Gemeente: “Motie milieuzone heeft geen onmiddellijke gevolgen voor Utrecht” | De Utrechtse Internet Courant Gemeente: “Motie milieuzone heeft geen onmiddellijke gevolgen voor Utrecht” | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente: “Motie milieuzone heeft geen onmiddellijke gevolgen voor Utrecht”

Gemeente: “Motie milieuzone heeft geen onmiddellijke gevolgen voor Utrecht”
Het college van B&W geeft zich niet zomaar gewonnen wat betreft de afschaffing van de milieuzone voor personenauto’s. De motie die afgelopen donderdag is aangenomen in de Tweede Kamer heeft nog geen onmiddellijke gevolgen voor Utrecht, dat het verbod wil omzeilen via gemeentelijke verkeersborden.

Het college van B&W geeft zich niet zomaar gewonnen wat betreft de afschaffing van de milieuzone voor personenauto’s. De motie die afgelopen donderdag is aangenomen in de Tweede Kamer heeft nog geen onmiddellijke gevolgen voor Utrecht, dat het verbod wil omzeilen via gemeentelijke verkeersborden.

Utrecht heeft de milieuzone ingesteld op basis van de gemeentelijke bevoegdheid om een verkeersbesluit te nemen in het belang van het milieu en de rechtbank moet nog uitspraak doen over het ingestelde beroep tegen dit verkeersbesluit, zo stelt de gemeente.

Een gewijzigd Reglement voor Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) zou voor de gemeente als voordeel hebben dat de milieuzones voor vrachtauto’s, bestelauto’s en personenauto’s met hetzelfde milieuzonebord kunnen worden aangeduid. Wanneer gehoor wordt gegeven aan de motie dan is dat niet het geval. De situatie blijft dan voor Utrecht gelijk: voor personenauto’s en bestelauto’s wordt de milieuzone aangegeven met het C6 bord.

Verantwoordelijk wethouder Lot van Hooijdonk reageert op de ontstane situatie: “Wij vragen het Rijk al heel lang om eenduidig beleid. De gemeente heeft het Rijk gevraagd om aankondigingsborden langs de snelwegen, om verkeersborden en om gegevens van het RDW om mensen goed voor te lichten. Al deze faciliteiten ontbreken van Rijkswege. Dit terwijl ongezonde lucht op nummer 3 van de gezondheidsrisico’s staat, na roken en overgewicht. Er overlijden in Nederland jaarlijks 3.000* mensen door ongezonde lucht. In het publieke belang moet de overheid haar verantwoordelijkheid hierin nemen. Zo worden in Europa nieuwe, strengere normen gesteld voor de luchtkwaliteit om de gezondheid van mensen echt goed te beschermen. Gemeenten hebben daar ook een zware verantwoordelijkheid in, die wij in Utrecht nemen. De maatregelen die wij treffen zijn toekomstbesteding.”

Gekoppelde berichten

10 Reacties

Reageren
  1. Ronald

    Bord C6 zou nog wel logisch zijn icm een onderbord, maar het bord wat ik nu zie staan: een rond bord met rode rand en daarin het woord milieuzone. Dat betekent dat het verboden is voor milieuzones.

    Lijkt me een heel redelijk verbod, maar dat bedoelt de bordenmaker vast niet.

  2. Johan

    En nogmaals dank aan de SP voor het meestemmen met de rechtse autopartijen om de introductie van een landelijk uniform “milieuzone”-bord onmogelijk te maken…
    De SP zet zichzelf onnoemelijk voor schut hiermee.
    Ik vraag me af wat hun handtekening onder het college-akkoord inhoudt.
    Linkse kiezers met hart voor het milieu kunnen dus maar beter geen SP meer stemmen.

  3. Wim Vreeswijk

    Het milieuprobleem met Utrecht is dat we met 3553 inwoners per vierkante kilometer nog veel overbevolkter zijn dan landelijk met 502 inwoners per vierkante kilometer. Als je het aan de inwonertalgerelateerde fractiesubsidie en desbetreffende politieke partijen overlaat wordt deze verhouding nòg veel schever!

  4. Johan

    Nooit gedacht dat ik de SP een warm hart toe zou gaan dragen. Nu even wel. En als dan Groenlinks ook nog bij zinnen komt en haar verkeerspesthobby loslaat komt het nog wel goed met deze stad.

