Milieudefensie: Snelheid A2 naar 130 zorgt voor vijftig procent meer uitstoot | De Utrechtse Internet Courant Milieudefensie: Snelheid A2 naar 130 zorgt voor vijftig procent meer uitstoot | De Utrechtse Internet Courant

Milieudefensie: Snelheid A2 naar 130 zorgt voor vijftig procent meer uitstoot

Milieudefensie: Snelheid A2 naar 130 zorgt voor vijftig procent meer uitstoot
Het plan van de coalitie om van de A2 vanaf Utrecht richting Amsterdam een 130 km/u weg te maken is bij Milieudefensie niet in goede aarde gevallen. Volgens hun berekeningen gaat de fijnstof uitstoot hierdoor met bijna 50 procent omhoog.

Het plan van de coalitie om van de A2 vanaf Utrecht richting Amsterdam een 130 km/u weg te maken is bij Milieudefensie niet in goede aarde gevallen. Volgens hun berekeningen gaat de fijnstof uitstoot hierdoor met bijna 50 procent omhoog.

Het plan werd gisteren bekend gemaakt. Voor de automobilist wordt het volgens de coalitie een verademing dat de maximumsnelheid over de gehele weg gelijk wordt getrokken. “Automobilisten hebben het idee dat ze in slowmotion op een weg moeten rijden waar een Boeing zou kunnen landen,” zei VVD-parlementariër Barbara Visser gisteren.

Milieudefensie laat nu weten dat deze plannen voor de volksgezondheid niet optimaal zijn. Auto’s stoten relatief meer vervuilende stoffen uit bij hogere snelheden. De uitstoot bij 130 kilometer per uur ligt gemiddeld 46 procent hoger dan bij een maximum snelheid van 100 kilometer per uur. Dit geldt alleen voor personenverkeer, aangezien ander verkeer zoals vrachtwagens en bussen niet harder mag dan 80 of 100 km/uur.

NO2 norm overschrijding dreigt

Milieudefensie waarschuwt ook nog voor een overschrijding van de NO2 norm. “Stikstofdioxide en fijnstof zijn schadelijk voor de volksgezondheid. De toename in uitstoot zal leiden tot hogere concentraties luchtvervuiling in de buitenlucht en daardoor tot meer
gezondheidsschade bij omwonenden. Bovendien is er een mogelijkheid dat de verhoging van de maximumsnelheid leidt tot nieuwe overschrijdingen van de NO2 norm. De toename in uitstoot leidt waarschijnlijk tot enkele microgrammen stijging van de concentratie NO2 langs de weg, waardoor op bepaalde knelpunten overschrijdingen kunnen ontstaan. Om hier beter zicht op te krijgen, zijn aanvullende berekeningen met luchtkwaliteitsmodellen nodig.”

Gekoppelde berichten

18 Reacties

Reageren
  1. Boellie

    Als we de subsidie op Milieudefensie en wat al niet meer afschaffen en daarmee zuinige auto’s stimuleren dan zijn we goed bezig:
    – sneller / vrijer rijden & meer levensvreugde
    – schonere lucht door electrische auto’s
    – minder leugens van lobbyclubs gestrooid over de bevolking via media als de RAI, BOVAG, Greenpeace en de Milieudefensie

  2. Pim

    Lijkt me duidelijk.
    100 rijden en de longetjes van onze kinderen een stukje schoner of zonodig 130 willen knallen met alle ziektes van dien.
    Ik hou het graag bij 100 😀

  3. Rietje

    15 miljoen wordt er voor uitgetrokken. 15 miljoen !!
    Plus zoveel meer uitstoot en overlast.
    Voor een paar minuten sneller op je bestemming aankomen, mits je niet in de file staat.
    Wie kan dit rechtpraten ?!
    Ga eerst maar eens echte problemen oplossen.
    Stapelmesjogge dit land.

  4. Wilko

    Als automobilisten nou alleen zelf last zouden hebben van hun uitlaat gassen dan is het nog tot daar aan toe. Maar waarom moet de rest van Nederland stikken omdat zij zo graag willen racen?

