspleingarage | De Utrechtse Internet Courant College trekt zich niets aan van second opinion Jaarbeurspleingarage | De Utrechtse Internet Courant

College trekt zich niets aan van second opinion Jaarbeurspleingarage

College trekt zich niets aan van second opinion Jaarbeurspleingarage
Het college wil ondanks de second opinion over de kredietaanvraag van de Jaarbeurspleingarage het oude plan voor 761 plekken realiseren. In de second opinion werd geopperd dat een voorlopig kleinere garage zou voldoen, waarna later plekken bijgebouwd zouden kunnen worden. Het college onderschrijft die suggestie niet.

Het college wil ondanks de second opinion over de kredietaanvraag van de Jaarbeurspleingarage het oude plan voor 761 plekken realiseren. In de second opinion werd geopperd dat een voorlopig kleinere garage zou voldoen, waarna later plekken bijgebouwd zouden kunnen worden. Het college onderschrijft die suggestie niet.

De second opinion werd aangevraagd door verschillende politieke partijen, omdat die zich zorgen maakten om de exploitatie van de grote parkeergarage.

De minimale omvang van 761 plekken is volgens een brief aan de gemeenteraad noodzakelijk, zodat ontwikkelingen in het gebied niet afhankelijk worden van private partijen of aanvullende voorzieningen. Dit zou leiden tot hogere kosten en het risico dat deze ontwikkelingen zelfs geen doorgang zouden vinden. Ook zouden er dan extra parkeervoorzieningen gecreëerd moeten worden op een andere locatie. Met extra verkeer tot gevolg.

Stationsgebied

“De Jaarbeurspleingarage is belangrijk in de balans voor het hele stationsgebied”, is te lezen in de brief. Het college wil de kosten van parkeerplekken beperken om de rendabiliteit van de garage te kunnen waarborgen.

De parkeergarage onder het Jaarbeursplein is onderdeel van het plan voor het nieuwe stationsgebied en gaat ruim 49 miljoen euro kosten. Verdere financiële cijfers zijn niet openbaar gemaakt, omdat openbaarheid zou kunnen leiden tot “onevenredige benadeling van gemeentelijke financiële belangen”.

In de second opinion van Empaction was te lezen dat de noodzaak van een parkeergarage geen discussiepunt is: “De garage is een belangrijke motor voor de ontwikkelingen in het gebied.” Het college laat weten verheugd te zijn met die constatering, maar het verkleinen van het risicoprofiel is volgens hun geen goed idee.

Later vandaag wordt tijdens de raadsvergadering verder ingegaan op de ontwikkeling van de Jaarbeurspleingarage en de conclusies in het rapport.

4 Reacties

Reageren
  1. Utrecht groeit

    Is NAAM sponsoring een idee ? Bv de ANWB , MERCEDES, MH HOTELS parkeer garage ?

  2. Bahco

    Verplicht leesvoer voor alle auwto-aanbidders: http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_car

  3. Automobilist

    @Bahco
    Daar gaan we weer. U wilt niet weten hoeveel de overheid verdient aan het autoverkeer in Nederland ieder jaar (BPM, wegenbelasting, leasebijtelling, accijns, BTW). Dat is veel meer dan er ooit aan wordt uitgegeven. Als alle automobilisten in het OV zouden gaan zitten, zou dit land binnen een jaar failliet zijn (of dezelfde maatregelen moeten treffen als Griekenland nu).

    Laat burgers toch eens zelf kiezen welk vervoermiddel ze willen gebruiken. En als je een alternatief zoekt voor vervoer in de stad: zet in op de FIETS en niet op meer OV.

    Als je Utrecht aantrekkelijk wilt houden voor iedereen, zet je ook in op een afgewogen verkeersbeleid, inclusief goede toegangswegen (zoals gewoon een vierbaans Gele Brug ipv 2 rijstroken voor OV) en parkeervoorzieningen. De stad is de afgelopen jaren al voldoende gesloopt door de Busbanenmaffia.

    Conclusie: een goed plan, zo’n nieuwe parkeergarage.

  4. Willem

    Nou nou, de gemeente maakt flinke vorderingen met de verbetering van de luchtkwaliteit in het stationsgebied op deze manier. Not

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).