  5. Utrecht groeit

    @ Vreeswijk, merkwaardig…het gaat helemaal niet om inwoner aantal, maar of je steden wel of niet ” smart” maakt. Dat betekent bijvoorbeeld actief milieu beleid, stimuleren van elektrisch personen vervoer, Hybride, deel auto gebruik, stimuleren fiets infra structuur e.d.
    Overigens richt de Milieu zone zich vooral op het weren van bezoekers met nog echt sterk vervuilende auto’s…. Het aantal bezoekers is maar deels gerelateerd aan inwoner aantal, maar wordt meer bepaalt door het ( toenemende) aantal events in Utrecht.

  6. Bas

    ” Lot van Hooijdonk reageert op de ontstane situatie: “Wij vragen het Rijk al heel lang om eenduidig beleid”

    Nou Lot. Je gebeden zijn gehoord. Het Rijk heeft gesproken, een meerderheid van onze tweede kamer wil dat je stopt met je plan. Eenduidig genoeg?

  7. Wim Vreeswijk

    Wat Lotte van Hooydonk beoogt is alleen maar symptoombestrijding om de ongesubsidieerde en reeds overbelaste automobilist nog meer het leven zuur maken met allemaal flauwekultheorieën over milieuzones. Het gaat erom dat Utrecht lokaal ruim 7x zoveel overbevolkt is als landelijk. Dus dan heb je gewoon ruim 7x zoveel inwoners die de stad vervuilen met scooters, opgevoerde brommers, auto’s, open haarden, CV-ketels, afzuigkappen, barcecues,fysiek winderen door 331000 inwoners, enzovoort enzovoort. Indien we bijvoorbeeld alle 100.000 Utrechtse woningen zouden voorzien van zonnepanelen, dus niet subsidieslurpende windmolens, waar GL altijd over zeurt, klaart de atmosfeer in Utrecht al een heel eind verder op !

  8. sander

    Luchtvervuiling wordt gemeten door het RIVM.
    Deze website toont de resultaten van deze metingen:

    http://aqicn.org/city/utrecht/

    De meting laat zien dat de lucht in Utrecht goed is. Dan mag Lot mij eens uitleggen waar de slechte luchtkwaliteit dan wel is!

  9. Utrecht groeit

    @ vreeswijk. De 4e stad van de Randstad kun je toch niet vergelijken met Groningen, Zeeland, Gelderland ? De hele provincie Zeeland, heeft minder inwoners dan Utrecht stad….En in onze stadsregio wonen bijna 700.000 inwoners…moet die weg ?

  10. Wim Vreeswijk

    Reeds in de kabinetsperiode van Dr. W.J. Drees tussen 1947 en 1958 werden reeds vele tientallen miljoenen uitbetaald aan oprotpremie voor emigranten naar Australië, Canada en Zuid-Afrika omdat Nederland toen al overvol was met 9 miljoen inwoners. Koning Juliana bevestigde dat nog eens in haar troonrede in de 70er jaren van de vorige eeuw. In 1973 zaten we op 13 miljoen inwoners en vroeg Wiegel in zijn hoofdbestuur van de VVD: moeten wij die 65.000 gastarbeiders verstoken laten van hun gezinnen in Marokko en Turkije? Zijn conservatief-rechtse achterban stemde toen vrijwel unaniem tegen. Wiegel schrok zich toen als liberaal een hoedje! Doch aangezien de VVD toen ook al wilde regeren met de PvdA en Den Uijl en hem een zeer lucratief statusbaantje in de regering beloofd was stemde hij met zijn 34 kamerleden, ondanks de tegenstem van de door hem geraadpleegde achterban, tòch vóór de wet op de gezinshereniging en kwam er een coalitie tussen de VVD en PvdA tot stand. Met als gevolg dat de grenzen open gesteld werden voor gezinshereniging. In 1985 kwam het, rampzalige, Verdrag van Schengen tot stand en nu is het helemaal een bende geworden in ons landje en Schengengebied en zitten we met z’n allen kort voor een WO-III met al die politici zonder enige visie en voorspellend vermogen. Met die enorme bevolkingstoename van 9 naar 17 miljoen nu is het natuurlijk dweilen met de kraan open geworden. Daar kan geen windmolen van Lotte tegen op draaien, vrees ik, met een overvolle randstad en stad Utrecht.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).