  5. Utrecht Gezond

    Onvoorstelbaar, Nederland haalt haar eigen Milieu doelen niet en maakt dan ook nog dergelijke kortzichtige keuzes… want het tijds verschil op dit kleine stukje van 20 km scheelt max 4 minuten, ofwel een paar stoplichten tegen…Tevens worden de kinderen & volwassen in Maarsen ( en aangrenzende bewoners, en Utrecht noord) in hun toekomst extra belast met allerlei effecten die we inmiddels heel goed uit onderzoeken kennen.
    Het dient dus in feite geen enkel ander doel dan stemmen winst bij de verkiezingen, bij de mensen die korter termijn voorrang willen geven op langer termijn belang…
    Ik hoop dat veel mensen vanuit een groter bewust zijn, en betrokkenheid met de omwonenden, wijzer zijn, en kiezen voor 100 Km. Ik zal dat blijven doen, het spaart me zelfs nog benzine kosten.

  6. stefan

    Ik begrijp het echt niet. In de stad moeten we een milieuzone invoeren om de luchtkwaliteit te verbeteren, en wat doet het rijk? Snelheid verhogen en luchtkwaliteit verslechteren. Ik dacht dat we samen zouden werken aan de luchtkwaliteit (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit). Maar de VVD trekt zich daar natuurlijk niets van aan.

  7. stefan

    O, misschien nog een idee. Verplicht een tuinslang aan de uitlaat, en dan die tuinslang via het raampje de auto in. Als je zonodig moet vervuilen, dan ruim je de troep ook zelf maar op door het in te ademen. Fijnstof blijft heel goed in de longen hangen, dus mooi opgeruimd.

  8. Dien Meibos

    Als ze dat geld voor die plak asfalt en alles wat daarbij kwam nu eens hadden geïnvesteerd in een hsl lijn…. Ow nee dat kunnen ze ook niet. Ik blijf toch maar fietsen.

  9. sander

    Mensen, zullen we weer even realistisch doen. De A2 ligt voornamelijk in weiland, dus veel zal er niet te merken zijn van die extra uitstoot. (uit onderzoek blijkt overigens dat de effecten tot op 400 meter van de snelweg te merken zijn)

    Wat ik erger vindt is dat die 15 miljoen wordt uitgegeven om een verhoging van ongeveer 0,5 decibel geluid te compenseren.

    http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Wetenschappelijk/Rapporten/2012/januari/Effect_van_snelheidsverhoging_A16_op_geluid

    Als iemand 2,5 jaar ouder wordt neemt zijn gehoorsvermogen al af met 0,5 decibel. zo verwaarloosbaar is deze toename. Het is dus een groot circus. De 15 miljoen wordt voornamelijk symbolisch uitgegeven.

  10. kees van oosten

    De gemeente heeft altijd beweerd dat de meeste luchtverontreiniging van de omringende snelwegen komt. Waarom protesteert de gemeente Utrecht niet tegen de verhoging van snelheid?

    Overigens: ook de uitstoot van CO2 (klimaat) neemt fors toe. Ook een goeie reden om tegen de verhoging van de max. snelheid op te komen.

  11. Toine Goossens

    De verbreding van de A2 naar vijf rijbanen is het resultaat van een politiek maatschappelijk akkoord. Los van de argumenten is het gelijk aan Milieudefensie.

    De A2 is zo breed gemaakt om de reistijd tussen Utrecht en Amsterdam aanmerkelijk te verlagen. Dat is gelukt. De massale files zijn weggewerkt.

    Als rupsje nooit genoeg wil de VVD echter de Aptroot snelheid niet los laten. Het is te gek voor woorden dat er ooit besloten is om 130 km in te voeren voor de paar mensen die harder dan 120 willen rijden.

    De VVD haalt echter opnieuw een phyrrus overwinning. 130 km overdag zal nooit worden ingevoerd. Dat blijft 100.
    Blijven we dus zitten met al die verschillen tussen maximumsnelheden, terwijl voor de gemiddelde automobilist overal 120, en 100 bij drukke spits, veel prettiger is.

