Groen licht voor stadsboulevard Utrecht West | De Utrechtse Internet Courant Groen licht voor stadsboulevard Utrecht West | De Utrechtse Internet Courant

Groen licht voor stadsboulevard Utrecht West

Groen licht voor stadsboulevard Utrecht West
Het college van B&W heeft het zogeheten consultatiedocument Maatregelen Utrecht West (MUW) vastgesteld en geeft daarmee groen licht voor de verdere uitwerking van het plan om de stedelijke verbindingsweg tussen Marnixbrug en 24 Oktoberplein in te richten als stadsboulevard.

Het college van B&W heeft het zogeheten consultatiedocument Maatregelen Utrecht West (MUW) vastgesteld en geeft daarmee groen licht voor de verdere uitwerking van het plan om de stedelijke verbindingsweg tussen Marnixbrug en 24 Oktoberplein in te richten als stadsboulevard.

Het inrichten van dit traject tot stadsboulevard moet zorgen voor een verbetering van de leefbaarheid, en verkeerveiligheid voor omwonenden en bezoekers. Door minder asfalt, meer groen en meer aandacht voor de balans tussen autoverkeer, fietsers en voetgangers. Het herinrichten van de wegen en kruispunten op het traject in combinatie met slim verkeersmanagement moet er daarnaast voor zorgen dat de doorstroming van het verkeer op peil blijft en de omringende woonwijken beter met elkaar worden verbonden.

Buurtoverleg

Er is veel overleg geweest met de bewoners in de wijk. Hieruit blijkt volgens de gemeente dat er veel belanghebbenden enthousiast zijn over de mogelijkheden die de plannen bieden om hun woonomgeving aantrekkelijker te maken.

Wel wordt in de reacties aandacht gevraagd voor de toekomstige bereikbaarheid van woonbuurten en de effecten op het omringende wegennet (en vice versa). De Majellaknoop, inclusief de Thomas à Kempisweg blijft een specifiek aandachtspunt voor bewoners en de gemeente blijft in overleg met bewoners over de herinrichting van dit drukke kruispunt.

MUW is onderdeel van Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen, het gemeentelijk verkeersplan waarin de effecten van alle verkeersprojecten in de stad in samenhang worden bekeken.

Gekoppelde berichten

21 Reacties

Reageren
  1. ECB

    En over een paar jaar klagen dat er file staat en daardoor stankoverlast.

    De binnenring is een doorgaande weg….

    Zorg eerst weer voor een ring bus, hoef ik niet om te reizen als ik met de bus ga. Dat zal al een hoop schelen als ik makelijker via bijv. Kanaleneiland naar Overvecht kan zonder over UC te gaan

  2. Maarten

    Slim want deze weg is haast overbodig geworden na het autoluw maken van de Weerdsingel!

  3. Ronald

    Om dit plan mogelijk te maken was een verkeersreductie van 20% nodig, kan ik me herinneren uit de 1e presentatie.
    Moedeloos om te horen dat de Gemeente daar niet om maalt en de weg versmalt tot onder de benodigde capaciteit.
    Een ondercapaciteit betekent nog steeds gewoon file, ook voor blauwe zwaailichten en meer uitstoot. En natuurlijk een hoop onnodige ergernis.

  4. Johan

    Het is de laatste tijd al vaker gezegd. Dit college en in het bijzonder haar verkeerswethouder zijn van Lotje getikt.

  5. Jeroen

    Ik ben echt benieuwd. Als het werkt is het natuurlijk prachtig, ik ben alleen bang dat het verkeer daar continu vast komt te staan. Ook vraag ik me serieus af wat hier nu precies de winst van is. Ik woon in Dichterswijk, als ik via de binnenring naar Overvecht rij ik ongeveer 8 km. Moet ik de buitenring langs de A2 of A27 nemen dan rij ik er plots ruim 17 kilometer over. Dat is meer dan tweemaal zoveel kilometers op een hogere snelheid. Wat betekent dat voor de uitstoot?

  6. karel

    ECB: Een ringbus; Ja! Weet je nog;in 1971 startte het GEVU met een ringlijn 10/20;was een geweldig succes! Geef die lijn maar terug;ja.. Zou het lijnennet al een stuk beter maken.

  7. BramD

    @Jeroen: De fiets nemen?

  8. WP

    Er bestaat geen binnenring! Er is maar één ring en dat is de snelweg. Eén van de principes van een ring is dat er geen huizen aan staan. Jullie zogenaamde ring is een aaneenschakeling van wijkontsluitingswegen. Het is gewoon een historische blunder dat het ooit gekenmerkt is als een soort van ring.

    @Jeroen: het is inderdaad beter om wat langer over de snelweg te rijden dan midden door de stad. Dan ben je er niet alleen sneller, maar het is ook beter voor de stad. De verkeersoverlast en de fijnstofconcentraties in de stad worden hiermee minder.

