Grootste obstakel verbouwing de Bijenkorf uit de weg; Corio en PMT bereiken akkoord | De Utrechtse Internet Courant Grootste obstakel verbouwing de Bijenkorf uit de weg; Corio en PMT bereiken akkoord | De Utrechtse Internet Courant

Grootste obstakel verbouwing de Bijenkorf uit de weg; Corio en PMT bereiken akkoord

Grootste obstakel verbouwing de Bijenkorf uit de weg; Corio en PMT bereiken akkoord
De Bijenkorf kan de uitbreiding aan het pand aan de Sint Jacobsstraat wat Corio betreft voortzetten. Corio en de eigenaar van het pand, Stichting Pensioenfonds Metaal en Techniek (PMT), hebben een akkoord bereikt over extra parkeergelegenheden. Dit was de belangrijkste belemmering voor de verbouwing van het La Vie complex.

De Bijenkorf kan de uitbreiding aan het pand aan de Sint Jacobsstraat wat Corio betreft voortzetten. Corio en de eigenaar van het pand, Stichting Pensioenfonds Metaal en Techniek (PMT), hebben een akkoord bereikt over extra parkeergelegenheden. Dit was de belangrijkste belemmering voor de verbouwing van het La Vie complex.

PMT is eigenaar van het La Vie pand, waarin de Bijenkorf is gevestigd. Corio is eigenaar van Hoog Catharijne en zes parkeergarages in de binnenstad van Utrecht. Corio en de bewonersorganisatie het Wijk C-Komitee hadden bezwaar aangetekend bij Raad van State tegen de verbouwing.

De plannen tot aanpassing van het La Vie complex stagneerden door een geschil tussen partijen over voldoende parkeerfaciliteiten die nodig waren voor de verbouwing en de uitbreiding. Dat geschil is door het akkoord uit de wereld. Volgens Corio zal het akkoord dat er nu ligt structureel voorzien in beschikbare parkeerfaciliteiten. Het AD meldt dat PMT parkeerplaatsen zal huren in de nieuw te bouwen parkeergarage Vredenburg.

Menno Overtoom, directeur van Hoog Catharijne: “Wij zijn verheugd dat onze constructieve gesprekken hebben geleid tot dit resultaat. Er is nooit sprake geweest van een tegenstelling tussen PMT en Hoog Catharijne. Integendeel, La Vie is een belangrijk winkelgebied in Utrecht. Met deze afspraak zijn onze belangen voldoende behartigd en kunnen wij en PMT weer vooruit.”

Het Wijk C-Komitee trekt zijn bezwaar bij de Raad van State niet in. Het Komitee maakt zich vooral druk om een verslechtering van de luchtkwaliteit en het tekort aan fietsparkeerplekken.

14 Reacties

Reageren
  1. Heel simpel....

    Wat zeer vreemd is in deze, is dat Corio hier handelt namens de overheid. Hoezo tekenen zij als concurrent bezwaar aan tegen een andere partij, die over te weinig parkeergelegenheid beschikt? Wat maakt hun dat uit?

    Concurrentie pesten heet dat. Is er iemand in de gemeenteraad die niet met prestigeprojecten bezig is en eens bereid is de macht van Corio in te perken en een standpunt wil innemen? Al is het maar voor de vorm.

    De dank van deze burger zal groot zijn.

  2. Joop

    Corio is kwa omvang (kapitaalkracht) wel groter dan het Wijk C Komitee, maar het zal nog geen gelopen race zijn.

  3. Piet

    Wat een zure mensen die wijk C-ers. Alleen maar bezwaar maken en overal op tegen zijn.

  4. Toine Goossens

    Corio bereidt namens de gemeente de volgende akkoorden ook al voor.

    1. De eigenaar van het Galerie Modern complex laat Corio een parkeergarage onder de Neude aanleggen.
    2. Het akkoord tussen Corio en de Rabobrug houdt in dat de brug een hindernissen parcours voor fietsers en voetgangers wordt.
    3. Corio krijgt in het vervolg van de gemeente alle informatie over infrastructurele voorzieningen, ver voordat anderen daarover kunnen beslissen.
    4. De nieuwe tramlijn naar de Uithof krijgt haar aankomst- en vertrekpunt op Hoog Catharijne
    5. Het akkoord tussen Corio en de gemeente houdt ook in dat Corio in het vervolg een eigen wethouder zonder portefeulle mag benoemen.

