Maatregelen om muurvast verkeer Monicabrug te ontlasten | De Utrechtse Internet Courant Maatregelen om muurvast verkeer Monicabrug te ontlasten | De Utrechtse Internet Courant

Maatregelen om muurvast verkeer Monicabrug te ontlasten

Maatregelen om muurvast verkeer Monicabrug te ontlasten
Door de tijdelijke afsluiting van de Weerdsingel loopt het verkeer bij de Monicabrug in de ochtend- en avondspits muurvast. De gemeente neemt nu maatregelen om het verkeer weer zo soepel mogelijk te laten doorstromen.

Door de tijdelijke afsluiting van de Weerdsingel loopt het verkeer bij de Monicabrug in de ochtend- en avondspits muurvast. De gemeente neemt nu maatregelen om het verkeer weer zo soepel mogelijk te laten doorstromen.

Er worden verkeersregelaars ingezet om de zogenoemde om-en-omregeling over één rijbaan te verbeteren. Er worden instructeurs ingezet tegen sluipverkeer en er komen aanpassingen van de verkeerslichten om de doorstroming te verbeteren.

Eerder deze week kwamen er vanuit de politiek ook al vragen over de verkeerssituatie in Wijk C. De herinrichting van de Weerdsingel is namelijk één van de maatregelen die de gemeente neemt in het kader van de zogeheten ‘knijp’ Monicabrug. De PvdA en GroenLinks vinden de tijdelijke afsluiting van de Weerdsingel een kans om de effecten van zo’n afsluiting goed in beeld te brengen op het gebied van draagvlak onder de bewoners, luchtkwaliteit en verkeer.

Gekoppelde berichten

19 Reacties

Reageren
  1. Butch

    Hup, allemaal de auto in en vloekend en tierend op de gemeente berichten posten jongens!

  2. Mikel

    Het is een grote chaos aan het worden met de ideetjes van groenlinks. Ze vergeten dat er gewoon nog mensen wonen in ern stad met meer dan 300.000 inwoners.

  3. Fab

    Heerlijk! Kunnen dan nu al die mensen die onnodig dwars door de stad crossen – terwijl ze niet in het centrum hoeven te zijn – eindelijk eens een alternatieve route kiezen, die gezonder is voor bewoners waaronder veel kindjes! En stoppen met gassen en toeteren voor de stoplichten. Nog nooit zoveel asociaal en hufterig rijgedrag in zo’n korte tijd gezien. De stad is niet van of voor de automobilist. Leer dat nou gewoon eens ;-DDDD Moeilijk hè.

  4. Ulaan

    Geacht Forum,

    De betreffende afdeling bij de gemeente Utrecht WEET toch wel dat het verkeer gaat vastlopen? Afwachten hoe het gaat met de afwikkeling van het verkeer? En pas reageren als het kalf al verdronken is? Wat is dat voor PRUT-ORGANISATIE? Er wordt op geen enkele manier rekening gehouden met enorme belangen die geschaad worden. Vooral Groen Linksen hebben kennelijk geen idee dat er nog wel wat meer maatschappelijke aspecten een rol spelen dan na de koffie op de fiets springen en op je dooie akkertje naar je ecologisch verantwoorde moestuin peddelen. Het gedonder rond de Monicabrug heeft ook helemaal niets met milieuzorg of zo te maken, maar alles met incompetentie. Ik ben er wel klaar mee, met dat gepruts. Wij hebben daar bij die gemeente lui nodig met een evenwichtige, brede en degelijk onderbouwde visie op infrastructuur, met verstand van verkeer leiden, met oog voor een enorme range aan serieuze belangen en met begrip voor de wensen van ALLE mensen. Niet alleen voor geitenwollen sokken. Wereldprutsstad, dat is waar we naar toegroeien. Hebben jullie trouwens al winterbanden onder je fiets gemonteerd? Voordat je het weet lig je in zo’n vieze vuile ambulance. Als-ie al komt waar-ie wezen moet. Als dat wel zo is kun je vervolgens gillend genieten van het vrolijke dansen over de honderden drempels op weg naar het ziekenhuis.
    De groeten, en een fijne dag.

