Geen subsidie meer voor aanschaf diesel Euro 6 | De Utrechtse Internet Courant Geen subsidie meer voor aanschaf diesel Euro 6 | De Utrechtse Internet Courant

Geen subsidie meer voor aanschaf diesel Euro 6

Geen subsidie meer voor aanschaf diesel Euro 6
Het is niet langer mogelijk om subsidie te krijgen voor de aanschaf van een Euro 6 dieselauto. Dat heeft het college van B&W besloten na het dieselschandaal.

Het is niet langer mogelijk om subsidie te krijgen voor de aanschaf van een Euro 6 dieselauto. Dat heeft het college van B&W besloten na het dieselschandaal.

De gemeente wil geen bijdrage leveren aan het in stand houden van deze praktijken door subsidie te geven voor auto’s waaraan wellicht ‘gesleuteld’ is. De afgelopen weken is duidelijk geworden dat autofabrikant Volkswagen door middel van speciale software in hun dieselmodellen typegoedkeuringstesten in laboratoria heeft gemanipuleerd om aan uitstootnormen voor stikstofoxiden (NOx) te voldoen.

Subsidiëring van de aankoop van euro 6 dieselauto’s was één van de vervangingsmogelijkheden bij de subsidie voor de sloop van vervuilende dieselauto’s voor bewoners en bedrijven, de zogeheten sloop- en vervangingsregeling.

7 Reacties

Reageren
  1. D.

    De gemeente zou ook de subsidie kunnen beperken tot auto’s waarvan in de praktijk is aangetoond dat ze echt aan de normen voldoen.
    Maar wellicht is dat een praktisch of administratief te ingewikkelde procedure?

  2. Marjan Fietsman

    Of auto’s zijn gewoon idiote archaïsche voertuigen.

  3. Frank

    @Marjan: Dat is een quasi-stoere, en even ondoordachte en onjuiste uitspraak als de stelling dat een fiets het meest primitieve voertuig ter wereld is.
    Als je bedoelt dat de explosiemotor op basis van fossiele brandstoffen archaïsch is, kan ik een heel eind met je mee gaan. Maar veel verder ook niet.

  4. kees van oosten

    En nu de milieuzone nog afschaffen, want nieuwe diesels zijn geen spat schoner dan ouwe diesels.

    Er zit echt maar één ding op om de lucht schoner te krijgen en minder CO2 uit te stoten: minder autoverkeer.

    De gemeente weigert al jaren om het woonwerkverkeer uit de regio aan de rand van de stad te doseren met verkeerslichten.
    Een maatregel die niets kost en buitengewoon effectief is.

  5. Thomas

    Het zou logischer zijn wanneer de milieu zone nu voor alle diesels gaat gelden.

  6. Frank

    @Kees van Oosten: Doseren levert volgens mij niks op. Mensen gaan gewoon hun werktijd aanpassen.

    Als je in tien seconden drie keer hard schudt met een pakje hagelslag is je boterham belegd. Als je het pakje langzaam keert en de hagelslag doseert kun je in vijf seconden zelfs meer hagelslag op je boterham hebben.

    Het gevolg is dus geen afname, maar spreiding. Tel uit je winst. De dosering op de Weerdsingel WZ heeft ook weinig meer dan alleen files tot en met het Westplein opgeleverd. Minder verkeer per tijdsperiode dus, maar wel gedurende een langere tijd.

  7. Frank

    @Thomas: Da’s leuk. Wordt het in één klap stil in de stad. Tenzij je denkt dat glazenwassers, aannemers, taxichauffeurs, onderhoudsbedrijven, transport- en koeriersbedrijven en… en… en… allemaal niet nodig zijn en alleen voor de binnenstad van Utrecht even een andere auto gaan kopen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).