’t Goylaan in Hoograven gaat in 2016 op de schop. De gemeente wil van deze straat een stadsboulevard maken. De gemeente is met belanghebbenden in gesprek gegaan over hoe de straat er precies uit moet gaan zien.
“Meer ruimte voor voetgangers en fietsers, meer groen en verbetering van de oversteekmogelijkheden”, zo omschrijft de gemeente de nieuwe inrichting. In april werd een functioneel ontwerp gepubliceerd, naar aanleiding daarvan heeft de gemeente met 88 belanghebbenden gesproken over verdere invulling. Ook is er nog apart gesproken met bewoners en ondernemers uit Lunetten, Rivierenwijk en ’t Goylaan.
Na al deze reacties heeft de gemeente enkele aanpassingen gedaan. Zo is het de bedoeling dat er een voorrangsplein komt. Dit is een rotonde waarbij het doorgaand verkeer op de ’t Goylaan voorrang heeft. Dit plein komt in plaats van een geregelde kruising ter hoogte van de kruising ’t Goylaan met de Constant Erzeijstraat/Hooft Graaflandstraat. Ook de locaties en de uitwerkingen van de oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers zijn aangepast en heeft de gemeente aanpassingen gemaakt in de plannen voor de beplanting.
In gesprekken met bewoners uit Lunetten en Rivierenwijk zijn wel zorgen geuit over de effecten van de herinrichting op hun wijk. De bewoners zijn bezorgd over de bereikbaarheid. De gemeente verwacht echter dat de herinrichting ervoor gaat zorgen dat menig automobilist voor een andere route gaat kiezen omdat ’t Goylaan minder aantrekkelijk wordt voor het doorgaande autoverkeer. De wijken blijven volgens de gemeente daardoor goed bereikbaar.
Wethouder Verkeer en Duurzaamheid Lot van Hooijdonk licht toe: “De kwaliteit van de omgeving en de leefbaarheid voor bewoners en bezoekers staan centraal bij de manier waarop we het verkeer in de stad willen regelen. Door ’t Goylaan in te richten als stadsboulevard, stimuleren we doorgaand verkeer om de stad heen te rijden. Er ontstaat zo meer ruimte voor fietsers, voetgangers, openbaar vervoer en bestemmingsverkeer. Het geeft ook mogelijkheden voor extra groen langs de doorgaande wegen in onze stad.”
Na uitwerking van het Voorlopig ontwerp tot een Definitief ontwerp start de voorbereiding voor de aanbesteding. Doel is om de uitvoering in 2016 te starten.
Lees hier meer over het eerste ontwerp
Gekoppelde berichten
’t Goylaan wordt stadsboulevard: zo moet het eruit gaan zien
’t Goylaan in Hoograven gaat in 2016 op de schop. De gemeente wil van deze…
23 Reacties
ReagerenWeer zo’n mooi plan, waarbij een belangrijke verkeersroute wordt gestremd en het verkeer wordt verplicht om de stad heen te rijden. Jammer alleen dat die route om de stad inmiddels overbelast begint te raken en daarbij ook erg gekunsteld is. De Milieuwinst in de stad wordt zo teniet gedaan daar de milieuschade enige honderden meters verderop op de ring alleen maar groter wordt.
Het is een nobel om veel wegen zo vriendelijk mogelijk te maken voor fietsers en voetgangers en veel groen toe te voegen. Ik denk dat niemand daar op zich tegen op is.
Maar ik heb wel het idee dat men een paar dingen mist. Zo rijden mensen vaak niet voor de lol door de stad. Er moeten gewoon vele duizenden mensen s’ochtends naar hun werk en s’avonds weer terug via een weg als deze. Als je deze mensen allemaal over een 1-baans weg stuurt richting de rotonde ‘t Goy plein staan mensen daar minuten lang vast. Elke dag. Dat lijkt mij niet goed voor de luchtkwaliteit. Net als de extra kilometers die met moet rijden om van A naar B te gaan binnen de stad. Waar je vroeger over een ritje 8 minuten deed is dat de afgelopen jaren verdubbeld met alle afgesloten wegen.
Ik denk dat straks de hele ‘t Goylaan en alle toegangswegen er om heen vast staat. Want mensen uit de omliggende wijken moeten over deze wegen. Maar ze staan dan wel mooi in het groen vast… met draaiende motoren… en dan straks weer een rapport dat het zo slecht gaat met de luchtkwaliteit. Ik wijs alvast naar de stilstaande auto’s en de extra km’s die men moet omrijden.
Het is een heel mooi plan, maar ik vrees dat het gewoon niet praktisch is.
Er worden zorgen geuit, maar de gemeente wuift ze weg.
Is allemaal niet hun probleem, de gemeenteraadsleden wonen daar niet en wat er gebeurt met de bereikbaarheid voor wie er wel woont zal ze echt een biet wezen.
Bereikbaarheid interesseet ze zowizo niet, het liefst zouden ze de hele stad afsluiten voor auto’s te beginnen bij de aansluitingen op het snelwegnet.
