Grand Départ-organisatie Yorkshire geeft tips aan Utrecht: ‘Goed communiceren!’ | De Utrechtse Internet Courant Grand Départ-organisatie Yorkshire geeft tips aan Utrecht: ‘Goed communiceren!’ | De Utrechtse Internet Courant

Grand Départ-organisatie Yorkshire geeft tips aan Utrecht: ‘Goed communiceren!’

Grand Départ-organisatie Yorkshire geeft tips aan Utrecht: ‘Goed communiceren!’
De start van de Tour de France, de zogeheten Grand Départ, die volgende zomer in Utrecht plaatsvindt is dit jaar gehouden in Yorkshire, Engeland. De kennis die de organisatie aldaar heeft opgedaan over het organiseren van een dergelijk evenement komen ze vandaag en morgen overbrengen aan de verantwoordelijken in Utrecht. “Zorg ervoor dat alles tijdig getest is.”

De start van de Tour de France, de zogeheten Grand Départ, die volgende zomer in Utrecht plaatsvindt is dit jaar gehouden in Yorkshire, Engeland. De kennis die de organisatie aldaar heeft opgedaan over het organiseren van een dergelijk evenement komen ze vandaag en morgen overbrengen aan de verantwoordelijken in Utrecht. “Zorg ervoor dat alles tijdig getest is.”

De projectorganisatie voor de Utrechtse editie spreekt met de Engelse delegatie over onder meer het activatieprogramma, de communicatie, de vrijwilligers en de veiligheid. Ondanks de benauwde ruimte in de Neudeflat waarin de vier gasten uit Groot Brittanie de pers te woord stonden, waren ze goed gemutst.

De organisatie uit Leeds kan dan ook terugblikken op een geslaagd evenement in hun stad. De investering van 28 miljoen pond voor de Tour in Yorkshire is ruimschoots terugverdiend. De regio, horeca en lokale ondernemers hebben gezamenlijk zo’n 100 miljoen pond omzet gedraaid door de 3,8 miljoen toeschouwers die kwamen kijken naar de wielrenners. “Die 3,8 miljoen waren nog veel meer dan de 3 miljoen toeschouwers waar we op rekenden,” vertelt de organisatie. Per dag kwamen er dus zo’n 1,25 miljoen mensen af op het spektakel.

Toch is er gedurende die dagen geen overlast geweest met het verkeer en het openbaar vervoer. Sterker nog: de organisatie zegt dat de verkeersoverlast nog minder was dan in normale weekenden. Het geheim: ‘Goed communiceren!’. “Wij hebben ervoor gezorgd dat alles en iedereen al ver van tevoren wist waar het aan toe was. Zo kwam niemand voor verrassingen te staan. Door iedereen te vragen om voor dit ene weekend gebruik te maken van het openbaar vervoer was de verkeersoverlast minimaal.”

De organisatie wijst erop dat de Tour de France in de stad voor de lokale middenstand een hoop goeds kan doen. “Wij hoorden van een ijsverkoper dat hij in 8 uur tijd al evenveel ijsjes had verkocht als wat hij normaal in een jaar tijd verkoopt. Ook de café’s  en andere horeca, er waren 5000 hotelkamers volgeboekt, profiteerden volop van Le Tour. “This was a change of lifetime for us,” zegt de organisatie over de voordelen die de Tour had voor de regio. “De lokale economie heeft een flinke boost gekregen, er wordt meer gefietst in de stad, het toerisme neem toe en het feit dat er 10.000 ‘Tourmakers’ (vrijwilligers, red.) meehielpen aan het evenement was ook heel mooi.”

De organisatie kende naar eigen zeggen niet veel grote problemen met het organiseren van Le Grand Départ. “ Een voorbeeld van waar we tegenaan liepen? We hebben te laat de infrastructuur getest, waardoor er kleine problemen waren.”

1 Reactie

Reageren
  1. Geenstijl@Utrecht

    Dus gemeente Utrecht, nog meer externe adviseurs inhuren zodat de communicatie vlekkeloos verloopt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).