Fietsen in Utrecht nog leuker door deze drie unieke concepten | De Utrechtse Internet Courant Fietsen in Utrecht nog leuker door deze drie unieke concepten | De Utrechtse Internet Courant

Fietsen in Utrecht nog leuker door deze drie unieke concepten

Fietsen in Utrecht nog leuker door deze drie unieke concepten
In december maakte het Utrechtse Innovatiebureau Springlab het al bekend, de grootste fietsfrustratie van Utrecht is het verkeerslicht. Het bureau heeft niet stil gezeten en heeft met drie creatieve teams innovatieve oplossingen bedacht voor deze en nog twee andere fietsfrustraties.

In december maakte het Utrechtse Innovatiebureau Springlab het al bekend, de grootste fietsfrustratie van Utrecht is het verkeerslicht. Het bureau heeft niet stil gezeten en heeft met drie creatieve teams innovatieve oplossingen bedacht voor deze en nog twee andere fietsfrustraties.

Springlab heeft met het project The Happy Biking Project uitgezocht wat de grootste fietsfrustraties zijn in Utrecht. Meer dan 1500 mensen stemden op wat zij zien als grootste frustratie. Verkeerslichten waren de grootste ergernis, maar er kwamen ook veel reacties over fietsdrukte en bouwputten.

Met de uitkomst van het stadsgesprek ‘Fiets’, en met input van de Gemeente Utrecht, het Nederlands Instituut voor Sport & Bewegen en ingenieursbureau Movares is Springlab samen met partners concepten gaan ontwikkelen om deze fietsfrustraties te verminderen en fietsen nog leuker te maken

Light Companion

Challenge: Hoe kunnen we de doorstroom bij stoplichten leuker maken voor fietsers?3De Light Companion is een concept dat samen met Frolic Studio is ontwikkeld. De ‘Light-Companion’ is een systeem om het fietsverkeer op een eenvoudige en speelse manier door te laten stromen bij stoplichten. Het doel is om fietsers al ver voor een knooppunt te laten anticiperen op een stoplicht en hun snelheid zodanig aan te laten passen zodat ze niet stil hoeven te staan. Op deze manier zal de doorstroom vloeiender en efficiënter zijn.

Hoe werkt het?

Het enige wat een fietser hoeft te doen is het groene lampje te volgen. De ene keer zal de fietser iets harder moeten fietsen om het groene licht te halen en de andere keer wat langzamer. Met behulp van de Light Companion is het ook mogelijk om een groene golf voor fietsers te creëren zodra een fietser zijn Light Companion blijft volgen.

Happy Biking - Light Companion hi-resOp dit moment werkt Movares aan een digitale simulatie voor fietsers met verkeerssituaties inclusief auto’s en OV-verkeer. De eerste tests zijn veelbelovend!

In andermans sporen

Challenge: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat fietsdrukte meer plezier oplevert?

Schermafbeelding 2015-03-03 om 21.06.28In Andermans Sporen is een ode aan de fietsdrukte. Ontwikkeld door Open Concept, Hik Ontwerpers en Springlab. Fietsfrustraties ontstaan meestal doordat fietsers niet consequent bewegen; ze wisselen vaak onverwachts van baan, richting en snelheid. Op drukke momenten levert een abrupte beweging een heuse kettingreactie en vertragingen op.

De doorstroom zou flink verbeteren als fietsers baanvaster zouden zijn en hun fietsgedrag beter afstemmen op de fietser voor hen. Met wat simpele game-mechanics worden fietsers verleidt dit vaker te doen.

Schermafbeelding 2015-03-03 om 21.20.17Hoe werkt het?

Het systeem traceert bewegingen van fietsers en registreert of zij in een rechte lijn rijden. Als dit zo is, verschijnt er een spoor van gekleurd licht achter hen op het wegdek. Hoe harder de fietser rijdt, hoe smaller de strook van licht; hoe langzamer hij/zij zich voortbeweegt, hoe breder de strook.

Zodra de fietser niet meer baanvast is (dus zijn rechte lijn onderbreekt), stopt ook direct het spoor dat hij achterlaat. Pas zodra er weer recht wordt gereden, wordt het spoor hervat, in een nieuwe kleur.

Alle geprojecteerde sporen vervagen binnen tien minuten doordat de intensiteit van het licht langzaam afneemt. Echter, door exact binnen een bestaand spoor van iemand anders te fietsen, wordt deze een stuk feller en permanenter. Fietsers die baanvast rijden kunnen elkaars lichtsporen dus als penseelstreken over elkaar heen zetten en nadrukkelijker maken. Zo ontstaat er één canvas van het Utrechtse fietsgedrag, dat als een schilderij dat nooit opdroogt constant zal blijven veranderen.