  9. Ronald

    @BramD
    Dat is geen antwoord op alle vervoersvragen.
    In dit geval was het niet eens een antwoord op de gestelde vraag… Gelukkig was ‘t een retorische vraag.
    Wie houdt er nog rekening met de gehandicapte medemens die geen keuze heeft om te fietsen? Of de loodgieter die met al zijn gereedschap helemaal niet vooruit zou komen op een fiets? We hebben al politie te fiets, maar ik weet niet of ik met een fietsambulance naar het ziekenhuis zou willen. Of de postbode met alle internetbestellingen?

    Paarden beginnen een steeds beter alternatief te worden.

  10. Jeroen

    Geloof me BramD, ik neem als het even kan de fiets. Alleen is dat gewoon niet altijd mogelijk. Soms kun je dingen niet op de fiets vervoeren en heb je een auto nodig.

  11. Fietsie

    Gewoon de fiets nemen in de binnenstad. Zet je auto maar lekker ergens buiten de stad.

  12. FD

    Op de Lessinglaan stroomt het ook al zo lekker door.
    Knettergek.
    Omrijden over de A2 ?
    Met westenwind komt die lucht alsnog die kant op.

  13. Alwin

    Het blijf mij toch echt een raadsel waar elke keer de miljoenen vandaan komen om dit te realiseren.
    Het linkse gedeelte van de Groenen willen toch ook van alles voor de sociaal zwakkeren? Kan dat allemaal uit de begroting van de gemeente? Of krijgen we de komende jaren een dikke verhoging van de gemeente belastingen?

  14. Allart

    Hartstikke leuk plan, ben wel benieuwd welke bewoners ze dat gevraagd hebben, ik woon AAN deze route en ben er absoluut op tegen maar mij is niets gevraagd…
    Straks staan al die 17000 auto’s stil voor mijn deur te pruttelen in plaats van doorrijden, heerlijk!
    Ze staan nu al elke ochtend in de file richting Oog in Al omdat het daar van 2 naar 1 baan gaat.
    Wethouder van Lotje getikt houden we erin!

  15. Drpsa

    @wp. Voordat je die snelweg bereikt sta je eerst met z’n allen stil te genieten van die mooie versmalde stads boulevard… Elke dag weer… Want Utrecht geeft niet om de forens met de auto. Niet iedereen heeft de luxe in de stad te werken. Maar gewoon negeren dat is wat Utrecht doet, net zoals bij t goylaan.

  16. BramD

    @ Jeroen en Ronald:
    Er zullen altijd gevallen zijn waarin de fiets niet kan. Maar vaak/meestal toch wel, hoor.

  17. Johan

    En dan inderdaad nog zoiets. “Er is veel overleg geweest met de bewoners in de wijk” lees ik. Alsof de doorstroming in en bereikbaarheid van de stad alleen de bewonders aangaan van de wijken waar die wegen doorheen gaan. Uiteraard zijn de bewoners van die wijken voor verkeerspestmaatregelen. Geef ze eens ongelijk. Maar dit zijn nu juist wijkoverstijgende aangelegenheden die je niet kunt afdoen met buurtoverleg.
    Wat een dramatisch bestuur heeft deze stad toch.

  18. jurrien

    Prima plan. Hoop dat de Utrechtse automobilisten zo ontzettend moedeloos worden dat ze of de fiets gaan pakken of verhuizen naar Flevoland.

  19. WP

    Dat je stil staat op de Lessinglaan heeft niets te maken met het gegeven dat het maar één rijstrook heeft. Als het twee rijstroken had dan had je ook stilgestaan, omdat er simpelweg verkeerslichten in de route zitten (die ook heel erg nodig zijn, om de straat over te komen als voetganger). Als je twee rijstroken hebt wordt de rij inderdaad twee keer korter, maar wel breder: aantal auto’s nog altijd vrijwel hetzelfde…

    Sommigen lijken even in de auto te vergeten dat er een heleboel mensen aan deze straat en in de wijk wonen… Als hier een snelweg doorheen gaat dan wordt de wijk onleefbaar! En dit gaat gelukkig ook nooit gebeuren ook! Nogmaals het is in beginsel ontworpen als een wijkontsluitingsweg, geen verbindingsweg! En zo ook de wegen in Zuilen.

    Het werkelijke probleem zit ‘m in het gegeven dat er ooit een op- en afrit bij de gele brug is verdwenen… Deze afslag moet op de een of andere wijze weer terugkomen.

  20. Johnny

    Er is nog een ander probleem dat de stad teistert. Een groot deel van de stadsbevolking bestaat uit passanten, studenten, die slechts een beperkt aantal jaren in de stad wonen maar door hun stemgedrag wel een blijvende footprint in de stad achterlaten. Van de desastreuze economische effecten van het Groenlinkse verkeerswurgbeleid dat zij met hun stemmen in gang zetten hebben zij geen last: als de stad doodgebloed is wonen zij al lang weer ergens anders. Laten we dit democratische tekort opheffen: sta stemmen voor de gemeenteraad alleen toe aan Utrechters die minimaal vijf jaar in de stad wonen…..

  21. Jacco

    Inderdaad Johnny, die studenten en passanten doen het zo slecht met al hun gewerk en gestem, dat Utrecht nu een van de rijkste en snelst groeiende steden van Nederland is. Wat een verschrikking!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).