Fietsersbond verbijsterd en boos over afsluiten St. Jacobsstraat: overleg met gemeente opgeschort | De Utrechtse Internet Courant Fietsersbond verbijsterd en boos over afsluiten St. Jacobsstraat: overleg met gemeente opgeschort | De Utrechtse Internet Courant

Fietsersbond verbijsterd en boos over afsluiten St. Jacobsstraat: overleg met gemeente opgeschort

Fietsersbond verbijsterd en boos over afsluiten St. Jacobsstraat: overleg met gemeente opgeschort
De Afdeling Utrecht van de Fietsersbond heeft het overleg met wethouder Van Hooijdonk van Verkeer en de gemeente Utrecht opgeschort. Aanleiding daarvoor is de plotse afsluiting van de Sint Jacobsstraat voor fietsers. De bond is boos en verbijsterd over de gang van zaken.

De Afdeling Utrecht van de Fietsersbond heeft het overleg met wethouder Van Hooijdonk van Verkeer en de gemeente Utrecht opgeschort. Aanleiding daarvoor is de plotse afsluiting van de Sint Jacobsstraat voor fietsers. De bond is boos en verbijsterd over de gang van zaken.

De Fietsersbond is boos omdat de afsluiting alleen voor fietsers geldt, de omrijroutes zouden onveilig zijn, en de maatregel zou zonder vooraankondiging of overleg hebben plaatsgevonden. Ook voldoet de Sint Jacobstraat na de werkzaamheden volgens de Fietsersbond nog niet aan de verkeersnomen.

De gemeente liet vorige week weten dat de Sint Jacobsstraat voor de komende maanden is afgesloten voor fietsers. De straat is voor automobilisten, openbaar vervoer en voetgangers wel gewoon bereikbaar.

Spoedoverleg

De bond geeft aan dat er geen verkeersbesluit is gegeven voor de selectieve afsluiting voor fietsers, dit zou volgens de Fietsersbond in strijd zijn met de regelgeving. “Maar ook garandeert een verkeersbesluit een zorgvuldige afweging van belangen en alternatieven. Bovendien geeft de inzagetermijn van 6 weken de tijd om bezwaar te maken, zodat knelpunten zichtbaarder zijn.”

Ook het gebrek aan informatie is een reden om boos te zijn: “De gemeente heeft, ondanks het bestaan van diverse overleg- en inspraakprogramma’s, de Fietsersbond noch andere organisaties over de maatregel geïnformeerd.” Afgelopen dinsdag heeft de bond spoedoverleg gehad met enkele ambtenaren, volgens de bond heeft de gemeente op geen enkele wijze blijk gegeven van bereidheid om aan de bezwaren tegemoet te komen.

De afdeling Utrecht van de Fietsersbond acht deze gang van zaken onaanvaardbaar. De bond verzoekt de gemeente met klem de situatie zo spoedig mogelijk te verbeteren voor fietsen: “In afwachting daarvan schorten we alle overleggen met de gemeente op.”

UPDATE: Lees hier de reactie van wethouder Lot van Hooijdonk

8 Reacties

Reageren
  1. Michaël Vermeer

    de Leidseveertunnel is voor bussen en taxi’s volledig afgesloten, ook zonder overleg of mededeling, gemeente doet maar waar ze zin in hebben

  2. Stephan

    Echt te bizar voor woorden dat het verbod alleen voor fietsen geldt en 6 maanden duurt! Lekkere aanmoediging om de fiets te pakken zeg!

  3. Jan Korff de Gidts

    Oprechte & stevige reactie van de Fietsersbond ! Er is een te groot goed tussen goede bedoelingen en de uitvoering. Het concept “Utrecht maken we samen” trilt op zijn grondvesten. Nu kan het College laten zien waar ze staan.

  4. Frederik

    In het Coalitieakkoord van dit college staat ‘Fiets en voetganger zijn de belangrijkste vormen van vervoer in de stad’ (p.15). Dat de VVD dit aan haar laars lapt, is volgens verwachting, maar hoe zit dat met SP, D’66 en vooral Groen Links (groen?!)?

    GL heeft zelfs de portefeuille Mobiliteit (Lot Van Hooijdonk). Maar wat doet zij? Zie: http://www.utrecht.nl/college-van-b-en-w/burgemeester-en-wethouders/lot-van-hooijdonk/ en haar tweet van 21 januari (eergisteren): ‘Bijeenkomst met stakeholders over t nieuwe stedelijke verkeersplan, knutselen met kaarten en geeltjes!’. Ah, dus zó ontwikkelt zij haar ‘visie’. Je zou erom kunnen lachen, als het verzonnen was. Wat een amateurs.

