Foto’s: De ultramoderne verkeersleidingspost in Utrecht in gebruik genomen | De Utrechtse Internet Courant Foto’s: De ultramoderne verkeersleidingspost in Utrecht in gebruik genomen | De Utrechtse Internet Courant

Foto’s: De ultramoderne verkeersleidingspost in Utrecht in gebruik genomen

Foto’s: De ultramoderne verkeersleidingspost in Utrecht in gebruik genomen
De officiële opening van de nieuwe verkeersleidingspost in Utrecht is een feit. Het robuuste, moderne en opvallende gebouw is vandaag in gebruik genomen. In de verkeersleidingspost verwerken de treindienstleiders van ProRail dagelijks het meeste treinverkeer van Nederland.

De officiële opening van de nieuwe verkeersleidingspost in Utrecht is een feit. Het robuuste, moderne en opvallende gebouw is vandaag in gebruik genomen. In de verkeersleidingspost verwerken de treindienstleiders van ProRail dagelijks het meeste treinverkeer van Nederland.

Het gebouw heeft een oppervlakte van bijna 4.500m2 en biedt plaats aan 100 medewerkers. De verkeersleidingspost ligt in de Cartesiusdriehoek, een gebied met een rijk spoorverleden. Treinenfabrikant Werkspoor was tot in de jaren zeventig in het gebied gevestigd. Reizigers zien uit de trein tussen Utrecht en Gouda/Amsterdam het gebouw liggen.

Het epicentrum van de nieuwe verkeersleidingspost vormt de seinzaal, een grote open ruimte met een oppervlakte van circa 1.000 m² en een hoogte van 5,20 meter. De seinzaal biedt eveneens ruimte voor opleidingen via ‘serious gaming’. De bouw van de nieuwe post heeft een jaar geduurd.

4359-29Bewust buiten ontruimingsgebied van Utrecht Centraal

Na de brand in de oude verkeersleidingspost in 2010 was duidelijk dat de nieuwe post buiten het ontruimingsgebied van Utrecht Centraal moest komen te liggen. Bij eventuele calamiteiten en ontruiming van het stationsgebied kan de post nu blijven functioneren en ondervindt het treinverkeer minder hinder.

Bij de bouw van de nieuwe post is ook rekening gehouden met uitval van stroom: alle stroomvoorzieningen en ICT-systemen zijn dubbel uitgevoerd en mens en techniek zijn gescheiden. De impact van een verstoring of calamiteit blijft daardoor zo klein mogelijk.

Architectenbureau dJGA koos voor het gebruik van cortenstaal en glas in het ontwerp om de post een industriële, robuuste uitstraling te geven. “Door de industriële uitstraling sluit het gebouw goed aan bij de spooromgeving,” zegt Maurits Algra, architect en directeur bij dJGA. “Van veraf gezien lijkt de post een natuurlijk onderdeel van het spoor; van dichtbij springt het gebouw bij passerende reizigers in het oog.”

4359-44 4359-80 4359-70 dicht NVLU_NL open NVLU_NL

6 Reacties

Reageren
  1. Jiri

    De tijd van vertraagde, vieze en overvolle treinen is nu eindelijk verleden tijd!

  2. Ronald

    Mooi pandje.
    Schijnt nogal beroerd bereikbaar te zijn met ‘t OV, dat vind ik dan wel weer geestig.

  3. Linn

    En daar kijk je dan op uit vanuit je huis en blokkeert je zon. Mooi gebouw, verkeerde plek.

  4. Bart

    @Ronald. Valt wel mee hoor, 5 minuten lopen vanaf station Utrecht Zuilen.

  5. kees berger

    Fraai object ! Had zeker niet misstaan (sterker nog, had een goede kans gemaakt om winnaar te worden) in de treurigstemmende lijst van genomineerden voor de Rietveldprijs 2015.

  6. advertban

    Vind het steeds weer zo jammer dat dit soort publicaties gebruikt wordt voor het spuien van allerlei kennelijk opgekropte frustraties…. Begrijpelijk, misschien, maar is hier de juiste plaats ?
    De architectuur van eender welk gebouw is een kwestie van persoonlijke smaak. Of het op de juiste positie staat … als het maar staat en naar behoren werkt 🙂
    Centrale verkeersleiding, waarbij er zoveel mogelijk verkeersleiders per regio zo dicht mogelijk bij elkaar zitten, waarbij er een meer dan deugdelijke “back-up” is voor elektra en computer zaken, goed bereikbaar voor hen die daar werken (in onregelmatige uren zodanig dat er toch geen OV is !), kortom, vele keuzes die bepalen of het doel en daarmee de functie van het object effectief zal zijn …..
    Daar gaat het om…
    Uiteindelijk vindt dat alles binnenin plaats…. omwille van de veiligheid en gunstige treinloop.
    Hoop nog eens ‘binnenin’ te mogen komen kijken …. 😉

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).