Overall concept
Met de live data worden ook op een bijbehorende website alle composities tentoongesteld, als unieke prints en in time-lapses van het verloop per dag.

Enerzijds levert dit vooral mooie beelden op. Het zijn impressies van de Utrechtse fietsdrukte in nieuwe stijl, met composities die doen denken aan werken van Rietveld. Anderzijds zitten ze ook vol met waardevolle informatie over het fietsgedrag van Utrechters, op diverse tijdstippen op de dag.

TOUR DE RAIN

Challenge: Hoe kunnen we fietsomleidingen leuker maken?

Schermafbeelding 2015-03-05 om 09.55.59Tour de Rain is een innovatieve wegblokkade ontwikkelt samen met Ideebrouwerij. Tour de Rain is een makkelijk te plaatsen wegblokkade, waarbij een magische waterval op een mooie en spraakmakende manier een fietsomleiding aangeeft.

Hoe werkt het?

In dit systeem wordt een kunstmatige waterval gecreëerd; water wordt uit een opvangbak omhoog gepompt, naar een frame met kleppen. Deze kleppen kunnen patronen in het water creëren, waardoor allerlei mooie water effecten ontstaan. Het water-systeem is semi-gesloten, waardoor het water opnieuw gebruikt wordt en het waterverbruik laag is. De waterval kan op unieke wijze allerlei boodschappen communiceren omtrent het bouwproject en de fietsomleiding. Bekijk deze video voor een impressie.

Schermafbeelding 2015-03-03 om 21.24.47‘S avonds kunnen er met behulp van projecties extra effecten toegevoegd worden aan het water spektakel in samenwerking met bijv. HKU of de Tourorganisatie.

Schermafbeelding 2015-03-04 om 15.28.28Pilots

Springlab is erg benieuwd naar reacties op de ideeën en leest deze graag terug in de comments. Indien relevant worden alle feedback en suggesties gelezen en meegenomen door Springlab. De komende maand gaat Springlab aan de slag om voor elk concept partners te vinden waarmee er een pilot georganiseerd kan worden. Het doel is om ervoor te zorgen dat begin juli, tijdens de Tourstart, van elk concept een werkende versie in de stad terug te vinden is!

Geïnteresseerden in 1 van de pilots kunnen contact opnemen met Jan-Paul de Beer van Springlab via jp@springlab.nl.

21 Reacties

Reageren
  1. ACTK

    Het groene lampje is natuurlijk een leuk idee, maar als er in de spits 20 fietsers tegelijk op verschillende afstanden van elkaar op het verkeerslicht aanrijden werkt het niet. Dan wordt dat lampje een steepje, of het wordt voor iedere fietser een apart lampje waarbij de snelheid van al die lampjes onderling kunnen verschillen en uiteindelijk een rijdende file wordt gecreëerd die wellicht niet hoeft te stoppen voor het licht, maar vervolgens treedt dan een rare situatie op als iedereen weer gaat versnellen.

    Zet gewoon een groter aftellicht op het verkeerslicht of een soort knipperbol zoals we die vroeger hadden die van rood langzaam naar groen verkleurd en zo het licht al vanaf afstand voorspelbaarder maakt. Eenvoudiger realiseerbaar, geen gedoe in het asfalt, veel voordeliger en morgen uitvoerbaar…

  2. Dick Oort

    Ik vind het hele leuke ideeën, complimenten!

    Het lijkt me wel raadzaam de impact op de veiligheid vanaf het begin goed in acht te nemen.

    Zo zou ik de light companion niet helemaal doortrekken tot aan het verkeerslicht zodat de fietser dan echt de ogen gericht heeft op waar dat zou moeten, namelijk het overige verkeer in plaats van de lampjes.

  3. René

    Ramböll heeft in Kopenhagen al een implementatie van het “groene golf-licht” gedaan, zie http://www.ramboll.com/projects/rdk/green-wave-for-cyclists

    Het licht hoeft geen individuele fietsers te volgen maar kan gewoon uitgaan wanneer je vanaf die plek op gemiddelde fietssnelheid niet meer het groene licht gaat halen. Werkt dan ook prima in het scenario dat ACTK beschrijft.

