De bouw van de Rabobrug gaat van start in maart 2015 | De Utrechtse Internet Courant De bouw van de Rabobrug gaat van start in maart 2015 | De Utrechtse Internet Courant

De bouw van de Rabobrug gaat van start in maart 2015

De bouw van de Rabobrug gaat van start in maart 2015
In maart 2015 zal de bouw starten van de fiets- en loopbrug over het spoor, de zogeheten ‘Rabobrug’.


In maart 2015 zal de bouw starten van de fiets- en loopbrug over het spoor, de zogeheten ‘Rabobrug’.

De brug voor fietsers en voetgangers moet een belangrijke verbinding vormen tussen de binnenstad en de westkant van de stad. De totale lengte van de brug wordt circa 275 meter en loopt vanaf de Croeselaan tussen de Knoopkazerne en de Rabobank, over het spoor naar de andere kant van het station. De breedte van de brug wordt circa 10 meter.

De gracht rondom de Knoopkazerne is al gedempt. De komende periode worden de damwanden uit de grond getrokken. In februari zijn de voorbereidingen klaar en kan de daadwerkelijke bouw starten. De brug moet eind 2016 klaar zijn. De Rabobrug wordt gebouwd door ProRail in opdracht van de gemeente Utrecht.

Trappen naar perrons

Er komen vooralsnog geen trappen naar de perrons. De brug wordt echter zodanig ontworpen en gebouwd dat er in de toekomst trappen naar de treinperrons aangelegd kunnen worden. De gemeente laat weten dat de trappen er uiterlijk in 2023 zullen zijn. Dit kan ook eerder gebeuren als dit voor de veiligheid van de forenzen wenselijk wordt geacht. De reizigersstromen hebben namelijk meer ruimte als de trappen er zijn en dit zorgt voor een betere ontsluiting.

De trappen zijn echter omstreden: Hoog Catharijne is er niet blij mee. Een directe ontsluiting via de Rabobrug schaadt volgens Hoog Catharijne de exploitatiemogelijkheden van het winkelcentrum, omdat als gevolg van een dergelijke alternatieve ontsluiting het aantal reizigers dat via het winkelcentrum naar de binnenstad loopt aanzienlijk zal afnemen.

De Raad van State heeft echter een groter gewicht toegekend aan het belang van de veiligheid van de gebruikers van de treinperrons dan aan het commerciële belang van Hoog Catharijne.

6 Reacties

Reageren
  1. Jeroen

    “De Raad van State heeft echter een groter gewicht toegekend aan het belang van de veiligheid van de gebruikers van de treinperrons dan aan het commerciële belang van Hoog Catharijne.” -duh-

    Overigens kunnen reizigers nu ook al via stationsplein Oost dus zonder HC te bezoeken het station verlaten. Non argument dus, de enige die er schade van ondervindt is NS Stations omdat mensen nu niet meer via de hal moeten en de winkeltjes dus niet tegenkomen.

  2. Ot

    Wat een gezeur weer over die trappen zeg. Wees blij dat er een brug komt. Toch niet elke brug of onderdoorgang ook maar enigszins in de buurt van het station hoeft een toegangsfunctie tot de perrons te hebben?

  3. Erik

    Ik ben juist blij dat er geen trappen komen: al die treinreizigers blijven echt niet op het voetpad en gaan er voor zorgen dat er geen fietser meer door kan.

  4. Bill

    Dit is echt geen gezeur, maar noodzakelijk voor de ontsluiting…! En juist door de starre houding van (wéér!) Corio en HC, die er een puur commerciële reden op nahouden is dit belachelijk. Het gemak voor de burger en reiziger moet voorop staan, niet die van de grote bedrijven… Dus dat er pas rond (of ervoor…) 2023 trappen komen is absurd laat… De gemeente had zijn rug moeten rechten tegen die partijen maar zoekt weer de middenweg op, typisch….

  5. Geologic

    Erik heeft volgens mij het ontwerp van de brug nog niet goed bekeken. Om boven te komen moet je namelijk een trap op [en er ook via trap af], met fiets en al. Hard gescheur op de brug door Erik en zijn cornuiten op de fiets zal dus hopelijk niet zoveel voor komen. Het Utrechtse stationsgebied is al klein en druk, beetje ruimte gunnen aan elkaar.

  6. Michel Post

    Jammer dat er voorlopig geen trappen komen. De belangrijkste functie van een station is dat mensen gemakkelijk en snel van de openbare weg op de perrons kunnen komen. Stationshallen en winkels zijn daarin alleen maar een belemmering. Feitelijk zijn alleen voetgangerspassages nodig, het liefst onderlangs omdat er dan minder traptreden nodig zijn. Stationshallen waren vroeger functioneel omdat er ook goederen per trein werden vervoerd en er kaartjes werden verkocht. Dat is allemaal verleden tijd en voor het reizen per trein zijn stationhallen daarom niet meer nodig. Door ze te vullen met winkels en mensen er vervolgens doorheen te dwingen vormen stationshallen inmiddels eerder een belemmering voor de treinreiziger. Er zou een prachtige ondergrondse doorgang mogelijk zijn geweest vanuit de nieuwe fietsenstalling aan de westkant naar één van de ondergrondse voetgangerstunnels. Ook daar heeft de commercie vast een stokje voor gestoken. Nu moet je eindeloos trappen lopen die niet leiden naar de perrons maar naar een hal waar je vaak niet wilt wezen. De winkels mogen er van mij natuurlijk best zijn, maar laten we niet doen alsof de nieuwe hal een station is, het is een winkelcentrum. Een winkelcentrum dat is gebouwd met veel overheidssubsidie onder het mom van verbetering openbaar vervoer.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).