Directeur Frans Vreeke reageert op kritiek: “TivoliVredenburg is al een succes” | De Utrechtse Internet Courant Directeur Frans Vreeke reageert op kritiek: “TivoliVredenburg is al een succes” | De Utrechtse Internet Courant

Directeur Frans Vreeke reageert op kritiek: “TivoliVredenburg is al een succes”

Directeur Frans Vreeke reageert op kritiek: “TivoliVredenburg is al een succes”
DUIC stelde vorige week de vraag hoe het muziekpaleis TivoliVredenburg nog een succes kan worden. Directeur Frans Vreeke reageert hieronder op de kritiek in het artikel.

DUIC stelde vorige week de vraag hoe het muziekpaleis TivoliVredenburg nog een succes kan worden. Directeur Frans Vreeke reageert hieronder op de kritiek in het artikel.

Anders dan de kop in DUIC van 12 december jl. doet vermoeden, wil ik graag aan het eind van ons eerste jaar in het nieuwe pand vaststellen, dat TivoliVredenburg nu al een groot succes is. ‘Nu al’, omdat het gebouw en de inrichting nog niet helemaal af zijn, sommige installaties nog niet werken zoals ze zouden moeten werken en onze 120 nieuwe service-medewerkers nog veel meer ervaring op moeten doen. Het zijn voorbeelden van alle, in mijn ogen, vrij normale kinderziektes en aanloopproblemen bij een groot en complex gebouw als het onze. Het publiek stroomt in groten getale toe, de optredende artiesten en musici zijn onverdeeld positief over de vijf zalen en de geschetste financiële problemen zijn in belangrijke mate van tijdelijke aard.

We brachten het al eerder naar buiten. Tussen de opening in juni en de start van het nieuwe jaar ontvangen we bijna 200 duizend meer bezoekers dan verwacht. Veel meer dan vroeger trekken we grote aantallen bezoekers van buiten Utrecht en ook uit het buitenland. Sinds ons eerste proefconcert op 5 april 2014 organiseerden we in ons nieuwe gebouw al meer dan 900 concerten en evenementen, waarvan tientallen uitverkocht. Ik noem de Vrijdagen van Vredenburg, het Budapest Festival Orchestra, Kensington, Ibrahim Maalouf (foto) en Pet Shop Boys. Maar naast deze kaskrakers hadden we ook hele bijzondere programmering als het Danel Quartet, Buika, Daniel Romano of de Muur on Tour. Voor een volledig overzicht van 2014 verwijs ik graag naar onze poll 2014 www.tivolivredenburg.nl.

Naast de concerten, dance en zakelijke evenementen boden we bestaande festivals als Festival Oude Muziek, het Nederlands Film Festival en Le Guess Who? de mogelijkheid om zich nog verder te ontwikkelen, in kwaliteit en in publieksbereik. Daarnaast organiseerden we in de afgelopen maanden zelf ook nog vijf(!) nieuwe festivals: Ramblin’Roots, Catch, Buma Classical Convention, My First Festival en last but not least het TivoliVredenburg Festival, met het onvergetelijke concert van Kyteman’s Orchestra samen met het Radio Filharmonisch Orkest.

En natuurlijk weten wij ook, dat nog heel veel zaken verbeterd kunnen worden; variërend van betere routing in en om het gebouw tot narrowcasting op een groot aantal schermen en van een open bruisende entreehal tot extra toiletten bij de Ronda. De lijst van zaken waar we met zijn allen nog keihard aan werken is lang. Voor een deel zijn het nieuwe zaken, zoals het verplaatsen van de kassa naar de entreehal, de nooddeuren in de noordgevel ombouwen tot publieksingang en het inbouwen van rookruimtes. En voor een deel zijn het zaken, die altijd in de planning hebben gezeten, maar die we in alle drukte gewoon nog niet af konden maken. We doen  er alles om de rijen te verkleinen: bij de garderobes door de inzet van extra personeel en het plaatsen van lockers en in de horeca door het aantal barren uit te breiden en overal pin betalen mogelijk te maken.

Voorlopig houden wij nog geen rekening met een structureel miljoenentekort. We ervaren dat het gebouw in het gebruik veel duurder is dan eerder begroot. Een deel van de overschrijdingen is een gevolg van het ‘geluidslek’. Wij sluiten niet uit dat de gemeente de (gevolg)schade op derden kan verhalen. Als gevolg van de hogere bezoekersaantallen denken we een belangrijk deel van de overschrijdingen zelf op te kunnen lossen. In 2016 zijn de meeste zo niet alle kinderziektes en aanloopproblemen overwonnen en staat een grote evaluatie gepland. Die gaat ons vertellen wat het verwachte exploitatieresultaat voor de jaren daarna zal zijn.

