Dit is het nieuwe Utrechtse beleid voor toeristen: live like a local | De Utrechtse Internet Courant Dit is het nieuwe Utrechtse beleid voor toeristen: live like a local | De Utrechtse Internet Courant

Dit is het nieuwe Utrechtse beleid voor toeristen: live like a local

Dit is het nieuwe Utrechtse beleid voor toeristen: live like a local
Utrecht als buiten-de-gebaande-paden-bestemming voor toeristen. Dat is wat de gemeente voor de toeristische ontwikkeling van de stad voor ogen heeft. Toeristen moeten de stad gaan beleven zoals Utrechters ook zelf graag doen. En Utrecht wil afspraken maken met Amsterdam om mee te liften op haar succes.

Utrecht als buiten-de-gebaande-paden-bestemming voor toeristen. Dat is wat de gemeente voor de toeristische ontwikkeling van de stad voor ogen heeft. Toeristen moeten de stad gaan beleven zoals Utrechters ook zelf graag doen. En Utrecht wil afspraken maken met Amsterdam om mee te liften op haar succes.

Het college wil het persoonlijke en authentieke van de stad promoten, wat moet leiden tot meer bezoek, meer bestedingen en hiermee meer banen. Dit alles staat beschreven in het document Perspectief Toerisme 2020 waarin ‘live like a local’ het uitgangspunt vormt. “In Utrecht word je niet overspoeld door de toeristen, maar stap je net als een local gewoon op je fiets, in de sloep of ga je wandelend door de binnenstad”, aldus het document.

De gemeente schetst een beeld: “Wandelen door de middeleeuwse binnenstad, fietsen door de groene omgeving van de stad en ontspannen op een van de terrassen, uitkijkend over het water. Een stad die bruist, met de vele studenten die daar naar hartenlust aan bijdragen. Rijk aan cultuur en historie, een inspirerende evenementen en festivalagenda, gezellige horecapleinen en een gastvrije ontvangst.” Utrecht onderscheidt zich volgens de gemeente van Amsterdam en andere Nederlandse steden door haar persoonlijke en menselijke schaalgrootte.

Toerisme Utrecht, die in opdracht van de gemeente toeristische marketing en promotie uitvoert, zal zich meer gaan inzetten op de stimulering van internationale meerdaagse congressen, stedentrips en buitenlands dagbezoek uit Amsterdam. In deze laatste lijn wil de gemeente afspraken maken om mee te liften met succesvolle lopende buitenlandse campagnes van Amsterdam.

De gemeente laat weten niet te willen concurreren met internationale A-bestemmingen als Amsterdam, Antwerpen, Berlijn, Kopenhagen, Venetië, Londen, Parijs, Lissabon of Istanbul. Er moet eerder gedacht worden aan steden als Gent, Aken, Turijn, Siena, Cambridge, Birmingham.

Enkele cijfers

De toeristisch recreatieve sector van Utrecht is goed voor 12.510 voltijdbanen, waarvan 11.040 directe en 1.470 indirecte werkgelegenheid. De vrijetijdseconomie draagt hiermee bij aan 7,4% van de totale werk gelegenheid in de stad. In 2014 werden in Utrecht 475.000 hotelovernachtingen geboekt, waarvan 257.000 door buitenlandse gasten (54%) en 218.000 door Nederlanders (46%). Van de buitenlandse verblijfsgasten zijn Duitsers (15%), Belgen (10%) en Britten (20%) samen goed voor 45% van alle hotelovernachtingen. In 2013 bedroegen de toeristisch recreatieve bestedingen in de stad Utrecht 1,093 miljard euro, waarvan 607 miljoen van zakelijk toerisme, 33 miljoen uit vakanties (overnachtingen) en 453 miljoen uit dagtochten.

Wethouder Jeroen Kreijkamp: “De tijd is rijp om de grotere bekendheid van Utrecht als toeristische bestemming te verzilveren. Zowel voor de zakelijke als toeristische markt zien wij de vraag zich de komende jaren positief ontwikkelen.”

Het hele plan is hier te lezen.

16 Reacties

Reageren
  1. Marcel

    Utrecht zou een betere hotel stad moeten worden…
    Altijd lastig om iets goed, voor nette prijs, op een praktische lokatie te vinden voor gasten.

