Foto’s: De weg van het water; de Catharijnesingel in Utrecht neemt vorm aan | De Utrechtse Internet Courant Foto’s: De weg van het water; de Catharijnesingel in Utrecht neemt vorm aan | De Utrechtse Internet Courant

Foto’s: De weg van het water; de Catharijnesingel in Utrecht neemt vorm aan

Foto’s: De weg van het water; de Catharijnesingel in Utrecht neemt vorm aan
Na tientallen jaren komt de dag steeds dichterbij dat er weer daadwerkelijk water door de Catharijnesingel zal stromen. De betreffende singel is in de jaren zeventig gedempt, tot verdriet van veel Utrechters. Over enkele maanden moet het water weer tot TivoliVredenburg stromen, in 2019 moet het water door de volledige Catharijnesingel kunnen stromen.

Na tientallen jaren komt de dag steeds dichterbij dat er weer daadwerkelijk water door de Catharijnesingel zal stromen. De betreffende singel is in de jaren zeventig gedempt, tot verdriet van veel Utrechters. Over enkele maanden moet het water weer tot TivoliVredenburg stromen, in 2019 moet het water door de volledige Catharijnesingel kunnen stromen.

Op de website van de Projectorganisatie Stationsgebied CU2030 is meer te lezen over de toekomstige situatie. De singel moet een levendige stadsgracht worden met werven, horeca en winkels. Hiermee wordt de historische singelstructuur rond de binnenstad in ere hersteld. De singel sluit aan op de Leidsche Rijn zodat een vaarverbinding ontstaat.

Naast de entree van TvioliVredenburg aan de Catharijnesingel is straks ruimte voor een terras. Brede trappen die afdalen naar het water vormen de kademuur. Zo ontstaat, net als elders in de stad, veel levendigheid aan het water.

Behalve een nieuw aan te leggen Catharijnesingel komen er een aantal nieuwe oversteken. Ter hoogte van de Knipstraat komt de Paardenveldbrug en ter hoogte van de Mariaplaats ligt sinds maart 2014 Moreelsebrug. Waar de Leidsche Rijn en de Catharijnesingel straks samenkomen komt een stelsel van bruggen, de Vredenburgknoop.

De weg van het water 01 De weg van het water 03 De weg van het water 04 De weg van het water 05 De weg van het water 06 De weg van het water 07 De weg van het water 09 De weg van het water 10 De weg van het water 11 De weg van het water 12 De weg van het water 13

9 Reacties

Reageren
  1. Jeroen

    Wat doet die vrachtwagen daar op het een na laatste plaatje? Dat lijkt me wel een vreemde plek en past ook niet onder de volgende brug door?

  2. Utrechter

    Bevoorrading van TivoliVredenburg, de tunnel komt bij de laad en losplaats uit.

  3. frans borgers

    fantastisch de metamorphose
    Als rechtgeaarde uUrechtenaar/Utrechter??
    ben ik wel trots hoor. Al woon ik in Frankrijk, ik blijf nieuwsgierig naar de veranderingen die plaats hebben in Utrecht.

    Ook de Mariaplaats etc. De Tolsteeg ziet er ook al goed uit.
    Ben benieuwd hoe het is als ik naar Nederland ga voor een paar weken.

  4. ACTK

    @Jeroen
    Nog even en we kunnen er slootje springen. Je dacht een singel terug te krijgen, maar er komt inderdaad een weg langs voor de bevoorrading van Tivoli. En inderdaad, die vrachtwagen is ook veel te groot. Dus die bomen die komen daar idd niet en die tunnel zal ook heel anders uitvallen. Je kijkt dan ook naar de reclametekeningen die zijn gemaakt om beslissers over te halen om een extra duit in het zakje te doen voor deze briljante oplossing.
    Zo’n 30 dagen per jaar zal het aanvoelen zoals het er op de tekening uitziet. Zonnig, opgeruimd, misschien zelfs met verblijvende mensen en gezellig. Verder zal het er betrekkelijk veel regenen zonder enige beschutting en vooral heel veel waaien waardoor menigeen die zich er onverhoopt terugvindt zich door dit gebied zal spoeden. Niet geheel toevallig. Want daarom zal je vaker over HC lopen als je van het station naar de stad gaat. Alwaar de huurders van de ontwikkelaar van dit project hun winkeltjes hebben… 🙂

  5. Kurt Westerman

    @ACTK

    Zullen we de terrassen aan de werfkelders en de terrassen op de Neude, de Oudegracht, het Janskerkhof, het Ledig Erf en de Mariaplaats dan ook maar opdoeken? Ik bedoel om daar nou allemaal ruimte voor in te richten terwijl je er maar 30 dagen per jaar gebruik van kan maken is natuurlijk ook onzin. Het zou inderdaad goed zijn als we er weer parkeerplaatsen inrichten, daar kun je tenminste 365 dagen per jaar gebruik van maken.

  6. ACTK

    @Kurt Westerman
    Wedden om een gezellige discussie op een gezellig terrasje (dat jij mag uitkiezen) dat wij op een ietwat winderig zonnig dagje in de beschutting van een gezellige gracht terecht komen in plaats van op een tochtige trap tussen torenhoge gebouwen? Het ene terras is nou eenmaal het andere niet. Vooruit, laten het 60 dagen zijn. Ook goed. Maar interessant ogende architectuur doet niets voor de gevoelstemperatuur helaas. Ik wil niet cynisch zijn al klinkt het wel zo. Maar het helpt op zijn minst als je je afvraagt waarom de werfkelders en dergelijk zo succesvol zijn. De plek die je daar maakt heeft meer overeenkomsten met een strandtent dan met een werfkelder.
    Maar er zullen zeker dagen zijn, misschien wel 90 in een goed jaar, dat het er goed toeven is… 😉

  7. utrechtse vogel

    Langs de singel horen sowieso geen terrasjes. Die zijn er nergens en er ook nooit geweest. Dus wat zeuren jullie nou?

  8. Kurt Westerman

    @Utrechtse vogel

    Daar heeft u natuurlijk helemaal gelijk. De singels zijn om in te varen of langs te wandelen en bevorderen de algehele uitstraling van het gebied. Dat is ook de wens van een hoop Utrechters.

    Ja, dat het wel eens kloteweer is in Nederland is vervelend maar doet niets af aan die wens. Genoeg mensen die wandelen zonder zon of juist met regen.

  9. Ed Venekamp

    Pfff wat zijn er tegenwoordig toch een hoop azijnzeikerds zeg. Ik ben blij met elk terras in de stad! Jeetje waar gaat dit over?!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).