We doen er alles aan om kosten te verlagen en inkomsten te verhogen. Met fantastisch programma proberen we nog meer bezoekers naar TivoliVredenburg te trekken. Dagelijks verbeteren we onze  omzet in de horeca. Met nieuwe internationale en nationale congressen, awardshows, productpresentaties en evenementen groeit de zakelijke verhuur conform verwachting. In het afgelopen jaar hadden we bijvoorbeeld de landelijke release van de nieuwe Samsung Galaxy S5, de uitreiking van de Dutchgame Awards en de uitreiking van de klassieke Edisonprijzen in huis.  De resultaten van de zakelijke verhuur zijn boven verwachting, zo ook de sponsor- en fondsenwerving voor onze exploitatie.

Met mooie concerten van topartiesten als Dotan, de Filharmonie van Vlaanderen en Noel Gallagher in het vooruitzicht, dagelijkse verbeteringen in onze bedrijfsvoering en honderdduizenden tevreden concertbezoekers zien wij onze toekomst met veel vertrouwen tegemoet en zeggen: TivoliVredenburg kan nog beter, maar is nu al een groot succes.

Frans Vreeke, directeur

Gekoppelde berichten

7 Reacties

Reageren
  1. Karel

    Goed verhaal van Frans Vreeke. Ik was laatst in de Hertz zaal terwijl er een rockconcert in de naastgelegen zaal was (weet de naam niet meer) maar werkelijk niets te horen van een geluidslek.

    Het punt van de ingang aan het Vredenburg zou idd een enomre verbetering zijn, ik mis alleen nog een verbeterpunt mbt de aankleding; er is wel erg veel lege ruimte, wat planten en zitjes met vintage/retro meubelen doen wonderen.

  2. Bill

    Goede reactie, en ik kan mij er helemaal bij aansluiten. Heb al veel buitenlandse mensen erover gehoord, en zeker een succes voor de stad (en NL)..!

    Is het een constructiefout geweest, de trappen zonder “inkeping” om je voeten neer te zetten…? Zorgt voor vervelende situaties…!!

  3. jos stelling

    Goede reactie van Frans Vreeke, in elk geval eindelijk iemand die de verantwoording neemt en daarmee een aanspreekpunt is. Maar ik kan me niet voorstellen dat Frans af en toe niet vloekend zijn bed in is gekropen. Kop op, want er is geen weg terug.

  4. Harald Zwagerman

    Vind het een erg mooi weer verhaal en in plaats van aan te geven waarom het zo misgaat op vele verschillende vlakken zegt hij dat alles beter wordt. Dat zal best, maar dat horen we al wat langer als het om TivoliVredenburg.

    Vandaag in het AD/UN zegt diezelfde Vreeke nog de benedenverdieping te willen verbouwen. Want dat is blijkbaar nodig een half jaar na oplevering van een 150 miljoen kosten bouwproject?

    Kan Vreeke ook uitleggen waarom het voor een buitenstaander lijkt dat er over heel weinig van tevoren echt wordt nagedacht bij TivoliVredenburg?

  5. Frans van Overeem

    Het komt goed, lees ik. Er wordt met man en macht gewerkt aan verbeteringen, lees ik. Als je niet in staat bent om in een paar maanden pinautomaten te installeren, heb ik daar geen enkel vertrouwen in. Het is maar een voorbeeld.Maar het zegt alles.

  6. Joop Daalmeijer

    Indrukwekkend gebouw totdat je op de details gaat letten: Opgang naar Pandora afgebladderd, slecht afgewerkte toiletten, slechte routing, niet kunnen pinnen bij de bar, onduidelijkheid over welke garderobe is geopend, de trage bediening bij het Gegeven Paard. Kortom de basis (het gebouw) is goed, maar de gebruikservaring valt tegen. En de website blinkt ook niet echt uit in gebruikersvriendelijkheid…

  7. Cyriel Pluimakers

    Ja, maar waar is de basale verbindende visie ten aanzien van gebouw, activiteiten en middelen? Waarin onderscheidt TivoliVredenburg zich van andere concertzalen? Wat is het USP van de concert- en festivalprogrammering? Is deze voldoende onderscheidend ten opzichte van de NL concurrentie?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).