Definitief ontwerp fietsstraat Leidseweg klaar: met het rode asfalt | De Utrechtse Internet Courant Definitief ontwerp fietsstraat Leidseweg klaar: met het rode asfalt | De Utrechtse Internet Courant

Definitief ontwerp fietsstraat Leidseweg klaar: met het rode asfalt

Definitief ontwerp fietsstraat Leidseweg klaar: met het rode asfalt
Het definitieve ontwerp voor de Leidseweg is klaar, de weg wordt een fietsstraat. Het besluit om van de Leidseweg een fietsstraat te maken is al twee jaar geleden genomen, in het najaar moeten de werkzaamheden beginnen.

Het definitieve ontwerp voor de Leidseweg is klaar, de weg wordt een fietsstraat. Het besluit om van de Leidseweg een fietsstraat te maken is al twee jaar geleden genomen, in het najaar moeten de werkzaamheden beginnen.

De gemeente wil graag het fietscomfort verbeteren in de stad en richt daarom verschillende straten in als fietsstraten. De Leidseweg is een van de vijf hoofdfietsroutes, die tussen Leidsche Rijn en de Binnenstad, en wordt ook een fietsstraat.

Veel omwonenden zijn voor de komst van de fietsstraat, er is echter ook al langer kritiek op het rode asfalt dat samengaat met de komst van zo’n soort straat. Meerdere bewoners vinden de komst van het asfalt een aantasting van het aangezicht. In januari 2014 werden er nog 200 handtekeningen aangeboden aan burgemeester Jan van Zanen om dit te voorkomen.

De gemeente wees eerder juist op het belang van het asfalt. Een motie in de gemeenteraad, ingediend op 12 juni 2014, tegen het toepassen van het asfalt werd door de raad verworpen. Het voorlopige ontwerp, dat de gemeente eerder besprak met de belanghebbenden, is wel op meerdere punten aangepast. Maar het rode asfalt komt er. De gemeente laat dan ook weten dat niet iedereen tevreden is.

12 Reacties

Reageren
  1. Ronald

    Misschien is de gulden middenweg om gewoon dat rode pigment er niet in te stoppen. Wel fietscomfort, geen raar uitzicht.

  2. Fred

    Wat is het probleem van de bewoners precies? Ziet er toch netjes uit?

  3. Ben

    Jammer dat het nog zo lang moet duren, want rij dagelijks over dit hobbelpad en velen met mij. Als je het fietsen wil bevorderen dan zul je het ook moeten faciliteren. Begrijp ook het probleem van de bewoners niet, want het doorgaande autoverkeer wordt geweerd en men kan nog steeds voor de deur parkeren.

  4. Roland Goetgeluk

    Rare discussie want technisch is er al lang een oplossing. Dom van de gemeente
    http://www.kws.nl/nl/producten/detail/streetprint-voor-het-aanbrengen-van-patronen-in-asfalt

  5. Jiri

    Bij aanleg is dat asfalt zo rood als een kreeft, maar na een winterseizoen verbleekt de kleur en wordt het zoals op de foto. Dan is het prima te behappen dit ontwerp.

  6. Frank

    @Roland: Niet dom van de gemeente, maar dom van Roland. De gemeente is er namelijk al lang mee bekend, want ze hebben dat al toegepast. Bijvoorbeeld op het noordelijke deel van de Raiffeissenlaan in Tuindorp. Maar het werkt niet. En dat is daar ook goed te zien. De streetprint is er door een combinatie van banden die voortdurend over dezelfde plek rijden i.c.m. warmte, uitgereden. En dan hou je dus nepklinkers met twee gladde stroken over. Bovendien is het slecht te repareren, omdat je de print er na reparatie weer in moet brengen.

    Verder vind ik het een oplossing met een hoog kitch gehalte. Maar dat is persoonlijk, evenals de ranzige rode kleur die ervoor gekozen is/wordt. Die rode kleur van dat asfalt is wat mij betreft vergelijkbaar met de trend van kauwgomkleurige betonstenen waarmee de gemiddelde nieuwbouwbewoner z’n tuin volplempt omdat de tuinprogramma’s op TV dat propageren.

  7. Herman

    Als die omwonenden zonodig alles bij het oude willen laten dan breken we de straat op, halen meteen het riool, gas, water en licht weg en maken we er een mooi zandpad van.

    Wonen ze heel historisch bewust zonder nutsvoorzieningen aan een karrespoor.

    Weg met de vooruitgang!

  8. Glen

    De Leidseweg is een prachtige straat mét klinkers. Het is daar prima fietsen dus het is onzin en geldverspilling om die schoonheid op te offeren aan het waanidee dat alle fietsroutes op uniforme wijze geasfalteerd moeten worden, in welke kleur dan ook. Dan kun je de Oudegracht ook wel gaan asfalteren…

  9. Ronald

    Topidee Glen.

  10. ACTK

    Als daar een weekje een paar stratenmakers rode klinkertjes hadden zitten kloppen had je niemand over de kleur gehoord. Een jaar nadat dat asfalt is gelegd is het gewoon een vies grauw roze asfalttapijtje geworden. We kunnen ons tegenwoordig echt overal druk over maken. Straks gaan de voorbijrijdende fietsers eisen stellen aan de gordijnen van de omwonenden omdat die dan weer niet bij het asfalt passen. Bemoeienis met je omgeving: uitstekend! Maar je kunt er ook een beetje in doorschieten. Energie verspillende discussie…

  11. Maarten van Schijndel

    Wat een drama in de categorie ‘first world problems’. Het fietspad is te rood en wordt niet esthetisch genoeg bevonden. Misschien is die opvallende kleur bedoeld om bij slecht zicht een signaal te geven aan automobilisten: pas op, er rijden langzame fietsers zonder licht in donkere kleding.

  12. Hans Fietsersbond

    @Roland: slecht idee. Het voordeel van het gladde asfalt haal je weg door groeven, waar fietsers overheen trillen en rammelen. Ook kost het extra geld om die groeven te maken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).