  5. Coen

    Autorijden in de binnenstad is echt niet meer van deze tijd, dat was de droom van de jaren ’60 waar we al die idiote infrastructuur aan te danken hebben in de grote steden. Overigens een PvdA visie.

  6. Anlies

    @Ulaan: “enorme belangen”? Jouw enorm superbelangrijke bijdrage zeker weer aan de economie?
    Er zijn ook andere enorme belangen, zoals de leefbaarheid en luchtkwaliteit. De politiek maakt een afweging tussen deze belangen, en blijkbaar vinden de leefbaarheid en luchtkwaliteit belangrijker. Het zij zo. Je kan in je leaseauto blijven zitten klagen dat je vast staat, of je zoekt een andere oplossing. Er is bijv een station in Utrecht. Verder zou je kunnen fietsen.

  7. Ulaan

    Geacht Forum,

    Het antwoord van Anlies is precies waar ik op doelde.

  8. Luuk Upuuk

    Het lijkt erop dat de door het CDA gewenste dierentuin er al is………

  9. Wijk C-er

    Mag je als auto over de nieuwe Paardenveldbrug nu de Weerdsingel dicht is?
    Gisteren rond een uur of 3 heb ik, terwijl ik (met fiets!) stond te wachten bij het stoplicht op de brug, zo’n 10 auto’s geteld die de brug over gingen. Sommigen plankgas-oeioei-mag-ik-dit-wel-doen.
    Vanmiddag rond dezelfde tijd had ik zo’n 5 auto’s achter me toen ik de brug overging.
    Een agent van het naastgelegen politiebureau zou zich nu rijk kunnen schrijven.

  10. Wijk C-er zo naar huis

    Zou voor de bewoners wel enorm schelen. Nu moet je heel heel utrecht door om vervolgens in de rij te gaan staan.

  11. WP

    Laten we er nou gewoon voor zorgen dat het verkeer niet meer vaststaat. Het is gewoon geen optie om 5 baans wegen midden in de stad te leggen. Alles minder dan 5 banen komt gewoon vast te staan en we willen gewoon geen snelwegen in de stad! Nergens in de stad, daar hebben we hele mooie snelwegen voor buiten de stad (hoort leidsche rijn dan toch niet bij de stad? sorry 😉 ). Dat betekent dus dat we niet moeten gaan knijpen (alleen iets dat op papier werkt), maar dus knippen! Dart betekent soms wat meer omrijden, maar vooral dat je niet vast komt te zitten door mensen die perse de kortste route willen pakken midden door de stad…

  12. WP

    @tom,

    ik had m bijna ondertekend, tot ik las van je idee van een tunnel. Afgezien dat dat veel te veel kost en een drastische ingreep tot gevolg heeft op de historische weerdsingel, is dat gewoon niet de oplossing. De oplossing is om Utrecht te verdelen in blokken waar je vanaf de snelweg naar elk blok makkelijk naar toe kunt rijden, maar waar de blokken niet onderling bereikbaar zijn met de auto. Utrecht is bestemmingsverkeer en geen autorotonde!

  13. Dirk

    You are not stuck in traffic, you áre traffic

  14. @ulaan

    Zie je nou? Weer die vijandigheid tegen automobilisten.
    Die zitten alleen maar voor de lol de lucht van anderen te verpesten. Alle fietsers zijn ok. De rest is tuig. Lang leve Utrecht.

  15. WP

    @@ulaan
    ik ben zelf ook een fervent autorijder, maar ik wil graag doorrijden naar de plek van bestemming en niet vast te komen staan. Als ik er iets voor om moet rijden vind ik dat in het geheel niet erg, als ik maar weet hoe lang het van a naar b duurt en niet zoiets van het kan een kwartier duren, maar ook een half uur… En ik kan al helemaal niet tegen mensen die er voor zorgen dat ik in de file sta, omdat ze het vertikken om over de snelweg te rijden. Die snelwegen zijn niet voor niks aangelegd!