  5. kees van oosten

    Het door Corio ingestelde beroep heeft in elk geval opgeleverd dat is vast komen te staan dat de Bijenkorf uitbreiding aanzienlijk méér extra autoverkeer oplevert dan waar de gemeente vanuit ging. Dat heeft Corio aangevoerd om aan te tonen dat het plan niet aan de parkeernormen van de gemeente voldeed.

    Dat Corio en PMT nu hebben afgesproken dat PMT betaalt voor het gebruik van parkeerplaatsen in de Vredenburggarage verandert uiteraard niets aan de eerdere uitspraak van de RvS dat gebleken is dat er (gelet) op het extra autoverkeer) niet aan parkeernorm wordt voldaan. Er wordt immers nog steeds niet aan de parkeernorm voldaan, er wordt alleen maar met wat geld geschoven.

    In de procedures tot nu toe is komen vast te staan dat er sprake is van aanzienlijk extra autoverkeer. Daar ligt Corio niet wakker van, maar dat zou de gemeente wél moeten doen. Voor de gemeente blijkt dat extra autoverkeer (en dus extra luchtverontreiniging) echter en andermaal geen enkel probleem te zijn.

    De Nota Stallen en Parkeren gaf en geeft de gemeente de mogelijkheid (zelfs de wettelijke plicht!) aan de bouwvergunning de voorwaarde te verbinden van voldoende stallingsmogelijkheden voor fietsen. Als meer bezoekers met de fiets zouden komen, zou het gebruik van de auto afnemen.

    Het is zeer teleurstellend dat de verantwoordelijke wethouder Paulus Jansen (SP) a.s. woensdag bij de Raad van State door juristen/advocaten van de gemeente het standpunt zal laten innemen dat het plan wat hem betreft niet hoeft te voorzien in voldoende stallingsmogelijkheden voor fietsen. Fijn dat we nu een SP-wethouder hebben!

    Dat de gemeente serieus probeert mensen uit de auto en op de fiets te krijgen, daar blijkt dus andermaal geen sprake van te zijn. En of de verantwoordelijke wethouder nu van de VVD is of van de SP blijkt niets uit te maken.

  6. Ot

    Wat voor bedrag is hier mee gemoeid, maw hoeveel moet PMT Corio betalen opdat Corio zijn bezwaar intrekt..?

  7. AVR

    @heel simpel: Het is niet vreemd, Corio wil gewoon gelijke behandeling als concurrentie: Voor de uitbreiding HC zijn ze nu een 5-laags ondergronds garage aan bouwen onder Vredenburg voor 100 milj. Niet omdat de garage zo winstgevend is, maar omdat het moet van gemeente en parkeernormen! En dan de nieuwe wethouder verkeer, die vrolijk twittert, dat ze er buikpijn van krijgt, als ze de garage ziet. Corio ziet ook zelf, dat de garage op ten duur leeg gaan lopen,en alles behalve rendabel worden. Nu dus mooie deal met Bijenkorf, ze gaan 50 PP structureel huren ongeacht of deze bezet zijn of niet. Als je 30€ per dag per plek afrekent, heeft Corio in 10 jaar al 5,5 milj. terugverdiend. Mooi akkoord tocht?

  8. robert

    Ik zie het volgende scenario voor me:
    V&D nu nog in HC gaat volledig verdwijnen! De ruimte die zij daar nu innemen is uitermate aantrekkelijk voor de Bijenkorf en wellicht ook de Hema. Want welk grootwinkelbedrijf wil er nu niet zitten in de drukst belopen route van Nederland. Aangezien na de herstructurering van de Potter- Viestraat en het Vredenburg de bereikbaarheid nauwelijks is toegenomen…. in de jaren ’60 werd het winkelende publiek door klaar overtjes naar de overkant geholpen. Als ook C&A doorkrijgt dat het als ‘Laatste der Mohicanen’ aan de noorzijde van het Vredenburg overblijft zullen zij ook eieren voor hun geld kiezen. Alles aan de noordzijde van de oost-west as zal zolang dit verkeersriool blijft bestaan noodleidend zijn of worden. Ik vrees het ergste voor de nieuwe initiatieven die nu schoorvoetend verschijnen aan het Vredenburg-Noord.