  4. ACTK

    Dat ziet er in de uitvoering idd beter uit René. Is de lamp naast of voor je uit (of rood) dan ben je bij het volgende verkeerslicht de Sjaak. Afremmen is de remedie zodat het groene licht je inhaalt. Als mensen echt gebruik gaan maken van deze signalen en er efficiënt op gaan reageren (wat de opzet is) voorkom je op een druk fietspad echter niet dat er een soort lopend front zou ontstaan van fietsers die er naar streven juist dan bij het verkeerslicht aan te komen op het moment dat het op groen springt. Of dat tijdwinst oplevert? Misschien wel… Maar of het de verkeersveiligheid ook dient? Ik denk het niet…

  5. joop

    Leuke ideetjes, maar als ze al gerealiseerd worden dan functioneert het na korte tijd al niet meer door gebrek aan financiele middelen om de systemen te onderhouden.
    Simpeler oplossingen zoals 2 of meer keer groen binnen een cyclus zijn veel sneller, eenvoudiger en dus goedkoper uit te voeren en vergen geen extra onderhoudskosten.

  6. Geologic

    Ik wil gewoon bredere fietspaden ipv afleidende onzin.

  7. Ronald

    Hartstikke leuk, maar na de vorige actie om aftelklokjes te plaatsen, ken ik er slechts 2 die daadwerkelijk functioneren.
    Dus ben cynisch geworden en ben bang dat het blijft bij supergave plannen.

  8. Alwin

    Hartstikke leuk allemaal, maar waar aan voorbij gegaan wordt, is het feit dat de Utrechtse fietser schijt heeft aan alles wat maar in de weg staat of komt. Al ze maar door kunnen fietsen, over de stoep, door rood, net even voor de bus langs het maakt niet uit. Dus mooi bedacht maar in de praktijk lastig.
    Maar je weet het nooit in Utrecht, onze GL wethouder zal er vast wel weer geld aan willen uitgeven.

  9. Erik

    Ik wil gewoon fatsoenlijke fietspaden, laten ze daar eerst maar voor zorgen. Dat lukt ze al voor geen meter hier.

  10. Mart

    Leuk, zo’n watervalbord. Tot welke windkracht blijft dat werken? Graag met vermelding windrichting, dan weet ik waar ik ‘n nat pak ga halen : )
    Is aan de Waalkade in Nijmegen zo’n succes geworden dat het na ‘n paar jaar wordt afgebroken. En daar stond dan nog ‘n muur achter dus weinig last van wind, het onderhoud werd gewoon te duur.

  11. marije

    Ontzettend leuke plannen! Ik denk dat gamification heel goed kan werken om fietsen niet alleen leuker te maken, maar ook veiliger. Wat betreft de sporentrekker ben ik alleen wel een beetje bang dat de fietser vooral achteruit gaat kijken om te zien of zijn spoor mooi recht is, wat de veiligheid niet ten goede komt.
    Van de watervalborden zie ik niet wat dit voor probleem zal oplossen, het is met harde wind inderdaad waarschijnlijk irritant. Behalve dat het ongetwijfeld prachtig is, zie ik het nut er niet van in.

  12. Roos

    An sich leuke ideeën, maar ze pakken de kern van de problemen niet aan.

    1. De verkeerslichten in Utrecht zijn slecht afgesteld, waardoor er soms lange tijd helemaal niemand rijdt.
    2. Er is te weinig ruimte voor (de vele) fietsers om te wachten voor een stoplicht. Zie bijvoorbeeld boven de Jaarbeurs.
    3. Verkeersomleidingen worden slecht geregeld rondom bouwputten, met zeer onveilige verkeerssituaties tot gevolg.

    Ik zou het erg vervelend vinden als de gemeente zou investeren in deze projecten ten koste van een echte aanpak van de problematiek.

  13. Veerle

    Ik vind het idee met het water erg overbodig. Het zou een pure luxe zijn en met de wind in Nederland lijkt het me niet praktisch. Het fungeert daarnaast alleen maar om de omleidingen leuker te maken, niet minder onpraktisch of tijdrovend.
    De andere ideeën klinken leuk, maar eveneens erg kostbaar voor wat het zou kunnen opleveren. De esthetische aspecten zijn prachtig, maar dat lost het probleem mogelijk niet op.
    Al lijkt me een dynamisch, levend schilderij op de weg heel tof!

  14. Judith

    In andermans sporen vind ik echt een geweldig idee! Dan wordt fietsen absoluut een feestje. Ik verwacht niet dat iedereen gaat omkijken, je bent juist bezig met wat er voor je gebeurt zodat je een baan kunt kiezen.

    Samen iets moois maken. Ik kan niet wachten.

  15. Frank

    Het eerste idee maakt helaas gebruik van de rare gedachte dat de mens zich wel zal aanpassen aan de techniek. Er is maar één manier waarop de mens zich aanpast aan de techniek en dat is door het hem/haar godsonmogelijk te maken een andere keus te maken dan de gewenste. Of omdat het hem fysiek onmogelijk gemaakt wordt, of omdat het instant voordeel oplevert. Voordeel op lange termijn door een nadeel op korte termijn te accepteren werkt bij mensen niet. Was dat wel zo, dan werden er nooit meer bonnen uitgeschreven en was niemand te dik.

