Grote financiële problemen bij TivoliVredenburg: gemeente moet miljoenen bijleggen | De Utrechtse Internet Courant Grote financiële problemen bij TivoliVredenburg: gemeente moet miljoenen bijleggen | De Utrechtse Internet Courant

Grote financiële problemen bij TivoliVredenburg: gemeente moet miljoenen bijleggen

Grote financiële problemen bij TivoliVredenburg: gemeente moet miljoenen bijleggen
“Het probleem is enorm”, laat directeur van TivoliVredenburg Frans Vreeke weten. Tijdens een persconferentie vanmiddag op het Stadskantoor wordt duidelijk dat TivoliVredenburg grote financiële problemen heeft. Er is een miljoenentekort.

“Het probleem is enorm”, laat directeur van TivoliVredenburg Frans Vreeke weten. Tijdens een persconferentie vanmiddag op het Stadskantoor wordt duidelijk dat TivoliVredenburg grote financiële problemen heeft. Er is een miljoenentekort.

De gemeente moet bijspringen om TivoliVredenburg financieel te helpen. Het gaat om incidentele kosten maar ook om structurele kosten.

Aanpassingen gebouw

Het nieuwe muziekpaleis is in juni 2014 geopend. Het pand was toen nog niet helemaal klaar blijkt nu, zo moesten er bijvoorbeeld aanpassingen gedaan worden aan de brandmeldinstallaties, beveiligingscamera’s, liften, verlichting en klimaatbeheersing. Dit heeft 2,8 miljoen euro gekost. Om deze kosten te dekken zal de huur van het pand omhoog gaan met jaarlijks 130.000 euro. Afgesproken is dat de gemeente Utrecht garant staat voor huurverhogingen, die niet in de exploitatie van TivoliVredenburg op te vangen zijn.

Exploitatie

“Ik zit hier met gemengde gevoelens”, vertelt directeur Vreeke. “De bezoekersaantallen zijn veel hoger dan verwacht, wij verwachten dit jaar 190.000 bezoekers meer te trekken dan beoogd.”Deze hoge cijfers zorgen er echter niet voor dat TivoliVredenburg de exploitatie rond krijgt.

Vreeke: “Wij kunnen niet zelf onze broek omhoog houden.” Er zal in 2014 een exploitatietekort zijn van 1,7 miljoen euro, voor 2015 2,5 miljoen euro. De gemeente wil deze tekorten gaan aanvullen.

Vanaf 2016 verwacht Vreeke een structureel tekort van 1,1 miljoen euro. Het gaat bijvoorbeeld om kosten van het personeel, het gebouw en de energierekening die hoger blijken te zijn dan verwacht. De gemeente en TivoliVredenburg gaan samen naar de begroting kijken en onderzoeken hoe de financiële bedrijfsvoering gezond kan worden.

Geluidslek

Op de persconferentie is ook een oplossing gepresenteerd voor het lekken van geluid van de popzaal Ronda naar de kamermuziekzaal Hertz. De doos-in-doos constructie van de kamermuziekzaal blijkt niet goed te functioneren. Er zullen vier rubberen veren geplaatst worden om de zaal beter te isoleren. De eerste drie maanden van 2015 staan gepland voor deze reparatie. De kosten hiervan bedragen ongeveer 300.000 euro. Het is nog niet duidelijk wie voor deze kosten moet gaan opdraaien. Dit wordt juridisch uitgezocht. Er is ook een geluidslek naar de jazz-zaal. Omdat dit weinig problemen geeft voor de exploitatie van TivoliVredenburg wordt dit mankement nog onderzocht.

De geluidsoverdracht levert niet alleen kosten op vanwege de benodigde reparatie. Door het verplaatsen en afzeggen van concerten loopt het muziekpaleis zo’n 400.000 euro mis in 2014 en 600.000 euro in 2015.

