Gemeente experimenteert met twee nieuw soort fietsrekken die dienen als hek bij de Schouwburg | De Utrechtse Internet Courant Gemeente experimenteert met twee nieuw soort fietsrekken die dienen als hek bij de Schouwburg | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente experimenteert met twee nieuw soort fietsrekken die dienen als hek bij de Schouwburg

Gemeente experimenteert met twee nieuw soort fietsrekken die dienen als hek bij de Schouwburg
Op het Lucasbolwerk zijn gisteren twee nieuw soort fietsenrekken geplaatst. Door middel van de rekken moeten fietsen als hek om het Zocherplantsoen gaan dienen. De gemeente wil ervaren hoe deze rekken functioneren. Iedereen die zijn fiets hier de komende tijd parkeert, kan tot 15 december zijn mening geven.

Op het Lucasbolwerk zijn gisteren twee nieuw soort fietsenrekken geplaatst. Door middel van de rekken moeten fietsen als hek om het Zocherplantsoen gaan dienen. De gemeente wil ervaren hoe deze rekken functioneren. Iedereen die zijn fiets hier de komende tijd parkeert, kan tot 15 december zijn mening geven.

De test maakt deel uit van het project ‘proeftuin fietsparkeren Lucasbolwerk’. Samen met omwonenden, ondernemers en andere belanghebbenden wordt er gezocht naar slimme oplossingen voor het kort parkeren van fietsen.

Eén van de oplossingen is een fietsenrek, dat tegelijk het hek langs het Zocherpark vormt. Uit diverse ontwerpen zijn de Puls de Wal uitgekozen om in de praktijk te testen. Begin 2016, als de verbouwing van de Stadsschouwburg is afgerond, worden de definitieve fietsenrekken geplaatst.

Meedoen aan de test kan hier.

Fietsrekmodel 'Puls'
Fietsrekmodel ‘Puls’

18 Reacties

Reageren
  1. Erwin

    Beide rekken zijn ongeschikt voor fietsen met dikke(re) banden wat ze volledig ongeschikt maakt.
    Ook het feit dat je je fiets niet aan de rekken kan vastmaken maakt ze ongeschikt.

  2. Kees

    Ik stem voor Puls.
    Maar dan wel graag tegemoetkomen aan de bezwaren van Erwin!
    De Puls maakt ook duidelijk dat het een hek moet zijn als er geen fietsen in staan. (en ik vind ‘m ook wel mooi eigenlijk)

  3. Utrecht Centraal

    verrassende ontwerpen… maar helaas voldoet deze niet aan de Utrechtse situatie..omdat je fiets NIET vast kunt zetten moet je of een oud barrel hebben, goede fiets verzekering, of denken dat een dief jou fiets wel vriendelijk zal laten staan. Na ongeveer 1 fiets diefstal per jaar, die notabene vast staat,is het vertrouwen in deze oplossing minimaal.. Leuk in Bilthoven, of zo !

  4. Hypocriticus

    want in Bilthoven worden geen fietsen gejat?

  5. Utregter

    Probleem met de puls is dat mensen hun fiets gewoon tegen het hek aan zullen gaan zetten om hem goed vast te kunnen maken. Nieuwe ontwerpen graag!!

  6. BramD

    Probeer je eens voor te stellen hoe zo’n gazon oogt als er een kring van fietsen en fietswrakken (Unitas) omheen staat.
    Treurig toch.
    Laat het park het park en plaats de fietsen waar ze horen, creëer dus, net als voor auto’s is gebeurd, fietsparkeerplekken op straat.

  7. stefan

    je kunt ook gewoon je fiets in een bewaakte stalling zetten. het kost (bijna) niets en het straatbeeld wordt een stuk mooier zonder al dat oud ijzer.

  8. Jamai

    Dikke banden, enorme rekken voorop: al die mensen zoals Erwin zoeken maar een plek waar hun lelijke vehikel wél kan staan. We maken alle parkeerplaatsen ook niet geschikt voor limousines.