  2. Dirk van Rockanje Kasteijding Veenstra

    Haha Marcel! Is dat niet altijd de uitdaging? Iets moois vinden, op een toplocatie voor een prikkie? In Londen is dat bijvoorbeeld ook echt NIET TE DOEN! 😉

  3. Zooibak

    Kunnen we Utrecht niet gewoon “ons geheimpje” laten blijven.
    De massatoeristen mogen in Amsterdam blijven.

  4. Thomas

    Ik zou per omgaande een koop-vrije-zondag willen introduceren om de schoonheid en de rust van de oude binnenstad te benadrukken. Ben benieuwd of meer mensen deze wens delen.

  5. Herman

    “Live like a loacal”????

    Hallo we wone wel in Utreg ja en daar proaten we Utregs, as je Utreg wil voele dan kom je maor langs voor een bakkie. Geen Engels asjeblief dan snappe we nie

  6. P

    K denk dat Utrecht zeker kan concurreren met Amsterdam, Utrecht is veel mooier alleen veel minder te doen weinig uitgaansgelegenheden weinig coffeeshops zandpad is ook al gesloten je kan niet ff met een toeristen bootje langs de grachten varen te veel regeltjes kortom Utrecht moet nog veel veranderen wil het meer toeristen gaan aantrekken.

  7. Plato van der Heidegger

    @Zooibak:

    Maar een massatoerist, wat is dat? Een individu is nog geen massa, is dus een enkele toerist goed? En een heleboel enkele toeristen los van elkaar? Wie moet zich specifiek aangetrokken voelen? Ik ben als toerist weleens in een buitenlandse stad, maar voel me enorm individueel. Toch zal de inwoner van Parijs mij zien als één van de massa. Wat is perceptie toch een complex gegeven.

    Of is de massatoerist iemand die speciaal voor een massa een bezoek aan Utrecht zou brengen, zoals een ramptoerist speciaal voor een ramp komt, en een rugtoerist… nou ja you get the point!

    Ingewikkelde materie, kortom. Daarbij blijven ‘geheimpjes’ nooit bewaard, dat heeft de geschiedenis allang uitgewezen. Je hebt altijd van die eikels die het stiekem toch doorvertellen. Beter cashen als het ‘word’ toch ‘on the street’ is dus, daarin snap ik de gemeente best. Money over bitches!

  8. Cornelis

    Als de gemeente dan ook eens de zelfstandige ondernemer/winkelier wat meer zou helpen i.p.v. de grootwinkelbedrijven, dan hebben tenminste wat anders te bieden als andere steden.
    Schoenen- kledingwinkels kennen we nu wel.

  9. zooibak

    @plato: ik bedoel natuurlijk massa’s toeristen.
    Maar dat had je in de context wel gelezen 🙂

  10. Pieter Wijnplek

    Dus die zelfstandige ondernemer moet wel worden geholpen door de gemeente, maar mag meteen al geen schoenen en/of kleding meer verkopen? 🙁

  11. J

    Amsterdam zit al met het massa toerisme in de maag. En verder is Utrecht Amsterdam niet. Godzijdank.

  12. Johnny Jordaan

    In de maag, in de maag.. het gaat best lekker met Amsterdam. Een niet zo dorpse instelling kan z’n vruchten afwerpen, het leven is erg mooi in een stad met een beetje branie, allure, veel te doen. Vandaar ook al die toeristen weet je wel.

    Werp af en toe even het Oost-Groningse dorpsdenken af, dan vind je wellicht dat er een mooie mix bestaat tussen stad en lieflijkheid!

  13. Rustig aan

    Misschien eens een inwonerspeiling mbt het toerisme in de stad. Ik durf te wedden dat de meerderheid Amsterdamse taferelen vreest. En toeristen op de fiets, like a local? Alleen met fietsles van een local! Hoe vaak er niet (bijna) fietsongelukken zijn door toeristen… Niet vergeten dat het voor hen ‘een leuk sightseeing middel’ is, waar inwoners dagelijks gehaast van A naar B moeten. Ervaren, hard rijdende fietsers…

  14. Wim

    Toeristen op een fiets een gevaar?
    Wat dacht je van al de “allochtone” Utrechters op de fiets met koptelefoontjes in hun oren en social media in de hand door rood licht rijdend?
    Geef mij maar een toerist die met verwondering opkijkt naar de Domtoren en naar de grachten met werfkelders.

  15. Mu

    Laat de massa lekker in Amsterdam blijven. Johhny Jordaan? Moet wel import zijn.

  16. Sjaak

    Laat ze maar wegblijven. Utrecht is al druk genoeg en voor toeristen valt er toch niets te beleven.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).