    Vergelijk dit VVD circus met het Groen Links circus voor de milieuzone. De politiek gaat voor stokpaardjes van minderheden en niet voor behoorlijk bestuur.

  12. Willem

    Het parlement neemt de eigen klimaatdoelstellingen niet echt serieus als er voor dit voorstel een meerderheid blijkt. Hoe kan het parlement dan bovendien verwachten dat burgers het parlement serieus nemen? Nou ja, het antwoord is ruimschoots bekend.

  13. Ulaan

    Geacht Forum,

    De berichtgeving is niet geheel volledig, en dat heeft nogal wat mensen op het verkeerde been gezet. Die max van 130 km/h geldt niet de hele dag, maar tussen 7 uur ‘s avonds en 6 uur ‘s ochtends. Dat is meteen koren op de molen van Sander. De totale hoeveelheid geluid zal tussen die tijdstippen immers alleen maar exponentieel afnemen.

    Overigens is die A2 zo ontzaglijk breed uitgevallen, dat elke snelheid teleurstelt. Als je een cruise-control in je auto hebt, en je stelt ‘m in op pakweg 100 km/h, dan rijd je heerlijk relakst. Gezellig muziekje aan, wie doet je wat. En dat is nu precies de tol die wij met zijn allen betalen voor de vaak tot in het bizarre doorgevoerde knijperij in het autoverkeer van de afgelopen jaren. De mensen zijn zo gewend geraakt aan overal rakelings langs te worden gedirigeerd, zo gewend geraakt om te onpas te moeten spelen met rem en gas voor drempels, wegversmallingen, rood licht, chicanes, en weet ik het allemaal wat hen buiten hun auto aan onrust in de weg wordt gelegd, dat de sensatie van ruimte en rust gepaard aan een prima gemiddelde (wat 100 km/h nu eenmaal is) niet meer gewaardeerd wordt. Verder wil ik opmerken dat het hier om een maximale snelheid gaat. Het staat iedereen dus vrij om daaronder te blijven.

  14. Objectivist

    Wat een stevig overtrokken reacties allemaal weer. De realiteit is dat de extra(!) uitstoot minimaal is.

    Het gaat enkel om een paar kilometertjes A2 asfalt langs de stad Utrecht, waar tussen 19.00 en 06.00 (dan rijdt er toch al minder verkeer) voortaan 130 gereden mag worden, in plaats van 100. Overdag dus sowieso al nul(!) extra uitstoot en in de kalme avonduurtjes zijn het slechts enkele automobilistjes (bussen, vrachtwagens en auto’s met aanhangers tellen ook al niet mee) die wat extra uitstoten, ALS men al 130 gaat rijden. Dat is en blijft een keuze tenslotte. Ook gewoon 100 mag.

    In termen van de totale uitstoot in de regio Utrecht (de vele snelwegen, provinciale wegen en stadsverkeer) die gegenereerd wordt over een hele dag autoverkeer, hebben we het hier dus misschien (naar mijn inschatting) nog niet over 1/1000e deeltje extra dat mogelijk(!) de lucht in gaat….

    Allemaal drukte om niets.

  15. Hans

    We kunnen ook gewoon weer wat stroken wegslopen, dan hebben vvd-ers ook niet meer het gevoel dat ze in een boeing zitten

  16. Sandra

    Kijk voor de grap eens naar deze weerkaart, echt doen is lachen: http://www.temis.nl/airpollution/no2col/data/omi/nrt/omi_no2_europe_today.png

  17. Hester

    Voor copd-patiënten en de bewustwording in het algemeen rond luchtvervuiling zouden bij weerkaarten ook dagelijks een smogkaartje mogen staan. Vandaag produceren we weer genoeg stikstofdioxide om alarmfase rood te halen: https://imgur.com/32FeA3J

  18. Rietje

    @objectivist.
    Drukte om niets ?
    Dit grapje kost 15 miljoen.
    Waanzin is het.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).