Grootschalig bruggenproject Amsterdam-Rijnkanaal officieel klaar | De Utrechtse Internet Courant Grootschalig bruggenproject Amsterdam-Rijnkanaal officieel klaar | De Utrechtse Internet Courant

Grootschalig bruggenproject Amsterdam-Rijnkanaal officieel klaar

Grootschalig bruggenproject Amsterdam-Rijnkanaal officieel klaar
Met de onthulling van het nieuwe naambord van de Galecopperbrug en het aanbrengen van het laatste stukje asfalt op de Jutphasebrug heeft minister Schultz van Haegen gisteren twee grote infrastructuurprojecten in Utrecht afgerond. Het gaat om de renovatie van de Galecopperbrug en de afronding van acht bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal.

Met de onthulling van het nieuwe naambord van de Galecopperbrug en het aanbrengen van het laatste stukje asfalt op de Jutphasebrug heeft minister Schultz van Haegen gisteren twee grote infrastructuurprojecten in Utrecht afgerond. Het gaat om de renovatie van de Galecopperbrug en de afronding van acht bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal.

De Galecopperbrug is met ruim 200.000 voertuigen per dag de op één na drukste brug van Nederland. Minister Schultz: “Met de renovatie en vervanging van de bruggen blijven de stad Utrecht, oost en westzijde van het Amsterdam-Rijnkanaal en de regio ook in de toekomst goed bereikbaar over weg en water. Met het ophogen van de bruggen is er straks ook meer vervoer over water mogelijk en ontlasten we de wegen. Dit is goed voor de doorstroming van het verkeer in de regio en belangrijk voor de leefbaarheid.”

minister
Minister Schultz van Haegen onthult het nieuwe naambord van de Galecopperbrug

In 2011 is Rijkswaterstaat samen met aannemer KWS-Mercon gestart met het vervangen en renoveren van acht stalen boogbruggen over in het Amsterdam-Rijnkanaal, het Lekkanaal en het Boven-IJ (project KARGO). De stalen boogbruggen stammen uit de periode 1934-1976. Sommige waren al meer dan 80 jaar oud. De bruggen hebben een opknapbeurt gehad of zijn helemaal vervangen.

In 2013 is samen met aanneemcombinatie Galecom gestart met de renovatie van de Galecopperbrug. Er rijdt meer en zwaarder verkeer over dan in de jaren 70 was voorzien waardoor de brug versterkt moest worden. Vanaf 13 september was de brug alweer in zijn geheel beschikbaar voor het verkeer.

De bruggen zijn, naast dat ze gerenoveerd en vervangen zijn, ook allemaal opgehoogd om in de toekomst schepen met een hogere lading over het Amsterdam-Rijnkanaal te laten varen. Dit kan de verkeersbelasting over de weg verminderen.

Zowel de renovatie van de Galecopperbrug als het project KARGO zijn binnen de gestelde planningen afgerond. Medio oktober vindt de laatste brugwissel plaats voor het project KARGO. Dan zijn ook alle afrondende werkzaamheden van de Galecopperbrug gereed. De gerenoveerde of vervangen bruggen kunnen nu weer 30 tot 80 jaar mee.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).