Hoe Utrecht leeft met de fiets | De Utrechtse Internet Courant Hoe Utrecht leeft met de fiets | De Utrechtse Internet Courant

Hoe Utrecht leeft met de fiets

Hoe Utrecht leeft met de fiets
Nog even en het aftellen begint: de eerste dagen van juli beleeft Utrecht de Grand Départ van de Tour de France. “Sport verbroedert” is een slogan die je met een korreltje zout neemt als je naar de hooligans in Rome gekeken hebt. Of soms de helikopter hoort als de FC speelt. Maar aan de andere kant word je in het buitenland vaker aangesproken op je medelanderschap met Arjen Robben of vroeger (sorry, Johan) Cruijff dan met koning Willem Alexander.

Nog even en het aftellen begint: de eerste dagen van juli beleeft Utrecht de Grand Départ van de Tour de France. “Sport verbroedert” is een slogan die je met een korreltje zout neemt als je naar de hooligans in Rome gekeken hebt. Of soms de helikopter hoort als de FC speelt. Maar aan de andere kant word je in het buitenland vaker aangesproken op je medelanderschap met Arjen Robben of vroeger (sorry, Johan) Cruijff dan met koning Willem Alexander.

Van die Grand Départ hopen en verwachten we natuurlijk dat hij de Utrechters verbroedert in de voorbereiding en het genieten van de dagen eromheen. Maar ook dat men zich elders bewust raakt van de kracht van Utrecht.

Uniek netwerk naast gemeente

Utrecht is geen stad van hyperbolen en strak chauvinisme. Wel de stad die het aandurfde de Grand Départ een gedeeld project te maken van overheid en private partijen. Bij de andere Tour-starts in Nederland (en elders) was het de overheid die het geld ophoestte en dus aan alle touwtjes trok.

Hier is het een mooi netwerk van zeer diverse funders, dus belanghebbenden. Knap staaltje van samenwerking tot zover. Dat durven en kunnen we hier kennelijk. Die ervaring is uniek en zal de stad ook op langere termijn en bij andere evenementen vast geen windeieren leggen.

Blijvende indruk na het feest

Er is bepaald een grote ambitie om een blijvende indruk achter te laten bij alle deelnemers en kijkers. Niet alleen met de beelden van de Dom en van de Maliebaan, maar ook met de wijze waarop we dit feest met zijn allen gaan vieren.

Onze eigen NS heeft niet alleen ervaring met de Koninginnedag-feesten in Amsterdam, waar duizenden mensen per trein op af komen. Ook draaide een NS-dochter mee met de Olympische Spelen in Londen.

Grote groepen in goede banen

De NS regelde niet die koningin die toen uit de lucht aan kwam zweven. Maar wel organiseerde ze de routes, het managen en amuseren van de grote groepen kijkers die zich in Londen van hot naar her moesten bewegen. Zelfs dat transport was daar een indrukwekkend en feestelijk gebeuren, herinnert iedereen zich. Zoiets wil NS hier ook realiseren. Een mooie uitdaging, als je net dat station aan het verbouwen bent, en de start daar vlakbij plaats gaat vinden. Wie gunt ze niet een mooi succes daarbij?

Hoe wij met de fiets leven

Maar het leukst wordt natuurlijk dat iedereen gaat zien hoe wij met de fiets leven hier. Ja, ook met wat racefietsen natuurlijk. Onze heuse echte fietsfile is de hele wereld over gegaan. En onze super-fietsenstalling bij het Centraal Station is ook een show case. Of de moeders die met twee kindjes op de fiets droog van A naar B weten te komen. De manier waarop we fietsen veilig weten te maken en houden door slimme snelle fietspaden aan te leggen.

Wereldsteden kijken af

Menig wereldstad zal straks dus weten dat wij ze kunnen helpen om minder toeristen onder de bus te laten komen. Want fietsen is internationaal wel hip en in opkomst en wij hebben al heel wat jaren ervaring. Wij weten wat ervoor nodig is. Heel wat meer dan een paar fietsen die je met een creditcard kunt huren…

Wij hebben al initiatieven als Happy Biking. Hoe kunnen we fietsen leuker maken is hun thema. En dat pakken ze onder andere aan via crowd sourcing. DUIC lezers hebben bijvoorbeeld al kunnen aangeven wat hun ideeën voor leuker fietsen zijn.

Wij hebben ook een Universiteit die meedoet. Op zijn eigen manier: met een slimme studie naar de effecten van die Tourstart. Op de korte en de wat langere termijn.

Visitekaartje met geheim van Utrecht

Kortom: je kunt nu al zien dat we samen ons best doen om een degelijk maar ook leuk visitekaartje aan de wereld te laten zien. Zo onthullen we iets van het geheim van Utrecht. Benieuwd wat Lonely Planet straks over ons schrijft. Eén ding is zeker: de Tour heeft nu al heel wat mensen samengebracht die voorheen nooit samenwerkten.

Ambitieus project verbroedert

Voor de UDB zijn er dus nu al resultaten. Op weg naar een rol bij de Europese Spelen?
Utrecht blijkt er helemaal klaar voor. Wat de ambitie van een paar enthousiastelingen al niet in beweging kan brengen. Ook dat hebben we geleerd. Misschien is het wel niet zozeer de sport die verbroedert, maar de kracht van een ambitieus project.

Tjee, zijn we dan echt aan het veranderen?

Trude Maas
Voorzitter Utrecht Development Board

2 Reacties

Reageren
  1. Roos Geerse

    Slimme snelle fietspaden? In de binnenstad weigert de gemeente iets te doen om fietsers en voetgangers uit elkaar te houden. En waar fietsers gescheiden worden van auto’s zitten ze elkaar in de weg omdat verschillende fietsersstromen weer niet worden gescheiden.

  2. EN

    Inderdaad Roos! Levensgevaarlijk om hier te fietsen! snel en slim… te snel, ja heel vaak… slim… nou nee. Ook veel fietsers niet die weten bijvoorbeeld niet wat haaientanden betekenen, niet het verschil tussen rechts en links en dat rechts voorrang heeft (voorrang, je weet wel, dat je even moet stoppen om die ander die NU van rechts komt door te laten , voordat jij weer mag) noch weet men wat rood licht betekent… en dan hebben we het nog niet gehad over de stinkende scooters en de elektrisch opgevoerde fietsen die met een noodgang over die zg snelle , slimme fietspaden racen… (en laat ik het maar niet hebben over de stallingen…als je je vehikel er al in krijgt, krijg je hem er niet meer zonder kleerscheuren uit.)

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).