Dat dit het einde betekent van de bedrijvigheid, niet hun probleem. Die gaat er toch wel aan want straks is er geen enkele wijk meer waar je nog gratis kunt parkeren dus de bedrijven pakken zowizo hun boeltje wel op.
Wel jammer dat zo de hele stad kapot gemaakt wordt.
Een van de grote problemen is het grote aantal blinden dat zichzelf vastzet midden op de kruisingen. Met het wonderbaarlijke gevolg dat alles vast komt te staan.
Het vreemde is dat ik nooit iemand dat zie doen op een spoorwegovergang, dan hebben ze wel geduld.
Ik woon er en sta regelmatig vast, toch denk ik dat het een goed plan is, zeker als je kijkt hoe de verkeersstromen lopen.
er is wel één heel belangrijk puntje van aandacht. De brug niet meer openen rond 17:00 tot 18:00 want dan is het direct een mega opstopping tot aan de a12
“Een van de grote problemen is het grote aantal blinden dat zichzelf vastzet midden op de kruisingen. Met het wonderbaarlijke gevolg dat alles vast komt te staan.”
Tja maar dat zijn niet de blinden, dat zijn de aso’s. Ze weten goed wat ze doen want inderdaad op een spoorweg doen ze het niet.
Als je bijvoorbeeld de waterlinieweg af komt richting ‘t Goy plein dan sta je vaak heel lang te wachten en komt er niks doorheen bij een groen periode omdat het plein zelf vol staat met auto’s die de ‘t Goy laan op willen en hun auto middenop het gedeelte zetten waar verkeer wat linksaf wil overheen moet. Ze hopen erop dat midden in de cyclus de boel nog even doorschuift en ze net een minuut eerder thuis zijn dan wanneer ze netjes gewacht hadden. Dat het kruisende verkeer moet wachten, daar zitten ze niet mee. Dat blijkt er ook uit dat ze vaak nog even een rood licht mee pakken op het plein terwijl ze al zien dat ze niet door kunnen.
Als de doorstroming op de ‘t Goy laan nog verder verslechterd wordt dan zal dit probleem ook nog erger worden.
Gewoon een berg geld uitgeven en maak afwachten of het wel gaat werken, zo niet dan maar weer een berg geld neer tellen! Dat is wat de gemeente doet! Uiteindelijk betaalt de burger toch? Aanrotzooien!
@Rob: al die mensen die volgens jou ‘s ochtends het centrum in moeten, zouden er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om dat op de fiets te doen. En als ze van buiten Utrecht komen, zouden ze de auto in een p+r kunnen zetten en ov kunnen nemen. Met z’n allen met de auto ‘s ochtends de stad in gaat ‘m niet meer worden. Tijden veranderen.
Tijden veranderen. Stedebouwkundig kiezen we iedere keer voor de verkeerde volgorde. Dit plan betekent, dat je een alternatief klaar moet hebben. En dat is een volwaardig ov.Zie Leidsche Rijn.Eerst huizen bouwen en dan ontdekken, dat niet gedacht is aan behoorlijke ov -en winkelvoorzieningen.Als je de stad a la Goy wil inrichten,dan kan je er niet meer omheen.De metro.
Het hele plannetje kost maar 6 miljoen euro.
Met grote kans dat alles weer in de oude staat moet worden teruggebracht omdat er een verkeersinfarct van utrecht zuid tot op de waterlinieweg en a12 ontstaat.
Maar goed de gemeente en experts wuiven alle bezwaren weg. Want ze zeggen: wij gaan ervan uit dat bij grote langdurige files mensen een andere route gaan nemen zodat na verloop van tijd het verkeer minder zal gaan worden op het goylaan.
@Joop
Hoe stel jij dan voor dat steden hun infrastructuur herinrichten? Eerst een heel klein stukje verbouwen, kijken hoe het werkt, en dan de rest óf alles weer ongedaan maken? Of eerst heel veel oefenen met Sim City, zodat je tenminste het bloeiende New Joop City hebt om aan te tonen dat je plannen zullen werken?
Utrecht is te overbelast met name ook al die bussen die door je straat heen denderen! Waarom niet een geheel nieuw tram/metro netwerk ontwikkelen en dan pas auto vrije zones maken. Dan heb je ruimte voor groen en voor vele andere leuke dingen! Utrecht loopt hierin zo ver achter.
Een verschrikkelijk slecht idee van onze ambtenaren. Ik lees telkens weer dat het verkeer rond de stad wordt gestuurd. Heb ik nu toch een dringende vraag aan onze ambtenaren, waar denkt u ons dan wel de stad in te laten rijden. Gezien onze snelwegen nog wel 10 jaar een bouwput zullen zijn. De A27 moet nog worden verbouwt en daarna volgt natuurlijk de A12, want waarom hebben wij nu al mogen meepraten over waar de fietsbrug (Lunetten naar plassen) er in de toekomst zou moeten komen te liggen en hoe groot dat ding moet zijn. Nee, de snelwegen worden een puinhoop en wij maar rondjes rijden om de stad. Een grote file en de luchtkwaliteit zal zeker daardoor sterk verbeteren. Zorg voor een trolleybus, metro of voor tram maar dan wel direct goed, want dit is pappen en nat houden. Weggooien van bakken met geld. Een ding weet ik zeker er is geen ambtenaar die daar wakker van ligt.
