Merel Blom ontmoet Anne Eekhout: “Een verhaal creëert zichzelf terwijl je andere dingen aan het doen bent” | De Utrechtse Internet Courant Merel Blom ontmoet Anne Eekhout: “Een verhaal creëert zichzelf terwijl je andere dingen aan het doen bent” | De Utrechtse Internet Courant

Merel Blom ontmoet Anne Eekhout: “Een verhaal creëert zichzelf terwijl je andere dingen aan het doen bent”

Merel Blom ontmoet Anne Eekhout: “Een verhaal creëert zichzelf terwijl je andere dingen aan het doen bent”
Utrecht huisvest grote dichters en schrijvers. DUIC’s eigen literatuurwetenschapper en leesfanaat Merel Blom gaat op zoek naar het verhaal achter deze woordenkunstenaars en gaat met hen in gesprek over hun schrijf- en leeservaring en hun beleving van de stad Utrecht. Om de week te lezen op DUIC.

Utrecht huisvest grote dichters en schrijvers. DUIC’s eigen literatuurwetenschapper en leesfanaat Merel Blom gaat op zoek naar het verhaal achter deze woordenkunstenaars en gaat met hen in gesprek over hun schrijf- en leeservaring en hun beleving van de stad Utrecht. Om de week te lezen op DUIC.
Anne Eekhout 06Anne Eekhout verhuisde drie jaar geleden met vriend, dochter en zoon (nu vier en twee) vanuit Amsterdam naar Utrecht en debuteerde vorig jaar met haar roman Dogma. Ze werd prompt genomineerd voor de Bronzen Uil – een prijs voor de beste Nederlandstalige debuutroman van 2014 – en op de longlist van de Ako Literatuurprijs 2014 gezet.

Op de Bronzen Uil had Eekhout stiekem wel gehoopt. Toch was het onwerkelijk om de nominatie daadwerkelijk te krijgen. Helemaal toen ze diezelfde dag hoorde ze dat zij één van de drie vrouwen was die op de tiplijst (longlist) van de Ako Literatuurprijs was gezet. “Dat houd je wel even bezig”, verzucht de schrijfster. “Jammer dat ik het niet geworden ben, maar ik kon er makkelijker overheen stappen dan ik van tevoren had gedacht. De nominatie op zich is natuurlijk al heel gaaf.”

“In de Centrale Bibliotheek is het goed schrijven”

“Om te werken moet ik echt weg uit huis. Schrijven en moeder zijn, dat zijn twee heel afgescheiden dingen”, zegt Eekhout. Tijdens het herschrijven van de laatste versie van haar boek zocht ze daarom graag de binnenstad op. “Ik heb veel in de Centrale Bibliotheek aan de Oudegracht gezeten. Het is een fijn plekje. Er gebeurt altijd wel wat maar het is er rustig genoeg om goed werk te kunnen verrichten.” Na tien jaar in Amsterdam, waar ze rechten studeerde en het idee voor Dogma ontstond, besloten Eekhout en haar vriend naar Utrecht te verhuizen. Met twee kleine kinderen kwam de behoefte aan een ‘echt’ huis, met een zolder en een tuin. “Hier in Tuindorp is het eigenlijk een soort dorp maar dan wel in de stad. De kinderen spelen op straat en waarschuwen elkaar als er een auto langskomt. Dat doet me denken aan mijn eigen jeugd in het Gooi.”

Hoewel er niet altijd tijd is om er bewust mee bezig te zijn, is schrijven altijd wel op de achtergrond aanwezig. “Het is net een verre liefde”, glimlacht Eekhout. “Iets wat heel erg belangrijk voor je is en waar je in elk duf moment even naartoe kan gaan om over na te denken. Schrijven gaat in die zin voor een gedeelte ook onbewust. Een verhaal is zichzelf aan het creëren terwijl je andere dingen aan het doen bent.”

“De tijd waarin iemand leeft, sluipt door in wat iemand schrijft”

Het duurde lang om Dogma te voltooien. De schrijfster lacht: “Nog een geluk dat het binnen acht jaar af is gekomen. Ik denk dat ik tot in den treuren was blijven herschrijven, net zolang totdat het goed genoeg was. Anders had ik me er nooit van kunnen losmaken.” Sommige mensen adviseerden haar om aan iets nieuws te beginnen, maar dat kon ze toch niet opbrengen. “Ik was heel erg enthousiast over dit verhaal en vond dat het er moest komen.”

Gelukkig maar, want Dogma – waarin een groep studenten een controversiële documentaire wil maken waarin een van hen zelfmoord zal plegen – werd breed opgepikt. In NRC werd Eekhout onlangs in een rijtje debutanten genoemd dat tot de Nieuwe Estheten gedoopt werd: een jonge generatie schrijvers die betekenis, bezinning en erkenning zoekt in kunst. “Grappig dat er in korte tijd vier debuten uitkomen waarin kunst een grote rol speelt. De tijd waarin iemand leeft, sluipt door in wat iemand schrijft. Maar uiteindelijk haalt elke lezer en elke recensent weer andere dingen uit je boek en neemt daar zijn eigen ideeën in mee. Dat is goed, en vaak toch ook weer een verrassing voor de schrijver.”

“Ik voel een noodzaak dat het verhaal eruit moet”

Eekhout wil nog niets kwijt over haar nieuwe roman. Zelfs haar vriend mag er nog niks over weten. “Het verhaal is nu nog alleen van mij. Dat heeft te maken met een soort noodzaak dat het verhaal eruit moet. Ik ben bang dat die noodzaak wegvalt als ik erover ga vertellen aan iedereen om me heen. Op deze manier blijf ik een drang voelen om eraan te schrijven. Daarnaast gaan mensen zich er, zodra ze er iets over weten, een beetje tegenaan bemoeien. Ik vind het fijn om de eerste versie helemaal onafhankelijk van andere meningen te schrijven. Daarna wil ik pas horen wat er beter kan.”

Tekst Merel Blom

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).