    Ik hoorde laatst nog over een stad in het noorden van Irak (Koerdistan zeg maar…). Snel in opkomst, maar de infra totaal niet op orde. De stad is opgebouwd uit concentrische ringen. De buitenste ringen geen probleem, echter de binnenste ringen een drama… Er rijdt praktisch hetzelfde verkeer over de binnenste ring als de buitenste, maar de lengte van die binnenste ring is minder, dus minder capaciteit. In feite is dat ook een beetje het geval in Utrecht, waarbij het centrum ook helemaal vast staat. Ook de kleine ring (zeker in West) is geen optie. Ook daar wonen veel mensen en daar wil je ook geen binnenstedelijke snelweg. Er is maar één optie in mijn ogen, de echte snelwegen incl. noordelijke randweg. Zorg dat daar iedereen op en af gaat om in en uit Utrecht te komen. En als je niet meer op een snelweg durft te rijden (ja ik kom ze tegen) dan moet je je wellicht afvragen of autorijden nog wel zo’n goed idee is als je in de stad woont…

  16. BramD

    Het is om triest van te worden. In heel veel oude steden, zoals Haarlem, Maastricht, Den Bosch en Antwerpen, slagen ze er steeds beter in om de binnenstad autovrij te maken. Maar in Utrecht lijkt dat niet te kunnen. Daar blijven de auto’s dwars door het centrum crossen.

  17. Bas

    @BramD

    Ja, zo naar, al die mensen die met 1 km/h door het centrum wachten…

    Het lukt Utrecht niet omdat het al jaren geregeerd wordt door incompetente GroenLinks en PvdA regenten. Door het klein dorpse NIMBY denken worden er nooit grote dingen besloten. Denk je dat nieuw HC en het nieuwe CS er waren gekomen als ProRail/NS en Corio niet heel hard hadden gewerkt hiervoor? Als het aan de Utrechter ligt zijn we morgen een autovrij museum zonder werkende economie en studenten.

    Amateurs, kinderachtige amateurs. De omleidingsroute voor de weerdsingel is via de marnixlaan. De Marnixlaan is 2 kilometer verderop en al zwaar overbelast. Alle andere wegen naar de wijk achter de weerdsingel zijn nog geen 2 maanden terug afgesloten vanwege de luchtkwaliteitsverbetering. En dan niet even de paaltjes naar beneden halen voor deze periode. Laat de turken op de straatweg maar stikken. Wtf?

  18. Dirk

    @Dirk 15 OKTOBER 2015 OM 18:10

    Fijn dat de nick die ik hier normaal gebruik door iemand anders gebruikt wordt met een aangepaste quote die ik een paar dagen eerder gedaan heb. Het zal wel toeval zijn.

    Hoewel ik voorstander ben van zo min mogelijk autorijden snap ik in dit geval de frustratie: er is daar nu dezelfde in- en uitgang voor een heel gebied en het loopt helemaal vast. Overduidelijk heeft de gemeente dit niet goed ingeschat (ze hadden die nieuwe brug over de catharijnesingel die bij het politiebureau ligt open kunnen gooien) en lijkt het erop alsof ze de automobilist hier als proefkonijn gebruiken.

  19. Alex

    De ellende is dat de doorsnee geitenwollen sokken ambtenaar niet door heeft dat bereikbaarheid en mobiliteit belangrijk is voor bedrijven en investeerders. Geen investeerders en bedrijven geen werkgelegenheid in en om Utrecht heen. Dan zal de lol er snel af er af zijn van al die gasten die denken dat ze alles op de fiets en met het openbaar vervoer kunnen doen. Utrecht is inmiddels onneembaar vestiging geworden voor vrachtverkeer, automobilisten nog maar niet te spreken zodra er brandweer, ambulance of politie in een noodgeval nodig is. Slaap lekker gemeente Utrecht, jullie hebben er geen moer van begrepen dat bereikbaarheid een belangrijk onderdeel van je dagelijks samenleving uit maakt. Daarvoor in de plaats zijn ze de stad aan het verbouwen om geitenwollen sokken ambtenaren te faciliteren. Tenminste als ze zelf niet met de taxi zichzelf laten vervoeren omdat ze zichzelf boven de burger verheven vinden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).