Gemeente verwijdert onnodige fietspalen | De Utrechtse Internet Courant Gemeente verwijdert onnodige fietspalen | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente verwijdert onnodige fietspalen

Gemeente verwijdert onnodige fietspalen
en zonder. Foto’s: gemeente Utrecht

en zonder. Foto’s: gemeente Utrecht

De gemeente gaat zoveel mogelijk onnodige fietspalen weghalen. Dit gaat gebeuren op de Utrechtse hoofdfietsroutes en op andere risicovolle plekken in de wijken. Samen met het wijkverkeersoverleg en de Fietsersbond brengt de gemeente onnodige fietspalen in beeld. Daarna volgt er een opschoonactie.

In en rond Kanaleneiland zijn er in 2013 al eens 50 paaltjes verwijderd. In de stad staan veel van deze fietspaaltjes. Ze zijn ooit neergezet om te voorkomen dat automobilisten het fietspad op rijden. Groot nadeel van deze paaltjes is dat er soms fietsers tegenaan rijden en (soms ernstig) gewond raken.

Op nieuwe fietsroutes worden er al zo min mogelijk fietspaaltjes geplaatst. Op de plekken waar de fietspaaltjes echt onmisbaar zijn, wordt er gecheckt op de veiligheid en zichtbaarheid (ook in het donker).

7 Reacties

Reageren
  1. Bas

    Jammer is wel dat het gevolg is dat automobilisten de fietspaden als sluiproute gaan gebruiken.

  2. Arend

    Een paar heel vervelende paaltjes, net naast het trottoir óp het fietspad, zijn te vinden in Papendorp op het fietspad dat naar Nieuwegein leidt bij de Papendorpseweg. Met name als het donker is, is dat een gevaarlijke situatie!

  3. Luuk Upuuk

    @ Bas, ieder voordeel heb zun nadeel. Een voordeel is dat minder validen en of ouderen in bromscooters of invalidewagens niet kilometers hoeven om te rijden omdat er ergens zo’n dom paaltje staat. Maar of de fietsmaffia op deze fietspadgebruikers zit te wachten??

  4. Paul

    Misschien ook idee om hier en daar wat hekwerkjes te plaatsen, zodat fietsers niet luktaak de autoweg op rijden…

  5. BramD

    @Paul:
    En ook niet de stoep op?

  6. Ria Glas

    Als je in een groep fietst, zie je een paaltje soms te laat.
    Fietsers die erdoor vallen, kunnen ernstig gewond raken. Bij te recreatieve Tour de France kwam de traumahelicopter er aan te pas. Een kennis kreeg twee gebroken ribben en een klaplong, en heeft weken op de intensive care gelegen. Zijn gezicht lag ook helemaal open. Een ander kreeg een wervelbreuk, het had een dwarslaesie op kunnen leveren.
    Fietspalen moeten alleen daar worden geplaatst, waar ze echt nodig zijn tegen sluipverkeer.

  7. Dirk

    Goed om te zien dat er nieuwe inzichten bij de gemeente zijn met betrekking tot hoeveel het moet managen in het verkeer.

    Graag overal minder stoplichten, paaltjes, verhogingen (ik zie de slechte oversteekbaarheid als hoofdreden waarom er zo veel spookrijders op het fietspad rijden op de amsterdamsestraatweg), verkeerseilanden, drempels en andere remmende maatregelen.

    Plant de stad maar gewoon vol met verkeerscamera’s en handhaaf het streng, maar geef weggebruikers een stuk eigen verantwoordelijkheid terug en de mogelijkheid om door te rijden waar mogelijk.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).