  9. Bram

    Wat toch weer een verdrietige toestand allemaal.
    Hoe kon het toch gebeuren dat er met de verbouwing begonnen is voordat dit soort zaken geregeld zijn?
    En weer meer auto’s in de binnenstad… Waarom stem ik eigenlijk GroenLinks…

  10. Ot

    @Bram: dat zou u eigenlijk ook niet meer moeten doen… 😉 Menig GL-er heeft politieke toevlucht genomen bij Partij voor de Dieren, een partij zoals GL ooit was.

  11. Gerben

    Waarom zou een grotere Bijenkorf ook tot “aanzienlijk méér extra autoverkeer” leiden? Ik geloof daar niet in. En al helemaal niet in extra parkeerproblemen als er tegenover de Bijenkorf een knots van een parkeergarage wordt gebouwd. Utrechters komen op de fiets en mensen uit de regio kunnen rond de Bijenkorf op veel plekken parkeren. Of de trein/bus/tram nemen.

  12. Heel simpel…...

    Precies het punt, een iets grotere Bijenkorf trekt geen duizenden bezoekers extra, dus vanwaar het beroep op extra parkeerplaatsen? (Het is idd niet bewezen dat deze mensen met de auto komen. Het merendeel van winkelaars in Utrecht komt met de fiets/ voet/ trein/ bus).

    Alleen maar om de macht van Corio te benadrukken en om de concurrentie te pesten en onder dwang te laten betalen voor je (Corio) eigen parkeergarage, om gegarandeerd te zijn van inkomsten?

    Een hele creatieve manier om er voor te zorgen dat je de wet bij het woord uitvoert maar qua daad verkracht. Dit heet gewoon ordinair geld afdwingen bij de concurrentie en het erge is dat het nog legaal is ook.

    Het wordt tijd dat de gemeente Utrecht, of iig mensen in de gemeenteraad, ballen tonen en de gemeente die Rabobrug gaan aanleggen, incl. trappen naar de perrons en de toeristische route van de stad verleggen via busstation/ stationsplein via Mariaplaats de stad in. (met mooie duidelijke signing. Dat is ook een prettigere binnenkomer voor dagjesmensen.

    Het is vreemd dat een gemeente, die de belangen van de inwoners moet behartigen, de belangen van private commerciële partijen faciliteit, opdat zij meer winst maken. Dit is volkomen in strijd met de vrije markt en hiermee benadeeld de gemeente zelfs andere ondernemers, hetgeen zelfs in strijd zou moeten zijn met de wet.

    Een winkelcentrum als HC heeft toch zijn beste tijd gehad en de uitbreiding aan winkelruimte slaat eigenlijk nergens op. Daarnaast trekt een HC alleen kooppubliek, wegens gebrek aan beter (qua winkelaanbod). Als Utrecht zich richt op duurzaam toerisme dan zet het in op de toekomst, veel zelfstandige in het centrum die een eerlijk (streek-) product verkopen. Dit zal ook de werkgelegenheid in de regio alleen maar doen toenemen en versterkte aantrekkelijkheid en de uniekheid van Utrecht als koopstad.

  13. Jo

    koop wel online bij Bijenkorf..hoef ik de gekte niet in.

  14. Jiri

    Goed nieuws voor de stad. Utrecht heeft behoefte aan een grotere Bijenkorf. Die van nu is van een niveautje Breda. Ik ben wel voorstander om de Lange Viestraat en de Potterstraat bus -vrij te maken. Eén grote wandelboulevard is veel veiliger en creëert veel meer rust in het winkelgebied. De bussen slaan maar linksaf de Jacobstraat in. Of beter nog, linksaf bij de Media Markt richting de Weerdsingel. Weg met die ondingen!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).