Merel Blom ontmoet Ronald Giphart: “Ingmar en ik waren wegbereiders die Utrecht gingen promoten” | De Utrechtse Internet Courant Merel Blom ontmoet Ronald Giphart: “Ingmar en ik waren wegbereiders die Utrecht gingen promoten” | De Utrechtse Internet Courant

Merel Blom ontmoet Ronald Giphart: “Ingmar en ik waren wegbereiders die Utrecht gingen promoten”

Merel Blom ontmoet Ronald Giphart: “Ingmar en ik waren wegbereiders die Utrecht gingen promoten”
Utrecht huisvest grote dichters en schrijvers. DUIC’s eigen literatuurwetenschapper en leesfanaat Merel Blom gaat op zoek naar het verhaal achter deze woordenkunstenaars en gaat met hen in gesprek over hun schrijf- en leeservaring en hun beleving van de stad Utrecht. Om de week te lezen op DUIC.

Utrecht huisvest grote dichters en schrijvers. DUIC’s eigen literatuurwetenschapper en leesfanaat Merel Blom gaat op zoek naar het verhaal achter deze woordenkunstenaars en gaat met hen in gesprek over hun schrijf- en leeservaring en hun beleving van de stad Utrecht. Om de week te lezen op DUIC.

Ronald Giphart 003Ronald Giphart, boegbeeld van de Utrechtse letteren, zag de stad van een schrijverloos provincieoord veranderen in het nieuwe zwaartepunt van de literatuur. Giphart publiceerde sinds zijn studie Nederlands aan de Universiteit Utrecht acht romans, verschillende novelles, bloemlezingen, verhalenbundels, kookboeken en culinaire gidsen. Hij maakte theatervoorstellingen met Bart Chabot en Martin Bril en werkte mee aan televisieseries als De co-assistent. Zijn boeken Ik ook van jou (1992), Phileine zegt sorry (1996) en Ik omhels je met duizend armen (2000) werden verfilmd en de schrijver ontving de Utrechtse C.C.S Crone-literatuurprijs 2004 voor zijn hele oeuvre. Vorige maand verscheen zijn nieuwe roman Harem.

“Er is hier sinds de jaren tachtig heel veel veranderd. Nou klink ik een beetje als een ouwe lul, maar Utrecht was toen eigenlijk nog een soort slapende provinciestad. Alle cafés die nu gangbaar zijn, bestonden nog niet”, vertelt Giphart. “En qua kunst en cultuur, tja, er woonden hier eigenlijk geen schrijvers. Utrecht was een schrijverloze stad. Met de komst van beeldbepalende types als Ingmar Heytze, Jack Nouws, Jerry Goossens, Tommy Wieringa en Manon Uphoff veranderde dat. Schrijvers gingen zich verzetten tegen de Amsterdamse ons-kent-ons-kliek en het veld verplaatste zich. Ingmar en ik waren in die tijd wegbereiders die Utrecht gingen promoten. In mijn roman Giph (1998) schreef ik al: ‘nooit meer Amsterdam’. Utrecht werd het nieuwe zwaartepunt van de literatuur.”

Het mooiste dat Giphart op Utrechtse bodem meemaakte was de geboorte van zijn drie kinderen. Maar ook legendarische avonden in Café de Bastaard zijn dierbare herinneringen. “Halverwege de jaren negentig hadden kunstenaars, muzikanten, theatermakers en schrijvers daar allemaal hun eigen hoek. Halverwege de avond verbroederde dat en aan het eind zat iedereen door mekaar heen. Achteraf gezien hebben we het heus wel een beetje geromantiseerd, maar het waren echt heel mooie avonden waarin werd gediscussieerd, ruziegemaakt, geflirt en noem maar op.”

“Laat Utrecht lekker klein blijven”

“Ik zou een boegbeeld van de Utrechtse letteren zijn. Ik heb van de Utrechtse schrijvers misschien wel de meeste boeken verkocht, maar literair gezien kun je er toch wel over discussiëren. Er is hier zoveel talent”, relativeert de schrijver. Een bekende kop hebben in een kleine stad als Utrecht heeft soms voordelen, maar is niet altijd even leuk. “Ik heb weleens vanuit het niks een klap op m’n bek gekregen. Had ik blijkbaar iets geschreven wat iemand niet aanstond. Televisie is hét verbindende medium als het gaat om bekendheid. Drie keer achter elkaar op tv en ik word weer herkend op straat.” Echt druk maakt Giphart zich er niet om. Laatst zat hij bij FC Utrecht op de tribune met zijn jongste zoon. De auteur imiteert een vlekkeloos Utrechts accent: “Hee schrijver! Heee schrijver! begint er dan iemand te roepen. Tsja, dat hoort erbij.”

