Gemeente gaat citymarketing serieuzer aanpakken | De Utrechtse Internet Courant Gemeente gaat citymarketing serieuzer aanpakken | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente gaat citymarketing serieuzer aanpakken

Gemeente gaat citymarketing serieuzer aanpakken
Vanaf 2017 heeft Utrecht één grote citymarketing organisatie in plaats van meerdere afdelingen. De samenwerkingen die tijdens de Tour de France zijn ontstaan moeten serieus vorm gaan krijgen. 

Vanaf 2017 heeft Utrecht één grote citymarketing organisatie in plaats van meerdere afdelingen. De samenwerkingen die tijdens de Tour de France zijn ontstaan moeten serieus vorm gaan krijgen. 

Het college van B&W heeft deze week ingestemd met de komst van de nieuwe marketingorganisatie die de stad Utrecht op de kaart moet gaan zetten. Stichting Toerisme Utrecht (STU) en Stichting Cultuurpromotie Utrecht (SCU) gaan onderdeel uitmaken van deze nieuwe brede marketingorganisatie en nemen samen met andere partners uit de stad het initiatief.

“Mooi om de energie en het succes van de samenwerking van de Tour de France te benutten en te verzilveren”, zegt Jeroen Kreijkamp, wethouder Economische Zaken en Citymarketing. “In één Utrechtse marketingorganisatie worden krachten en middelen goed benut.” De nieuwe marketingorganisatie richt zich op het profileren van Utrecht voor bezoekers, bewoners en bedrijven.

De stichtingen STU en SCU gaan samen met onder meer de Rabobank, het Utrecht Science Park en de Stichting Utrechtse Musea de organisatie opzetten. Per 1 januari 2017 is de nieuwe marketingorganisatie operationeel.

8 Reacties

Reageren
  1. Frederik

    Haha, voorlopig krijgt de gemeente het Broese-pand niet. Gelukkig maar, want wie weet wat ze daar nou weer zouden gaan doen. Wat mij betreft krijgt Jos Stelling inspraak bij de toekomstige bestemming. Wat mij betreft krijgt Utrecht een wethouder ‘conservatie binnenstad’.

  2. Chris

    Waarom nemen gemeenten toch allemaal hun toevlucht tot ‘city marketing’?

    Het woord ‘marketing’ geeft al aan dat het de stad reduceert tot consumptiegoed. City marketing leidt door geforceerde programmering tot verschraling van de stad.

    Een stad laat zich niet vatten in een paar begrippen, kwaliteiten of evenementen. Een gemeente die dat doorheeft en op het grote geheel stuurt heeft geen city marketing nodig. Steden die op een dergelijke manier worden bestuurd ‘verkopen’ zichzelf, zoals ze de afgelopen honderden jaren hebben gedaan.

  3. wimutrecht

    @Frederik. Je bedoelt gezien je bijdrage op een wethouder Conservatief Binnenstad of zo je wilt Utrecht. Jos Stelling heb ik slechts kunnen betrappen op ikke, ikke en de verandering kan stikke.
    Het Broese pand krijgen was helemaal het plan niet. Door alle ontwikkelingen kon dat pand wel eens leeg komen en daarom koos de gemeente voor de optie het te verkopen met voorwaarden voor ontwikkeling aan een projectontwikkelaar. Want wie zou daar nu niet willen zitten.Echter Uit de as van het faillissement van de boekverkopers kwam er belangstelling en investering en ging de gemeente een deal die echter niet goed uitpakt voor de gemeente. Maar niet getreurd er is genoeg belangstelling voor het overblijvende deel waarin Broese wordt opgenomen. Want vergis je niet het deel wat Broese huurt is een fractie van het geheel. Daar heeft Jos Stelling helemaal niets mee te maken.
    Voor de rest moet Jos zich maar houden bij bureau Tolsteeg. Dat heeft hij goed gedaan en kan hij en zijn trouwe geestverwanten aan de tap mijmeren over: hoe mooi het vroeger was toen hij z’n gang nog kon gaan. Het oude City pand kan met behoud van de buitenkant een ideaal theater worden met Claudia de Breij als drijvende artistieke kracht. En laat “” de Kade” een nieuwe Kino geschiedenis beginnen aan het Paardenveld waar ooit al film werd gedraaid in Casino.

  4. Frans van Overeem

    @wimutrecht. Sorry, maar ik vind je verhaal nogal warrig. Stelling mijmerend aan de bar over vroeger? Volgens mij wil hij verder met ideeën die goed zijn voor de Voorstraat in het bijzonder en de stad in het algemeen. De rest kan stikken? Welke rest? Claudia de Breij als artistieke kracht achter de City? Warrig. Daar laat ik het bij.

  5. Bernard Tomlow

    Wat Jeroen Wielart met zijn bierviltje al niet heeft veroorzaakt! Voor mij de man van het jaar.

  6. Roland Goetgeluk

    Eens met Tomlow. Wielart weet hoe City Marketing werkt i.t.t. vele afdelingen bij de gemeente Utrecht. En een aantal burgers die het ook niet snappen. Maar … burgers valt het niet kwalijk te nemen, de professionals wel. Ik heb daar al eens wat over geschreven. http://www.duic.nl/nieuws/grimlachje-waar-is-de-gele-toeristische-fietsroute-grand-depart/

    Marketing heeft niet met alleen ‘consumenten’ te maken. De kern van marketing is de mooie mantra van Kotler: CC DV TP .
    C: CREATE.
    C: COMMUNICATE
    D: DELIVER.
    V: THE VALUE.
    T: TO THE TARGET MARKET.
    P: AT A PROFIT.

    Het organiseren van heet managen.
    CREATING VALUE = PRODUCT MANAGEMENT. COMMUNICATE VALUE = BRAND MANAGEMENT.
    DELIVER VALUE = CUSTOMER MANAGEMENT.

    Hierbij het filmpje waarin Korler hetzelf zegt. Excuus voor het ontbreken van een onderiteling.
    https://www.youtube.com/watch?v=LowCgFAywbA

  7. Kees Cornelder

    Aha! Gemeentelijke ambtenaren en van overheidswege gefinancierden hebben dus een nieuw gezelschapsspeeltje voor zichzelf verzonnen.
    Begrip hiervoor: je moet toch wát doen om vooral van de straat en op kantoor te kunnen blijven!

  8. Martijn

    Ik vind het altijd gek dat gemeenten bijna allemaal twee verschillende merken hebben. Eentje voor de inwoners en eentje voor de rest van de wereld.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).