    In het geval van de groene golf zal het de fietser in de praktijk net als nu een zorg zijn of-ie wel of niet het groene licht naast zich heeft, want als dat niet het geval is, dan rijdt-ie gewoon net als nu door rood licht. Ook al trekken de auto’s inmiddels op.

    Het ‘kunnen blijven rijden’ van fietsers zal ook als je niet de groene golf treft opgelost worden, namelijk doordat de fietser net als nu even naar links kijkt, een inschatting maakt of dit het eind van z’n leven gaat betekenen en dan toch gewoon lekker door rood rijdt.

    Iets dergelijks geldt ook voor het baanlicht. Net als bij filerijden zijn mensen niet geneigd om hun individuele gedrag op te offeren voor een collectief voordeel. We zijn met z’n allen nu eenmaal uit de aard van het oudste deel van ons brein nogal egoïstisch.

    Dat dit soort middelen niet werkt was al bekend bij wijlen geniaal-gekke Piet Vroon (zelf fervent motorrijder) , die zich ooit beklaagde over de idioterie die ten grondslag ligt aan het fysiek en technisch inrichten van snelwegen op een manier waardoor je er probleemloos 250 kilometer per uur kan rijden en die snelwegen vervolgens te voorzien van een bordje dat zegt dat 120 het maximum is.

  16. Bram

    Wat zou het toch mooi zijn als er wat meer rekening gehouden zou worden met de meest kwetsbare verkeersdeelnemer, te weten de voetganger?

  17. Utrecht Centrum Stad van Nederland.

    Super ! Laten we FIETS STAD van de wereld worden, de grootste Fiets parkeer garage hebben we straks al ! ( groter dan Tokio) en als we veel fiets innovatie’s hier ontwikkelen & fiets merk flagstores hier heen halen … krijgen we vast een zeer levendige bezoeker/toeristen stroom.
    In Texas, echt een “pick up truck” staat, is het super hot om nu te gaan fietsen. In Houston, Dallas, Sant Antonio vindt echt een revolutie plaats op dat gebied !

  18. Frans

    Laten de fietsers in Utrecht zich gewoon eens aan de verkeersregels houden.
    Niet fietsen op trottoirs, niet door rood, goed functionerende verlichting,met 2 naast elkaar als het kan anders achter elkaar. En maar niet te spreken van met 3 naast elkaar. Dan roepen ze, het is een fietspad. Of daar andere wetten gelden. Laten de dienders gewoon eens gaan handhaven. Nee , niet in de spits natuurlijk richting Uithof en terug. Dan is het zo vol dat ze soms wel met 4 naast elkaar gaan door inhalen met 2 tegelijk.
    Nee, buiten de spits dan maar.
    En eens wat borden plaatsen dat met 3 naast elkaar ook hier verboden is!!! Kan de toegestane auto er ook nog rustig tussendoor. Je moet er maar elke dag langs als je daar woont.

  19. Pieter

    Leuk hoor, dit soort luchtfietserij. Maar ik mag toch hopen dat de financiële prioriteiten elders liggen.
    Doe eerst de gemeentelijke belastingen maar ‘s wat naar beneden voordat geld richting deze onzin wordt gesmeten.

  20. Fons

    Mooi voorbeeld van de trend om alles door een ‘creatieve bril’ te willen bekijken, waardoor de werkelijkheid en haalbaarheid volledig uit het oog is verdwenen. Dromen is en blijft leuk, maar het zijn daarom ook dromen. Voor het vinden van echt duurzame en uitvoerbare oplossingen kan men beter vertrekken vanuit kennis/ervaring/wijsheid in combinatie met creativiteit. Ik hou van creativiteit, maar laten we ook eens echt oplossingen zoeken, inplaats van ons te verstoppen achter een mooie hype verpakking.

  21. Jeroen

    Gewoon overal slagbomen neerzetten, kruispunten hermetisch afsluiten. Dat is de enige manier om fietsers niet meer door rood te laten fietsen.

    Of een fietstunnel van het station naar de Uithof.

    Enige manier is het herprogrammeren van de fietsers zelf. Die denken alleen maar aan zichzelf en het zo snel mogelijk op de eindbestemming te zien geraken. Allemaal zo egoïstisch dat zelfs schoolgaande kinderen geen voorrang meer krijgen op rotondes, en oversteken op een zebrapad voor voetgangers een zelfmoordmissie is geworden tijdens spitsuren.

    Wat verder zou helpen is de pakkans verhogen op door rood rijden en stoplichten beter op elkaar afstemmen zodat je geen files krijgt zoals op de Nachtegaalstraat.. (dus toch een soort van groene golf creëren..)

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).