Sponsering

De sponsoring van TivoliVredenburg blijft ook sterk achter. Van de benodigde 9 miljoen euro is er tot nu toe 3,9 miljoen euro binnen gehaald.

Donderdag is er een debat in de gemeenteraad.

18 Reacties

Reageren
  1. Geenstijl@Utrecht.

    Heerlijk toch deze Utrechtse soap, het begint echt standaard te worden dat er bij prestige bouwprojecten geld moet worden bijgelegen, en je raad al wie dat gaat betalen.
    Als je ziek bent neem je een hoestdrank of antibiotica, maar wat geef je een falend stadsbestuur en politici, vul in uw antwoord ……………………

  2. J

    Slechts vier rubberen veren! De kosten hiervan bedragen ongeveer 300.000 euro. Het is nog niet duidelijk wie voor deze kosten moet gaan opdraaien. Dit wordt juridisch uitgezocht.

    Wat dacht je van de belasting betaler! Dat wordt, samen met de tour, weer een 10 – 15% verhoging van de gemeentelijke belastingen.

  3. Huygens

    Ik snap eigenlijk TOTAAL niet waarom de bedrijven die dit – klaarblijkelijk nalatig – gebouwd hebben er niet voor verantwoordelijk gehouden worden………… Wil iemand mij dit uitleggen?

  4. Jiri

    @Huygens
    Als de ontwerper van het gebouwen niet heeft gemeld dat zaken gebouwd moeten worden, bouwt de het bouwbedrijf ze ook niet. Simpel. In het Programma van Eisen moet je het wel opnemen. Daarnaast denk ik: Zoveel meer bezoekers, zoveel meer omzet én dan nóg niet rendabel kunnen draaien. Ga eens heel snel naar je kostenkant van de exploitatie kant kijken, meneer de directeur! Wat een amateurisme weer!

  5. Utrechter

    Dit is voer voor een onderzoeksjournalist. Ik heb wel eens gehoord van een betrokken adviseur dat al helemaal aan het begin van het project al duidelijk was dat het gebouw niet voor het budget gemaakt kon worden. Om politieke redenen werd dit genegeerd. Later zijn, om tegenvallers te verbloemen, de opbrengsten opgepompt om zo nog even de schijn te kunnen ophouden.

  6. Lekkage

    Vrij simpel,
    Alle betrokken adviseurs zijn ten hoogste aansprakelijk voor het bedrag van hun honorarium. Dit geldt dus voor alle ingehuurde adviseurs van Archtect, akoestische adviseurs, project manager etc, etc. En dan heb je nog de aannemer die dat bouwt wat omschreven en getekend is. En alles wat niet omschreven staat is meerwerk. Dus een hoop meerwerk is KeTjing!

  7. Lekkkkkkker

    Ik heb ergens horen zeggen dat er adviseurs weggestuurd waren toen die jaren geleden al hadden aangegeven dat zalen in deze constructie op deze manier wel eens geluidsoverlast van elkaar zouden kunnen krijgen. En wat doe je dan met dergelijke profeten? Precies, die stuur je weg en vervang je voor jaknikkers die binnen de begroting adviseren.

  8. Jeroen

    Ik snap het niet, als je de sponsoring op orde hebt of tenminste van 3,9 naar 6 weet te krijgen dan is je structurele tekort toch al helemaal weg of niet? Of komt dat tekort nog eens bovenop het tekort dat er al is?

  9. Toine Goossens

    Het is nog een meevaller dat de raad in januari de Bieb++ met het onrendabele Artplex heeft weggestemd. Dan waren de vooruitzichten nog veel erger geweest.

    D66 neemt het raadslid dat de Bieb++ heeft tegengehouden dat nog steeds erg kwalijk!

    Hoe lang moet het nog duren voordat het college de raad een geïntegreerd cultuurplan voorlegt dat garandeert dat dit soort flaters niet worden gemaakt. Die nota’s zijn er wel voor horeca en detailhandel.

