Gemeente plaatst aftelborden verkeersknijp Monicabrug | De Utrechtse Internet Courant Gemeente plaatst aftelborden verkeersknijp Monicabrug | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente plaatst aftelborden verkeersknijp Monicabrug

Gemeente plaatst aftelborden verkeersknijp Monicabrug
Vandaag plaatst de gemeente Utrecht borden op de Weerdsingel die aftellen tot de start op 8 juni van de ‘knijp’ Monicabrug.

Vandaag plaatst de gemeente Utrecht borden op de Weerdsingel die aftellen tot de start op 8 juni van de ‘knijp’ Monicabrug.

De gemeente gaat het verkeer op de route Kaatsstraat- Oudenoord – Weerdsingel W.Z. – Paardenveld – Daalsetunnel knijpen. De gemeente meent dat de lucht gezonder wordt en dat de omliggende wijken beter bereikbaar zijn voor het bestemmingsverkeer. Op 8 juni start de gemeente met het knijpen van het verkeer door de verkeerslichten minder groen te geven. Op deze manier wordt de route minder aantrekkelijk voor automobilisten.

Het AD meldt dat de gemeente verwacht dat het doseren uiteindelijk zal leiden tot de helft minder verkeer op de Oudenoord en 45 procent minder op de Weerdsingel. De doorstroming op de Weerdsingel zal sterk verbeteren, want daar staat het nu grote delen van de dag vast. De Weerdsingel zal na de ‘knijp’ worden ingericht als 30-kilomter zone en krijgt ook aan de waterzijde een fietspad. Op het Paardenveld zal minder ruimte voor het autoverkeer zijn dan nu. Het Paardeveld zal als verkeersknooppunt beter aansluiten op de Amsterdamsestraatweg en de Catharijnesingel.

De gemeente verwacht dat er in het begin sprake zal zijn van filevorming en dat de beoogde effecten pas na enige tijd merkbaar zullen zijn. Zodra de maatregelen van start gaan, zal de gemeente het verkeer in de gaten houden om te kijken of de effecten het beoogde resultaat leveren.

23 Reacties

Reageren
  1. Sjongejonge

    Super!!! Dan kom ik ‘s ochtends helemáál de stad niet meer uit! Wat een ellende!

  2. Alwin

    Je zal maar in de stad wonen en er buiten werken. En dan nog even iets anders, waar komen al de centen vandaan die dit mogelijk maken. Alle invoerwegen worden de komende jaren verkracht. Dat moet toch een paar knaken gaan kosten. Uit welk potje komt dat?

  3. Bram

    Schonere lucht. Dat is toch heel wat waard?

  4. Alwin

    Schonere lucht? Files voor de stoplichten zal je bedoelen.
    De forensen zullen toch moeten blijven werken. Of niet dan?

  5. Bram

    De Weerdsingel en de rest van de smalle straten blijken al die auto’s niet goed aan te kunnen. Ingrijpen had toch al veel eerder gemoeten?

  6. Joris

    Hoe naïef denkt de gemeente. Meer filevorming is niet goed voor de lucht en al helemaal niet voor de bewoners! Wie denken ze dat daar rijden?!

  7. @bram

    @bram: ik vermoed dat: 1. Jij niet in de vogelenbuurt woont, 2. Jij geen auto hebt, 3. Jij niet de A12 op hoeft, 4. Jij niet om half 9 op je werk in Bodegraven hoeft te zijn. Dan zou je wel anders piepen…

  8. Bram

    @ @Bram: ik woon wel in de Vogelenbuurt. Al ruim 35 jaar. Heb altijd in Amsterdam gewerkt. Via trein en metro en de rest lopen. Reistijd stuk langer dan met auto. Dat wil zeggen, zolang er geen file is 😉

  9. stefan

    Het idee is om de automobilisten die van elders komen en ook een andere route kunnen nemen, te ontmoedigen. Dan komt er minder verkeer, en dan kunnen de bewoners veel sneller naar hun bestemming. Op de Catharijnesingel werkt dat prima, al bijna 10 jaar.

  10. Mike

    @stefan
    Je praat poep man en je gelooft in de sprookjes van de gemeente.
    Op de catharijnesingel sta je nog steeds elke dag in de file voor het doseerstoplicht. Daar is in de 10 jaar geen enkele auto minder gaan rijden door dat gedrocht van een stoplicht.