  9. Frank

    Beide ontwerpen zijn -voor wat ik aan de foto’s kan beoordelen- totaal ongeschikt. Ten eerste omdat ze niet toelaten het frame ‘aan de vaste wereld’ te verbinden zoals de politie dat terecht adviseert. En ten tweede is elk fietsenrek dat primair gebaseerd is op een klemmend wiel om de fiets rechtop te houden de pest voor je wiel als het al, zoals al gemeld, überhaupt werkt voor dikke banden. Eén flinke tik ertegen van mensen die hun fiets er wat ruw tussenuit halen en er zit een slag in je voorwiel.

    Kortom: Back to the drawing board.

  10. Tineke

    De gekozen fietsrekken zijn totaal ongeschikt. Waarom niet bv. een rand met nietjes, daar kan je tenminste de fiets met een ketting aan vastmaken

  11. Gerry

    Voor een land waar zoveel gefietst wordt zijn we toch wel onhandig met fietsrekken. Onlangs in Washonton DC gefietst, die pakken het echt handiger aan. Een aantal verticale palen op een rij met op zadelhoogte een ring (zeg maar een P, en dan ook gespiegeld) ziet er nog leuk uit ook. Je hoeft niet meer onhandig naar je voorwiel te kruipen, maar kan heel gemakkelijk je fietsframe vastmaken, wat veel beter is.
    De voorbeelden hier getoond lijken niet best, bedacht door iemand die zelf niet uit de auto te krijgen is?

  12. Claudia

    Mooie ontwerpen, en fijn dat er creatief wordt gedacht. Helaas is er niet gedacht aan andersoortige fietsen, bakfietsen en driewielers passen er niet in. Plus dat de standaard breedte dan ook niet past. met een aanpassing bijvoorbeeld aan het eind van de rij of dichterbij de ingang (ivm fietsen voor mensen met een beperking) bordje erbij parkeren voor.. zijn we allemaal blij. Dat is inclusief denken.

  13. Herman

    Raar laten ze eerst het autoparkeerprobleem oplossen. Fietsen worden altijd wel ergens neergezet.

    De stad heeft duizenden extra parkeerplaatsen voor auto’s nodig. Er is nog genoeg ruimte rond de singels om vele parkeerplaatsen te creeeren.

  14. Gertrude

    @Herman: hahahahahahahahahahahahahaha, man kom jij eens snel uit die auto van je!!
    Zet dat stinkding van je maar in P&R op de Uithof, en doe je dat laatste stukje op je aan te schaffen vouwfiets. Ook beter voor je buikje. Dahag Herman!

  15. Frank

    @Gertrude: Is het je heel moeilijk voor te stellen dat er ook mensen zijn die een auto nu eenmaal nodig hebben? Vanwege een handicap, vanwege hun beroep dat vervoer van veel (of weinig zware) zaken vereist? Of omdat zij van buiten de stad komend, één van die talloze kekke bedrijfjes moeten bezoeken die het wel interessant vinden om zich in de binnenstad te vestigen maar vergaten dat hun klanten geen OV adepts zijn? Of omdat zij simpelweg werk in de stad moeten uitvoeren dat een auto vergt, zoals glazenwassers, pakketbezorgers, aannemers, klussenbedrijven, de rioolreiniging, kabelmaatschappijen, energiebedrijven en ga zo maar door?

    Ik heb er geen probleem mee hoor, maar als ik persoonlijk iets voor een klant in de binnenstad van Utrecht doe, krijgt-ie van mij gewoon een rekening die vijftien Euro hoger is dan iemand die mij iets in Papendorp laat doen. Schone lucht heeft nu eenmaal zo zijn prijs.

  16. Hans

    Was gisteravond bij de schouwburg. In ieder geval zijn er daar meer rekken gewenst zijn, kon m’n fiets weer niet op een goede plek kwijt.

    Wel even de twee proefrekken bekeken. De ‘Wal’ ziet er het mooiste uit. De ‘Puls’ is praktischer omdat je daarbij tenminste nog je voorwiel met een ketting vast kunt maken.

  17. claudia

    @Jamai, een driewieler voor mensen met een beperking heeft nu eenmaal dikke banden.

  18. Corine

    Ik heb een moederfiets. Je weet wel, zo’n forse fiets met breed stuur waar je een kinderzitje op hangt. En die hebben ook brede wielen. Bij de bushalte van lijn 8 bij het Tolsteegplantsoen staan ook nieuwe rekken. Zien er leuk uit en bovendien kun je je er fiets aan vast zetten.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).