“Wethouder Verkeer en Duurzaamheid Lot van Hooijdonk licht toe: “De kwaliteit van de omgeving en de leefbaarheid voor bewoners en bezoekers staan centraal bij de manier waarop we het verkeer in de stad willen regelen. Door ’t Goylaan in te richten als stadsboulevard, stimuleren we doorgaand verkeer om de stad heen te rijden. Er ontstaat zo meer ruimte voor fietsers, voetgangers, openbaar vervoer en bestemmingsverkeer. Het geeft ook mogelijkheden voor extra groen langs de doorgaande wegen in onze stad.”
Nu nog zoiets voor de Amsterdamsestraatweg !
Het grootste probleem is dat de bezwaren worden weggewuifd door te rekenen op ander weggedrag van de mensen. Er wordt totaal niet geluisterd naar iedereen die zegt dat dit te positief gedacht is.
Hoograven heeft maar 1 uitvalsweg en die wordt nu al regelmatig geblokkeerd door file verkeer. helemaal als er een verkeersplein moet komen dat uitgaat van voorrang ipv verkeerslichten. NEE HOOR, want mensen gedragen zich wel.
Onveilige oversteek? NEE HOOR, mensen nemen gewoon de veilige. (die is om rijden)
En er moeten gewoon minder mensen met de auto!!
in plaats van te dromen moet je er gewoon voor zorgen dat er geen problemen kunnen ontstaan. en niet hopen dat de mensen hun gedrag wel veranderen. dat is veel te naief.
De reacties zijn duidelijk genoeg. Er is geen enkel onderzoek naar de beperkingen en de gevolgen gedaan die dit beleid heeft voor de stad. Straks volgt de Kardinaal de Jongweg. Voor de rijksweg 222, de autoweg langs het stadion, bestaat al een heel oud programma om daar een 2 baansweg van te maken. Komt dat zien.
Tja, en dan gebeurd er een ramp, midden in Utrecht. Alle burgers slaan op de vlucht, maar zij kunnen de stad niet uit. De enkele smalle toegangswegen worden geblokkeerd door hulpverleners die de stad in willen. Er breken rellen en gevechten uit. Alles verloopt precies zoals Jos Stelling al in zijn zwaar bekritiseerde film heeft laten zien. Zelfs toen die uitkwam drongen de kritische beperkingen niet tot de harsens van politici en bestuurders door.
Ik ga bij nader inzien toch maar in een idyllisch dorp wonen.
Ik zou zeggen, graaf de oude tunnel, die nog onder de weg bij de voetgangersoversteek ligt, maar weer open. Goedkoper kan het niet.
Utreg zal nog zeker 10 jaar met de infra bezig zijn! Als dat voorbij is moet er weer opnieuw begonnen worden want er zijn meer inwoners! Utreg wil een stad zijn maar is helaas een dorp met de huidige beleid! Beste is om alles lekker in huidige staat te laten en het geld voor onderwijs of zorg te besteden.
Ik kan me een project herinneren , met veel poeha gelanceerd :
De Burgemeester Reigerstraat . Miljoenen kostte het , het werkte niet en weer kostte het giga veel om e.e.a. weer in zijn oude staat terug te brengen. Ik heb bij dit project hetzelfde gevoel.
Wanneer gaan de verantwoordelijken nu eens echt luisteren naar de belanghebbenden en niet naar een zg. eigen groen gevoel.
Wie van groen houd, ga lekker naar de bos!
Tomlow en Y hebben volledig gelijk, indien je het auto verkeer wilt verminderen, en de mobiliteit niet wil hinderen dan is een goed stads regio rail net nodig. Het tram net wordt uit gebreid naar het USP, en Randstad Spoor start straks met o.a extra station Vaartse Rijn, maar dat is nog lang niet voldoende. Een echte middel & langer termijn visie & concept plannen lijken te ontbreken. Kijk naar steden in Duitsland met stads regio’s van ook bijna 700.000 inwoners zoals Utrecht… en zie hoe groot de achterstand is. Geld voor verbreding A27 is beschikbaar… maar de ring wegen breder maken, en de stad ” krapper” zonder rail alternatief…is niet duurzaam.
Klinkt allemaal goed (en een soortgelijk initiatief voor de Amsterdamsestraatweg is welkom).
Maak het automobilisten maar zo lastig dat het op een gegeven moment een afweging wordt: of in 10/15 minuten met de fiets naar je bestemming of in drie kwartier/een uur de stad doorkruizen naar je bestemming.
Ik ben blij dat onze gemeente kiest voor ruimte voor haar bewoners
Beste Dirk, zo’n 150.000/175.000 forenzen en bezoekers ( trein & Auto)komen iedere werkdag de stad in…kunnen niet alle met de fiets…
@stads regio Utrecht
Je legt me met deze stelling iets in de mond dat ik niet nastreef, maar vooruit: alles is een keuze, dus waarom niet?