Kruispunt Adriaen van Ostadelaan wordt vanaf maandag heringericht | De Utrechtse Internet Courant Kruispunt Adriaen van Ostadelaan wordt vanaf maandag heringericht | De Utrechtse Internet Courant

Kruispunt Adriaen van Ostadelaan wordt vanaf maandag heringericht

Kruispunt Adriaen van Ostadelaan wordt vanaf maandag heringericht
De vijfsprong op de Adriaen van Ostadelaan krijgt een nieuwe inrichting. Het grote kruispunt moet veiliger en aantrekkelijker worden voor voetgangers en fietsers. 

De vijfsprong op de Adriaen van Ostadelaan krijgt een nieuwe inrichting. Het grote kruispunt moet veiliger en aantrekkelijker worden voor voetgangers en fietsers. 

Met de vijfsprong wordt de kruising Adriaen van Ostadelaan – Jan van Scorelstraat – Bosboomstraat – Vossegatselaan bedoeld. De werkzaamheden duren tot en met halverwege mei. Daarna worden de bomen en planten geplant.

Overlast

De werkzaamheden gaan de nodige overlast opleveren. De Adriaen van Ostadelaan moet af en toen volledig worden afgesloten om te kunnen werken. Doordat een afsluiting overdag te veel verkeersoverlast veroorzaakt voor heel Utrecht Oost worden er ook vijf nachten gewerkt.

De huidige situatie
De huidige situatie

Eén van deze nachten is aanstaande maandag. In de eerste nacht op maandag 15 februari plaatst KWS hekken, verwijdert alle verkeerslichten en trekt tijdelijke lijnen op de weg. Daarnaast wordt er drie keer in een vrijdagnacht gewerkt. Het nachtwerk kan geluidsoverlast veroorzaken. De werkzaamheden die de meeste overlast veroorzaken worden overdag en in de vooravond uitgevoerd.

14 Reacties

Reageren
  1. Johan

    De autopestpartij slaat weer toe. Heringericht = doorstroming belemmerd.

  2. joep

    Dat ”auto pesten” is een veel gehoorde doch onbenullige opmerking. Je kunt beargumenteren dat juist de fietsers en voetgangers sinds de introductie van de auto van de straten zijn weggepest. Het is allebei overdreven. Na de jaren ’70 zijn er fietspaden verschenen en is de weg langzaam maar zeker eerlijker verdeeld. Dat proces is nog gaande.

    ”Heringericht = doorstroming belemmerd” is puur geredeneerd vanuit de auto, die inderdaad het kruispunt minder rap zal kunnen passeren. Maar de doorstroming (en veiligheid) zal er voor voetgangers en fietsers op vooruitgaan. Telt dat niet?

    Voor de goede orde, ik ben dagelijks automobilist en fietser/voetganger.

  3. Johan

    @ joep

    Dank voor deze aanvulling. Ik lees uit je bijdrage de bevestiging dat de doorstroming voor auto’s vermindert en dat de bereikbaarheid van het Utrechtse centrum, die door alle andere Groenlinkse plannen al ernstig wordt aangetast, hierdoor verder verslechtert.

  4. Mikel

    Feit is dat na elke herinrichting het 200% langer duurt om de weg te overbruggen. En aangezien de geitenwollensokken elk kruispunt of druk verkeersweg aanpakken is het dus redelijk onmogelijk geworden om je met de auto te verplaatsen in fe stad.
    En veiligheid blijft een wassen neus due gebruikt wordt. Als iedereen zich gewoon aan de verkeersregels of stoplichten houdt is het niets veiliger in de nieuwe situatie of de oude.

  5. Ben Stelen

    Lijkt mij vrij logisch dat het verkeerspunt veiliger wordt, want het kruispunt gaat van een vijfsprong naar een T-splitsing…

    Daarnaast wel fijn voor de winkeliers dat het aantrekkelijker wordt voor voetgangers en fietsers, met name het feit dat er meer ruimte voor terras is zal tot grote vreugde leiden.

    Ik erger mijzelf al jaren aan dit kruispunt, dus begrijpt alle frustratie niet. Of wordt hier op gereageerd vanuit onderliggende frustratie?! Misschien zijn we als mens in de huidige tijdsgeest (te) verwend, wees blij dat je een auto kan betalen zou ik zeggen.

  6. VincentDV

    Och Mike wat erg! 200% langer. Eerst duurde het 17 seconden en nu 34. Ik snap nu wat Johan bedoelt, het centrum wordt totaal onbereikbaar, wie kan zich immers een vertraging van 17 seconden permitteren?

    Verschrikkelijk! En dat alles alleen maar om de veiligheid en leefbaarheid te verbeteren. De arme automobilist (ik dus) heeft weer het nakijken. Ze kunnen beter voetgangers en fietsers verbieden.

