Filmpje uit 1956: Zo zag het Spoorwegmuseum er toen uit | De Utrechtse Internet Courant Filmpje uit 1956: Zo zag het Spoorwegmuseum er toen uit | De Utrechtse Internet Courant

Filmpje uit 1956: Zo zag het Spoorwegmuseum er toen uit

Filmpje uit 1956: Zo zag het Spoorwegmuseum er toen uit
Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid heeft een speciaal kanaal gemaakt over Utrecht. Historische filmbeelden over de stad en bijzondere gebeurtenissen. Opgravingen naar de fundamenten van het middeleeuwse kasteel Vredenburg in 1976, een felle brand op het Centraal Station in 1938 en een feestelijk onthaal voor Anton Geesink, wereldkampioen judo in 1961, het is er allemaal te zien.

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid heeft een speciaal kanaal gemaakt over Utrecht. Historische filmbeelden over de stad en bijzondere gebeurtenissen. Opgravingen naar de fundamenten van het middeleeuwse kasteel Vredenburg in 1976, een felle brand op het Centraal Station in 1938 en een feestelijk onthaal voor Anton Geesink, wereldkampioen judo in 1961, het is er allemaal te zien.

Elke week toont De Utrechtse Internet Courant zo’n bijzonder filmpje. Deze week kijken we naar een filmpje uit 1956 over het Spoorwegmuseum. Het museum zat toen net twee jaar in in het in 1874 gebouwde Maliebaanstation. Tegenwoordig is het museum een groot spektakel. In de jaren ’50 ging het er nog iets anders aan toe.

Bron: Polygoon, 1956. Collectie: Beeld en Geluid

5 Reacties

Reageren
  1. Ferry

    Een stukje nostalgie. Zo ken ik het vroegere Spoorwegmuseum.
    Ik mis in het huidige museum deze demobaan. Lijkt mij toch leerzaam voor de huidige bezoekers. Natuurlijk in een moderne variant.

  2. Rob S

    Als jongetje van 7 op ooghoogte tegen deze modelbaan aankijken…was wat anders dan het Märklin-setje thuis!
    Als de dag van gisteren…

  3. Utrecht Centraal

    Leuk die model spoorbaan. Gelukkig is er wel veel geïnvesteerd in vernieuwing… anders was het nu gesloten door gebrek aan bezoekers. In feite richt overigens het Museum zich nu nog steeds op het verleden, en vindt ik het erg jammer dat de huidige tijd en toekomst van High speed Rail bijvoorbeeld helemaal niet aanbod komt. Daar door ontstaat bij breed publiek een indruk dat ” rail” ietst leuks van het verleden is…niets is minder waar. Rail transport is essentieel om onze metropolen goed bereikbaar te houden. Mondiaal zie je investeringen hier in toe nemen. Bv in Dhelli met super metro op palen, bullit train Tokio-Osaka, en zelf een van de meest anti spoor landen ( USA) , overweegt weer High Speed treinen.. In Utrecht echter kijkt men alleen naar het verleden, dat is zeker een gemiste kans…

  4. Fabian

    Mooi om terug te zien.

  5. Ed

    Ik kijk thuis tegenwoordig 😉
    https://www.youtube.com/watch?v=M38g_AMu6R4

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).