  11. Peter Utrecht

    Nu klagen en over 20 jaar de gemeente voor het gerecht dagen omdat je kind longkanker heeft door het fijnstof in de stad. Wat een gehuil hier, wees blij dat er iets gedaan wordt aan de luchtvervuiling in Utrecht die erger is dan in alle andere NLe en Europese steden. Moet je een beetje omrijden, erg hoor… Dit land dreigt te verzakken in een poel van klagende mensen die overal tegen zijn en alleen maar huillie huillie doen bij alle maatregelen die worden genomen, omdat ze zelf kennelijk geen enkel eigen verantwoordelijkheidsbesef kunnen tonen. En Duic dreigt ook al meegezogen te worden in het eeuwige geweeklaag van sommigen. Jammer. Fijne dag en geniet van het prachtige weer!

  12. Ronald

    En wat is precies de alternatieve route?
    Omrijden via Zuilen?
    Zuilenees kom d’r maar in.

  13. Ernst

    Yep, omrijden via Zuilen over de nog te versmallen stadsboulevard…

  14. Fred

    @Peter Utrecht: Helemaal mee eens!! Utrechters, kampioen klagen klagen klagen. Pff.

    En @Bram, pak lekker de trein naar Bodegraven. Of ga in Kanaleneiland wonen, zit je lekker dicht bij je A12 🙂

    Sjongejonge zeg.

  15. kees van oosten

    Het verkeer dat niet meer over de Weerdsingel gaat, gaat straks over de Amsterdamsestraatweg. Kortom, de luchtverontreiniging wordt verplaatst, waardoor die op de Amsterdamsestraatweg nog erger wordt.

  16. Rob

    Hadden ze toen de singels maar gedempt. Of niet?

  17. Tim

    Ik was wel benieuwd naar de gevolgen voor de Vogelenbuurter die naar Bodegraven moet. Op google maps wordt aangegeven dat nu – zonder knijp – de beste route al via de A27 loopt (tegen je instinct in eerst de verkeerde kant op). Als dat zo is, dan heeft de knijp toch geen negatieve effecten op de reistijd van deze mensen? En zullen deze mensen, die nu wellicht uit gewoonte langs de weerdsingel rijden, toch niet, na enig onderzoek naar de optimale route, over de amsterdamsestraatweg gaan rijden? Dat is 8 minuten langer…

  18. Maarten

    @Peter Utrecht: U rock!

  19. Marc

    Het is nu al een crime om 1 keer in de week de spullen van mijn kinderen vanuit de vogelenbuurt richting het huis van mijn ex aan croeselaan te brengen of weer terug. Wordt nu dus nog erger. Of moet ik dat nu ook via de a27 gaan doen? Brilliante oplossing.

  20. Stronk

    @Marc
    ik zou je per auto nu al de route:
    Kardinaal de Jong >> Waterlinieweg >> Rubenslaan
    aanraden, gaat ook zonder knip al sneller.
    Of gewoon een goede transportfiets kopen,
    het is (op de fiets binnendoor) maar een klein stukje,
    en dan vervuil je niks 🙂
    We zullen als stadsbewoners gewoon moeten wennen aan andere transportvormen als we de lucht in de stad leefbaar willen krijgen/houden.

  21. Luuk Upuuk

    Zijn erin de 21e eeuw geen computermodelletjes meer te maken waarmee alles keurig uitgetest kan worden en daarna dus beargumenteerd kan worden ingevoerd? Scheelt heel veel in de kosten en zal zorgen onder veel meer draagkracht onder de betrokken reizigers.Dit lijkt gewoon op weer een actie van de fietsmaffia.

  22. Jasper

    Die knip’s werken ook fantastisch, ga maar eens kijken bij de knip ter hoogte van de Rabotoren. Bijna al het verkeer neemt gewoon de busbaan. Goede actie Utrecht!

  23. Peter Utrecht

    Dat is demagogie @Jasper. Ik woon toevallig vlakbij de Croeselaan en het verkeer is daar dankzij de knip enorm afgenomen. Het is veranderd van een vieze, drukke straat in een mooie groene, rustige stadsstraat. In het begin ging er nog wel wat verkeer via de busbaan, ook omdat de situatie nog niet even duidelijk was her en der. Dat is het nu wel, over de busbaan lukt ook bijna niet meer. Je kunt ergens voor of tegen zijn, maar hou je wel aan de feiten aub.

    @Marc wat jammer dat de gemeente geen rekening houdt met jou en het feit dat jij en je partner op verschillende plekken in de stad wonen. Schande, ik zou ze aanklagen als ik jou was…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).