  7. R.Moet

    Allemaal leuk en aardig,maar als je met het openbaar vervoer naar het Diac moet,heb je een probleem.Lijn 8 is dan ook niet te gebruiken dus moet je om reizen via Utrecht Centraal en daar bus 12 nemen en een behoorlijk eind lopen.Heel vervelend dit!

  8. Anne Otto

    Ik weet niet wat jullie zien op die artists impression, wat ik zie is dat je vanuit de Vossegatselaan niet meer rechtsreeeks kunt/mag oversteken richting het Diakonessenhuis. Is dat erg? Ik ‘hoor’ de vorige ‘sprekers’ daar niet over.

  9. Berend

    Feit is dat je je in de stad sneller verplaatst te fiets, fietsen geen uitlaatgassen produceren en een fiets veel makkelijker op te bergen is dan een auto. We moeten af van het idee dat elke idioot maar een auto moet hebben, in de meeste gevallen vooral omdat deze te lui is om te fietsen.

  10. Dirk

    Jammer dat het hierdoor langer duurt voor automobilisten om zich te verplaatsen.

    Meer ruimte geven aan verkeersstromen die schaalbaarder en gezonder zijn gezien de toekomstige groei van de stad is echter een strategische keuze die gemaakt is en in die zin is het volstrekt begrijpelijk.

  11. Maria

    @vincentdv

    Je kunt natuurlijk wel denigrerend en bagatelliserend doen over de verminderde doorstroming, maar over die extra wachttijd gaat het niet. Het gaat erom dat in de toekomst de hele Van Ostadelaan vol zal staan met auto’s die op doorrijden wachten. Net zoals dat ondertussen overal in de stad aan het gebeuren is. Tel uit je milieuwinst. En je zult er maar wonen, met die wachtende auto’s voor de deur.

  12. Peter

    @dirk

    Zeker weten! Mijn snorscooter ruik ik zelf nauwelijks als ik bij een stoplicht sta te knetteren!

    @berend

    Ik snap niet dat jij het idee van iedereen een auto uberhaupt nog hebt. Alleen GroenLinks verplaatst zich nog met plezier in de auto als ik de reacties zo lees. Niemand zit met plezier in de auto in Utrecht, daarom rijdt men ook allemaal zo agressief. Alle pesterijen moeten ergens geventileerd worden als je verplicht in de auto zit, dus op fietsers, andere auto’s en thuis op vrouw en kinderen.

  13. VincentDV

    @Anne Otto:

    De twee wegen die dood lijken te lopen, doen dat in praktijk niet. Je kunt daar gewoon doorrijden maar moet de verhoging over, zoals bij een verkeersdrempel.

    @R.Moet:
    Waarom zou lijn 8 ineens niet meer verder rijden? Voor zover ik weet verandert er niets aan de route en dienstregeling van lijn 8 door deze maatregelen.

    @Maria:
    Ik spot met het geweeklaag van automobilisten die vinden dat ze worden gepest. Of er lange rijen auto’s zullen gaan staan wachten is maar de vraag, de toekomst zal het uitwijzen. De ervaring is dat een straat waar het verkeer bemoeilijkt wordt, na verloop van tijd minder gebruikt wordt, de ‘weggepeste’ automobilisten kiezen een andere route, die is in deze situatie ook beschikbaar.

    @Berend:
    Ik heb een auto maar ben ik dan een idioot? In de stad neem ik meestal de fiets maar voor langere afstanden pak ik het blik. Het hebben van een auto betekent niet dat je er ook altijd in moet rijden. En rijden in een auto betekent ook niet dat je lui bent.

  14. Dirk

    @Peter
    Uitstekende analyse: automobilisten worden gepest (slachtofferrol), ze worden allemaal agressief (aanname) en ze MOETEN hun agressie dan weer botvieren op medeweggebruikers en vrouw en kinderen (slippery slope).

    Zoals Maria direct boven je ook al aangaf: het feit dat jij moet wachten is volgens de prognoses een gegeven. We zitten op het punt dat het oude adagium van meer asfalt geen optie meer is. Dan kun je een beleidskeuze maken om op de bottlenecks iedereen te laten wachten of je kunt ervoor kiezen om de schaalbare en gezonde verkeersstromen voorrang te geven in de hoop dat bestemmingsverkeer andere wegen en/of vervoersmiddelen kiest die een betere doorstroming bevorderen voor iedereen.

    Daar kun je het best oneens mee eens zijn, maar dan is het discussiepunt deze prognoses en/of de invulling van de oplossing (en niet het feit dat de automobilist gepest wordt en dat niemand meer met plezier rijdt).

    Dit is het relevante beleidsdocument: http://www.utrecht.nl/aantrekkelijk-en-bereikbaar/slimme-routes-slim-regelen-slim-bestemmen/

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).