Eind jaren negentig was Giphart heel even betrokken bij de gemeentepolitiek als lijstduwer voor Leefbaar Utrecht. Toen ‘Leefbaar’ door de opkomst van Leefbaar Nederland ineens geassocieerd werd met rechtse idealen was het voor de schrijver snel afgelopen. “Daar heb ik me nooit mee willen engageren. Ik kom uit een heel links milieu. Leefbaar Utrecht wilde de burger de zeggenschap over de stad teruggeven en andere linkse partijen als Groen Links en D66 een wake up call geven. Die leverden de stad destijds uit aan grote geldverslinders als de Jaarbeurs en de Nationale Spoorwegen”, vertelt de auteur. “Ook nu zie je aan megalomane projecten als TivoliVredenburg dat Utrecht graag mee wil spelen met de grote jongens. Deze stad vindt zichzelf vaak groter dan ze is. Laat Utrecht nou maar lekker klein blijven.”

Pleitbezorger van de roman

Anders dan veel van zijn eerdere boeken speelt Gipharts nieuwe roman Harem zich niet hier af, maar in Zweden. Hoofdpersoon Liam schrijft zijn debuutroman over het leven van zijn flamboyante vader, een wereldberoemde fotograaf. “Harem gaat over het conflict tussen kunst en literatuur. Literatuur is een hoeveelheid trucjes aan elkaar vastgeplakt. Maar dat is fotografie ook”, vertelt Giphart. In een tijd waarin beeld het aan het winnen is van het woord is het opvallend dat juist de twintigjarige Liam de voorkeur heeft voor het woord. “Er is een enorme parade aan beeld. Dat is de manier waarop nu informatie wordt overgedragen. Als iemand van het woord vind ik dat kostelijke zonde. Ik ben een pleitbezorger van de roman. Daarom is het ook juist een twintiger die voor het woord kiest in Harem. Er is hoop voor de toekomst.”

Giphart is alweer bezig met een nieuw boek dat volgend jaar moet verschijnen. “Het gaat Scène heten. Het speelt zich af bij de uitreiking van de Gouden Kalveren. Het wordt dus weer een roman die zich afspeelt in Utrecht.”

Tekst Merel Blom

10 Reacties

Reageren
  1. Jes

    Kritische interviews, geweldig hoor! En ook zo fijn dat Giphart Utrecht écht op de kaart heeft gezet. Stel je voor. Anders was het nog zo’n ingedut musicaldorp geweest.

  2. Frank

    @Jes: Precies. Zonder Giphart was er van Utrecht echt helemaal niets geworden (…)

    Toegegeven. Op literair gebied is er wel wat gebeurd. Maar ik denk dat als je aan de gemiddelde Nederlander vraagt waar Giphart vandaan komt dat de helft zegt: Giphart?, een kwart het niet weet, een achtste zegt Amsterdam en een achtste Utrecht.

    Giph is overigens uit 1993 en niet uit 1998. Tweeëntwintig jaar geleden dus. Tweeeeeeëntwiiiiiintig…

    Met Ingmar Heytze ligt dat iets anders, want de rest van Nederland heeft Heytze vooral leren kennen als iemand die de stadsgrenzen van Utrecht niet over durfde. En je kunt de Utrechtse stadsgrenzen moeilijk aangeven zonder de naam Utrecht te noemen.

  3. Michelle

    Tuurlijk, Giphart is het startpunt van literair Utrecht. Misschien kan Merel nog even de geschiedenisboeken induiken? Begin bij Beets of Boudier Bakker bijvoorbeeld..

  4. Martijn

    Zuur gedoe, vond het wel interview wel leuk om te lezen. Het is zijn verhaal niet dat van Merel. Enne Giph is tenslotte een Utregs begrip

  5. Frank

    @Martijn: Dit is niet zuur, maar kritisch. En Vocking worst is ook een Utregs begrip. Maar daarmee wordt utrecht culinair gezien nog niet per definitie op de kaart gezet.

  6. Frank de alwetende

    Frank de alwetende en mondsnoerder

  7. Frank

    Dank. Teveel eer. Maar toch, dank.

  8. Kurt Westerman

    De eerste romans van Giphart spelen zich allemaal af in Utrecht. Toen ik deze boeken als middelbare scholier die is opgegroeid in Den Helder las kreeg Utrecht voor mij toch wel extra aantrekkingskracht. Wat dat betreft ging de promotie van de stad voor mij wel op.

  9. fred luben

    Giphart is een schrijver die achteraf fases is zijn leven over romantiseert.
    Als puber, als student, als vader hij is waarschijnlijk nu fantasie aan het verzamelen voor zijn oude mannen reeks.
    Stad Utrecht afgepakt van de Romeinen, hij had als eerste een hipster baard, sterker nog hij was de eerste hipster nee ik had de allereerste baard van de wereld ik ben de uitvinder van de baard ik ik ik ben een baard. In dat perspectief heeft hij natuurlijk groot gelijk.

  10. Frank

    @fred luben: De nieuwe Harry Mulisch is dus opgestaan. Of liever natuurlijk: Harry Mulish was de reïncarnatie van de oude Giphart.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).