Grootschalig ‘deel e-bikesysteem’ kan goede aanvulling zijn op het OV | De Utrechtse Internet Courant Grootschalig ‘deel e-bikesysteem’ kan goede aanvulling zijn op het OV | De Utrechtse Internet Courant

Grootschalig ‘deel e-bikesysteem’ kan goede aanvulling zijn op het OV

Grootschalig ‘deel e-bikesysteem’ kan goede aanvulling zijn op het OV
Een deel e-bikesysteem is vooral handig voor grotere afstanden die in de stad moeten worden afgelegd en niet voor bewoners in de binnenstad. Dat blijkt uit een uitgebreid haalbaarheidsonderzoek.

Een deel e-bikesysteem is vooral handig voor grotere afstanden die in de stad moeten worden afgelegd en niet voor bewoners in de binnenstad. Dat blijkt uit een uitgebreid haalbaarheidsonderzoek.

“In welke mate en in welke vorm is een deel e-bikesysteem in de regio Utrecht haalbaar?” Dat wilde de gemeente, Strukton en a.s.r. weten. ‘De Boom en het Meer’ heeft deze vraag onderzocht

Een deel e-bikesysteem is een mobiliteitsdienst waarbij gebruikers 24 uur per dag toegang hebben tot een netwerk van elektrische deelfietsen, ook wel deel e-bikes genoemd. De e-bikes kunnen op willekeurige locaties en op flexibele tijden worden meegenomen en elders weer worden ingeleverd. Meerdere personen kunnen de e-bikes op dezelfde dag gebruiken.

Uit de studie blijkt dat men een groot voorstander van betaling op basis van gebruik is in plaats van een huurprijs per dag. Voor de potentiële gebruikers zijn flexibiliteit, snelheid en gemak de voornaamste redenen voor gebruik. Met flexibiliteit doelen zij op het ophalen en weer terugzetten van de e-bike op verschillende locaties.

Verder blijkt dat de deel e-bikes met name worden gezien als vervanging van de stadsbus, de auto en eigen fiets. Tevens vindt 89% van de ondervraagden aansluiting met de trein en de bus belangrijk. Dit geeft aan dat de deel e-bike wordt gezien als een belangrijke aanvulling op het OV voor een snellere reistijd.

Naast de haalbaarheidsstudie zijn regionale bestuurders en directies van grote werkgevers in de regio geïnterviewd. De regiobestuurders staan positief tegenover een nieuw mobiliteitsconcept en beschouwen het deel e-bikesysteem als aanvullend en noodzakelijk in de mobiliteitsketen. Daarbij moet de exploitatie wel kostendekkend zijn en is een privaat-publieke samenwerking noodzakelijk gedurende de opstartfase.

Om het systeem werkbaar te maken zijn er zo’n 2.000 fietsen nodig voor de regio Utrecht. De exploitatie is kostendekkend uit te voeren bij een brede uitrol; onderhoud & support kunnen worden gefinancierd uit de opbrengsten van gebruik. Een brede financiering, met participatie van diverse bedrijven en onderwijsinstellingen, inclusief overheidstimulans, biedt stabiliteit en creëert het nodige draagvlak, zo stelt het onderzoek.

Voor het onderzoek werden in totaal ruim 1.100 personen ondervraagd. Uit de haalbaarheidsstudie blijkt dat 73% van de doelgroep positief tegenover het gebruik van deel e-bikes staat.

2 Reacties

Reageren
  1. Michel Post

    Een systeem van deelfietsen, ook elektrisch, bestaat toch al? Dat is OV-fiets. De verhouding elektrisch en niet-elektrisch hangt denk ik vooral af van de markt. Een elektrische fiets zal waarschijnlijk veel duurder zijn en dus zullen veel mensen toch kiezen voor de niet-elektrische.

  2. Co van Hemert

    De e bike zal in een ruimte gestald behoren te worden met de temperatuur boven nul graden celcius. De accu kan niet tegen vriekoude.. Vorstvrije fietsenstallingen zijn nodig.Ik rij dagenlijk met de e bike naar de Uithof Utrectht vanuit Houten zuid. Het rijwiel is zeker aan te bevelen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).