  5. Bram

    Overleg met de gemeente opzeggen, dat zal ze leren! Snap best dat af en toe iets dichtmoet om later beter open te gaan. Hoort nou eenmaal bij de stad. Fietsers zijn volgens mij prima in staat zijn om zelf alternatieve routes te vinden. Daar is een bond noch een gemeente voor nodig.

  6. Stronk

    Het echte probleem is eigenlijk dat dit gedrag symptomatisch is voor zo’n beetje ALLE infrastructurele activiteiten in de stad.
    Het belang van fietsers op een overzichterlijke en veilige route van A naar B wordt volledig ondergeschikt gemaakt aan de bouwactiviteiten en de mogelijkheden van auto’s om wel door te blijven rijden.
    Belangrijke doorgaande fietsroutes worden zonder pardon ( soms jarenlang ,Catharijnesingel bijvoorbeeld) dichtgegooid terwijl men voor autoverkeer op dat soort locaties wel gewoon een oplossing weet te vinden!
    Het is toch bizar dat eigenlijk alle doorgaande fietsroutes door de stad nu zo’n beetje “total-loss” zijn, opgebroken, omgelegd of ingepakt in een soort betonnen berlijnse muur. En als het mee zit elke week een nieuwe en nog onoverzichtelijkere route.
    En het is allemaal maar tijdelijk, en binnenkort over,
    als we de voorlichter (na weer een ongeluk) mogen geloven.
    CU2030 🙂

    Als je dan als gemeente je mond vol hebt over “fietsvriendelijk” zul je toch ook echt de afdeling verkeer en de betrokken ambtenaren die dit soort nonsense plannen moeten africhten!
    Dit soort gemakzuchtigheid begint gewoon lachwekkend te worden en mij bekruipt steeds meer het gevoel dat deze zogenaamde “planners” zelf nooit met een kind erbij door deze chaos heen hoeven, maar braaf na hun welbestede werkdag in hun bolide naar een VINEX-wijk razen.

  7. Ronald

    Nou, zonder verkeersbesluit lekker de rijbaan op.
    Zonder fietspad is dat toch de juiste plaats op de weg?

  8. Heer Kuch….

    En de volgende keer stemmen we weer als makke schapen op GL en D’66, want deze “frisse/ hippe” partijen passen goed bij ons imago! toch? Niet?

    Vooral blijven doen, als er steevast partijen zijn die de stem van de kiezer verkwanselen zijn deze twee het, want het is ze, net als bij de wat rechtsere partijen, vooral om de macht te doen, alleen hebben ze er een mooi cadeaupapiertje omheen gedaan.

    Het is natuurlijk een farce dat GroenLinks. waar zit ‘m dat groene en waar zit ‘m dat linkse in eigenlijk, in de raad zich opwindt over dit plan, terwijl ze daar natuurlijk al maanden vanaf weten; men zit in het college toch? En sinds wanneer maakt GL zich eigenlijk druk over het verkeer en het fietsbeleid in Utrecht?

    Fietsen is al jaren een hell in Utrecht, als het niet door het gedrag van de mensen is, dan is het wel door de complete door de gemeente gecreëerde hoogst onveilige omgeving. Maar men wordt vrijgepleit van schuld in een onderzoek, dus we blijven lekker doormodderen. Dat alle slachtoffers en bijna slachtoffers ten spijt.

    Mij bekruipen twee gedachtes. Voor de hippe, yuppie, achterban van D’66 en GL is het geen probleem, want die willen graag Amsterdammertje spelen, groot stadje spelen. In Amsterdam is fietsen toch ook zo? Hoort toch bij een grote stad? Een beetje living on the edge? Lekker alle regels negeren en anderen in gevaar brengen? Lekker je kind achterop de fiets laten staan? Overigens een hele provinciale gedachte, maar goed.

    En gedachte twee: they don’t give a shit. Het is ze namelijk om macht te doen en het gaat ze net zoveel, zo niet meer, om prestigeprojecten als de andere partijen. Men moet namelijk Utrecht op de kaart zetten en hoogopgeleide buitenlandse expats aantrekken. Dat is weer goed voor de stijging van de huren. Ook moet de stad een aantrekkelijke vestigingsplaat worden voor bedrijven en winkelketens. U kunt zich wel voorstellen voor wie met name dat goed is. Mooie bijkomstigheid; al het “plebs” wordt de stad uit gedreven richting Nieuwegein. Dat is natuurlijk geen partijbeleid, maar komt mooi uit.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).