    Of is de cultuurmaffia binnen het gemeentelijke apparaat daar nog steeds te machtig voor?

  10. Van Pimpelen

    … yeah… als ik ergens iets over schrijf moet ik -vooral- veel pillen slikken; waarom niet het Gemeentekantoor in de voormalige Zwolsche Algemeene? Spoorwegennet omleggen langs het Merwede-kanaal (lekker ingeklonken) en geen belasting op de Binnenstad. Amsterdamsestraatweg wederom opschonen/opleuken, Sterrenwijk sociaal aanvaardbaar maken (lees: volkswijken zijn te sociaal), Verdomhoekje heet niet voor niets Verdomhoekje (iets met planogie), en koffie-shops wegpesten om vervolgens met toewijzing vergunningen er een regelrechte puinhoop van te maken.
    De jongelingen zijn de bestuurders van morgen en ervaren mogelijk nu al waar het aan schort; iets te doen? Participatie-maatschappij? Sociale ‘samen’-leving? Of zijn we ‘no-lerant’…

  11. Bob

    Er zijn niet alleem financiele problemen bij TiV. Vorige week bij een klassiek concert geweest in de grote zaal. Lange rijen voor de garderobe (20 minuten!), kopje koffie kon niet gepind worden aan de bar maar wel bij de garderobe (..), onduidelijke bewegwijzering (op ticket staat vak A, rij 8, de bewegwijzering werkt niet met letters maar met kleuren en windstreken). Hier is nog een hoop werk te verzetten!!!

  12. Bob

    @van pimpelen: gaat het weer een beetje…?

  13. pim

    Aan de agenda van TiVre te zien staat dat paleis nu al 5 vd 7 dagen leeg. Daarnaast ken ik he-le-maal niemand van de acts/ artiesten en ik heb een redelijk goede muziekkenis.
    De Tivoli agenda is helemaal uitgekleed tov. de oudegracht tijd. De belangrijkste doelgroep kan er dus nieteens aan zn trekken komen dwz de studenten/jongeren.
    Dit is gewoon nu al een totaal mislukt project wat nooit winst gaat draaien. 150 miljoen over de balk en jaarlijks miljoenen verlies.

  14. Lekkage

    Eigenlijk is dit hele Debacle een mooi onderwerp voor onderzoeksjournlistprogramma (wat een woord) Tegenlicht. Een Rutte momentje maar dan ECHT de onderste steen boven!

    Een gat in exploitatie is ook niet zo gek wanneer een belangrijk deel van de ambtenaren van de gemeente Utrecht fikse kortingen krijgen voor een kaartje of soms zelf voor nop naast je kunnen gaan zitten.

  15. Lisa

    Sorry Pim, maar dan heb je geen goede muziekkennis.

  16. Krakeling

    @pim
    idd. nog veel te leren. Gisteravond in een flink vol Tivoli met welgeteld 4 (vier) mannen/heren toilethokken en geen pisbakken. Erg vreemd, wie bedenkt het om een poppodium te bouwen zonder pisbakken en slechts vier herentoiletten? Resultaat een lange rij bij de mannen-WC. Waar maak je dat mee?
    Natuurlijk ook een giga lange rij bij de garderobe met achter de counter een stel zeldzaam traag werkende sloombo’s.
    Er zijn nog wel wat manco’s maar ik hou het hier maar effe bij. Tjesus ..

  17. Krakeling

    @pim moet zijn @Bob (so-sorry)

  18. Joost

    TivoliVredenburg heeft een lijst van meer dan 1.000 punten die nog moeten gebeuren. Over veel grote en kleine details blijkt niet nagedacht. Zo ontbreken kabelgoten om live registraties te doen.

    Bij de nieuwe website is men duidelijk ook wat vergeten. Is er bij een muziekpodium dan werkelijk geen gevoel voor schoonheid? De website is nog lelijker dan de noppen-gevel aan de Rijnkade.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).